c441a627-87d8-407f-a1c8-5d893791ac3f
به گزارش تهران پرس؛  چهارمین روز از ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم صبح امروز (جمعه) در محل ستاد انتخابات کشور در خیابان فاطمی تهران آغاز شد و تا ساعت ۱۸ ادامه دارد.

سید اسماعیل موسوی سخنگوی ستاد انتخابات کشور در گزارش روز گذشته خود اعلام کرد در پایان سومین روز ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری تعداد ۸۱ نفر از داوطلبان به ستاد انتخابات وزارت کشور واقع در وزارت کشور مراجعه کرده و نام‌نویسی کردند. ضمن اینکه در مجموع ۳ روز ثبت نام هم ۲۱۱ داوطلب به وزارت کشور برای ثبت نام مراجعه و به صورت میانگین هر روز ۷۰ نفر برای ثبت نام مراجعه کرده بودند.

در روزهای گذشته چهره‌های شناخته‌ای مانند محمدحسن نامی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دهم، سعید محمد فرمانده پیشین قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء، حسین دهقان وزیر سابق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم، محمود احمدی نژاد رییس جمهور دولت های نهم و دهم، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی، محمد عباسی وزیر ورزش و جوانان دولت دهم، رستم قاسمی وزیر نفت دولت دهم در این انتخابات ثبت نام کردند.

همچنین روز گذشته هم چهره‌های مشهوری مانند محمدرضا صباغیان نماینده مجلس یازدهم، علی مطهری نایب رئیس مجلس دهم، محسن مهرعلیزاده معاون دولت اصلاحات، محمود صادقی نماینده سابق مردم تهران در مجلس و رامین مهمان‌پرست سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه ثبت نام کرده بودند.

ثبت‌نام از نامزدهای داوطلب ریاست جمهوری ار روز ۲۱ اردیبهشت آغاز شده بود و روز ۲۵ اردیبهشت به پایان می‌رسد.

شورای نگهبان ‌در فاصله روزهای ۲۶ تا۳۰ اردیبهشت صلاحیت داوطلبان را بر اساس معیارهایی که اخیرا اعلام کرده است، رسیدگی می کند. از روز ۳۱ اردیبهشت تا ۴ خرداد نیز شورای نگهبان فرصت دارد تا به شکایت داوطلبان ردصلاحیت شده رسیدگی کند. روز پنجم خرداد لیست داوطلبان تایید صلاحیت شده اعلام خواهد شد. این در حالی است که کاندیداهای تایید صلاحیت شده ۲۰ روز فرصت تبلیغات خواهند داشت.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در روز جمعه ۲۸ خرداد برگزار خواهد شد.

۱۵:۳۰/ کدخدایی: ملاک بررسی نامزدها شرایط اعلامی شورای نگهبان است

عباسعلی کدخدایی سخنگو و عضو حقوقدان شورای نگهبان پس از بازدید از روند ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران گفت: امسال باتوجه به مصوبه شورای نگهبان، تعبیری که در دور قبل مبنی بر «جشنواره ثبت‌نام» داشتم را شاهد نبودیم و طبق آماری که داده شد، حضور و ثبت‌نام افرادی که شرایط اولیه را نداشتند کمتر شده است. ما در شورای نگهبان مصرّ هستیم کسانی که واجد شرایط می‌باشند حتما ثبت‌نام کنند تا گزینه‌های بیشتری پیش روی مردم باشد و کسانی که شرایط اولیه را ندارند، مراجعه نداشته باشند بهتر است که ثبت‌نام نکنند زیرا ملاک ما در بررسی‌های نهایی شرایطی است که شورای نگهبان اعلام کرده است.

وی افزود: شورای نگهبان طبق شرایطی که این شورا اعلام کرده، بررسی صلاحیت‌ها را انجام خواهد داد.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: این مطلب مبنی بر اینکه صدا و سیما تعداد صندلی‌های نامزدهای نهایی را تعیین کرده، شوخی است؛ هیچ‌کس این مسئله را نمی‌تواند تشخیص بدهد و تعیین کند معیار و ملاک ما قانون است. رویه‌ای هم که در گذشته بوده، این مطلب را تأیید می‌کند.

کدخدایی گفت: قانون ملاک ماست و منعی هم برای ثبت‌نام وجود ندارد اما به‌عنوان توصیه شخصی به کسانی که وضعیت گذشته‌شان تغییری نکرده است، توصیه داشته‌ایم که ثبت‌نام نکنند.

