۱۰۴۷۷۸۴_۱۳۶
به گزارش تهران پرس؛  علی ربیعی در نشست خبری درباره اخبار اعلام شده مبنی بر وجود گفتگو‌هایی میان ایران و عربستان سعودی افزود: ما در طول سال‌های گذشته از گفتگو میان همسایگان از جمله عربستان سعودی حمایت و استقبال کرده ایم و امروز روزنه‌های امیدواری به رفع اختلافات گشوده شده است.

سخنگوی دولت گفت: طی سال‌های اخیر و مداخله‌های غیرسازنده که ناامنی‌های گسترده‌ای را از یمن تا سوریه موجب شده، به کدورت و سوء تفاهم میان کشور‌های منطقه منجر شده است.

وی تصریح کرد: به منظور رفع این سوتفاهم‌ها و اختلافات، تاکنون دو دور مذاکره بین دو کشور صورت گرفته است. علاوه بر مسائل دو جانبه، مسائل منطقه‌ای هم مورد گفتگو قرار گرفته است، ولی فعلا تا زمانی که مذاکرات به نتیجه نرسیده، امکان ورود به جزییاتش را نداریم.

آقای ربیعی تاکید کرد: مصمم هستیم که به همه این مسائل که ملت‌های منطقه را آزار می‌دهد، رسیدگی کنیم. باور داریم که اکنون زمان مناسبی برای خاتمه دادن به این اختلافات و احیای سنت همسایگی حسنه و برادرانه است.

سخنگوی دولت افزود: در‌های دیپلماسی در حال حاضر بین ما و کشور‌های همسایه باز است و در برخی موارد نشانه‌های مثبتی دیده می‌شود، اما همه طرف‌ها همچنان به تلاش بیشتری نیاز دارند تا اطمینان پیدا کنیم که بازگرداندن ثبات به منطقه و ایجاد صلحی پایدار برای همه ملت