وی درباره اظهارنظر طحان نظیف از حقوقدانان شورای نگهبان مبنی بر اینکه گفته بود بر اساس تحربه احتمالا بین ۷ الی ۱۰ نامزد نهایی داشته باشیم، تصریح کرد: آقای طحان نظیف یک بررسی تحلیلی نسبت به روندهای گذشته داشتند و گفتند ممکن است از این رو بین ۷ تا ۱۰ نفر نامزد نهایی باشند.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: خوشبختانه جمهوری اسلامی از این تریبون‌های مجانی زیاد در اختیار افراد قرار داده است و شورای نگهبان نسبت به این افراد هیچ محدودیتی ندارد و موارد خلاف قانون رصد می‌شود. در خصوص تبلیغات و هزینه‌ها اگر خلاف قوانین باشد در بررسی صلاحیت ها لحاظ می‌شود.

۱۴:۵۰/ بازدید کدخدایی از ستاد انتخابات کشور

عباسعلی کدخدایی سخنگو و عضو حقوقدان شورای نگهبان و سخنگوی این شورا دقایقی پیش با حضور در ستاد انتخابات کشور از روند ثبت‌نام سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بازدید کرد.

۱۳:۰۰/ تاجزاده: با نظارت استصوابی مخالفم/ رویاهای زیادی دارم!

مصطفی تاجزاده از محکومان امنیتی و از فتنه‌گران ۸۸ امروز پس از نام نویسی در وزارت کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: من مصطفی تاجزاده یک شهروند یک اصلاح‌طلب معاون بین الملل وزارت فرهنگ و ارشاد دولت موسوی و معاون سیاسی وزارت کشور دولت آقای خاتمی یک زندانی سیاسی ۷ ساله و یک ایرانی امروز رسما نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شدم.

وی افزود: من گام در عرصه انتخابات نهادم تا با صدای رسا اعلام کنند که مانند اکثریت شما مخالف رای از سنت حاکمیت در حال پیمودن است من با قرائت انسدادی از قانون اساسی مخالفم.

این حامی دولت روحانی گفت: با سیاست داخلی امنیتی و بستن دهان مخالفان و منتقدان و گرفتن حق فعالیت تشکیلاتی از هر ایرانی با هر گرایش و عقیده ای که ملتزم به قانون است و خشونت را نفی می کند مخالفم. با نظارت استصوابی و سلب حق نامزد از هر ایرانی واجد شرایط در قانون اساسی مخالفم.

تاج زاده ادامه داد: من با نگاهِ طالبانی و داعشی به دین مخالفم و معتقد به حجاب ولی به حجاب اجباری و با قوانین تبعیض آمیز علیه زنان و با سلب حقوق هر شهروندی با هر عقیده و مذهبی و قومیت و زبان و مخالفم.

این محکوم امنیتی گفت: من با سیاست خارجی پر هزینه و آمریکا ستیزی و روسیه دوستی با دخالت نظامیان در سیاست اقتصاد و انتخابات با شکل‌گیری بنگاه‌های خصولتی و سپردن اموال ملت به بانکهای بی نام و نشان با تبعیض در استخدام و گزینش های عقیدتی و سیاسی مخالفم.

معاون سیاسی وزارت کشور دوره اصلاحات گفت: اما من هم تیم و برنامه برای اداره کشور دارم و هم رویاهای زیادی دارم! رویای رفع تبعیض و تحقق عدالت، رویای رفع فقر و فساد و بیماری و بیکاری، رویای رفع گرانی و تحریم، رویای دوستی و همکاری و همدلی، رویای ایرانی آباد و مستقل و توسعه‌یافته، رویای انتخابات آزاد، رویای حکومت قانون و رویای عدالت و آزادی.

محکوم امنیتی آشوب‌های سال ۸۸ با طرح این ادعا که برای نیل به حاکمیت قانون، با شیوه‌های مسالمت‌آمیز عمل می‌کنیم، گفت: درعین حال تسلیم قانون‌شکن‌ها نمی‌شویم، قانون‌شکنی‌ها را برنمی‌تابیم!

تاجزاده در پایان با بیان اینکه انتخابات میراث انقلاب مشروطه است و رای‌دادن حق ماست، عنوان کرد: مشارکت زمانی موجه است که انتخابات معنادار باشد و تنها در صورتی انتظار شرکت گسترده مردم منطقی است که انتخابات رقابتی باشد و هر ایرانی بتواند نامزدی که مطالبات و دیدگاه‌های او را نمایندگی کند بیابد.

۱۲:۳۰/ #حاشیه؛ تاج زاده به سؤال خبرنگاران پاسخ نداد

یکی از نکات جالب حضور مصطفی تاج زاده در وزارت کشور برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری، قرار گرفتن وی پشت تریبون بود که تعداد زیاد میکروفون‌ها چهره او را می پوشاند لذا او پشت تریبون قرار نگرفت.

تاج زاده پس از ایراد سخنانش بدون پاسخ به سوالات خبرنگاران محل را ترک کرد.

___

۱۱:۴۵/ عباسی: نیامدم با کسی رقابت کنم و به نفع کسی کنار بروم

فریدون عباسی رئیس کمیسیون انرژی مجلس و رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی امروز پس از ثبت نام در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: دولتی که مبلغ آن هستم نخبگانی نام دارد و شعار ما بازگشت به مردم با صداقت است.

وی تاکید کرد: در این زمان ما به یک قدرت منطقه ای و نوظهور تبدیل شده ایم که به دلیل بنیان‌های ایدئولوژیکی و دفاعی است که داریم، اما از نظر اقتصادی و مسایل فرهنگی از نظر داشتن قوانین مدونی در حوزه قضایی و قانونگذاری در حدی نیستیم که بتوانیم تمدن سازی نوین اسلامی را رقم بزنیم.

عباسی گفت: در شرایط جدید باید دولت جدید حتما با تکیه بر توان داخلی نگاه به ظرفیت های داخلی و دیپلماسی فعال گفت و گو در جهت حل مشکلات در حوزه سیاسی و اتکا به خداوند متعادل و پیگیری نظریه مقاومت و توام با نظریه میدان با نظریه گفت و گو باشیم.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: برای این که بتوانیم در مناسبات جهانی دخالت کنیم و تاثیرگذار باشیم نیاز است که از انسجام داخلی برخوردار باشیم. دولت نقش مهمی در برقراری انسجام داخلی دارد و ارتباط تنگاتنگی را با مجلس خواهیم داشت. دولت آینده با مشورت مجلس از حضور نخبگان استفاده خواهد کرد از بخش خصوصی به طور جدی استفاده خواهد کرد. مجلس و دولت بخش خصوصی اصناف و سمن ها و نهادهای مردم نهاد برای عبور از این برهه استفاده خواهیم کرد.

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: ما نیاز به بازطراحی سیستم و سازکار دولت داریم باید آزادی را از انحصار خارج کنیم و رهبری و ولایت را هم از انحصار خارج کنیم. جناح‌های درگیر جامعه ما این دو موهبت الهی یعنی رهبری و آزادی را در انحصار خود گرفته اند.

وی گفت: من نیامدم با کسی رقابت کنم و به نفع کسی کنار بروم. ما همراه سایر داوطلبان هستیم که تایید شورای نگهبان را اخذ کرده باشند. اگر شورای نگهبان تایید کند با توجه به سوابق مدیریتی و اجرایی و علمی این جانب و جزء افرادی باشم که در جلساتی به مردم معرفی شوم فرصت دارم که حرف های خود را بزنم و نفع و ضرر اینجا معنی ندارد که به نفع یا ضرر کسی کنار بروم.

عباسی درباره احراز صلاحیت خود گفت: صلاحیت من رد نخواهد شد، شاید احراز صلاحیت برای پست ریاست جمهوری نشود. این به تشخیص شورا بر اساس قانون است. من از همه کاندیداها دفاع می‌کنم و نظرات شان را به گوش مردم می رسانم.

۱۱:۱۵/ سردار افشار: بخش عمده مسائل اجرایی در دولت متمرکز شده است

سردار علیرضا افشار فرمانده اسبق بسیج مستضعفین صبح امروز پس از نام‌نویسی در انتخابات اظهار کرد: انتخابات سرنوشت ساز است و دولت مسئولیت بسیار سنگینی دارد و بخش عمده مسائل اجرایی در دولت متمرکز شده است.

وی افزود: باید همت کنیم دولت توانمند جهادی و انقلابی را سرکار بیاوریم.بنده با توجه به تجارب گذشته در جهاد سازندگی و محرومیت زدایی، دفاع مقدس و سپس در بسیج به میدان آمدم.

سردار افشار تصریح کرد: بعد از بسیج بنده در دانشگاه امام حسین انجام وظیفه کردم. آقای معین آن زمان که وزیر علوم بودند در مورد دانشگاه امام حسین گفتند که این دانشگاه امید آینده است.

۱۱:۰۰/ تاج‎زاده داوطلب ریاست جمهوری شد

مصطفی تاج زاده معاون سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات و از محکومان امنیتی فتنه ۸۸ صبح امروز با حضور در ستاد انتخابات کشور برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نام نویسی کرد.

۱۰:۱۰/ تصادف جزئی خودروی حامل فریدون عباسی

خودروی حامل فریدون عباسی رئیس کمیسیون انرژی و رئیس سابق سازمان انرژی اتمی که برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری به ستاد انتخابات کشور مراجعه کرده بود، با یک خودرو برخوردی جزئی داشت.

۹:۵۵/ فریدون عباسی نامزد انتخابات شد

فریدون عباسی، نماینده مردم کازرون در مجلس یازدهم و رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با حضور در وزارت کشور در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.

۹:۱۵/ علیرضا افشار در انتخابات ۱۴۰۰ ثبت نام کرد

علیرضا افشار قائم مقام وزارت کشور در دولت دهم و فرمانده اسبق نیروی مقاومت بسیج با حضور در ستاد انتخابات برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نام نویسی کرد.

انتهای پیام؛
کد خبر: ۶۷۳۳
۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۱
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha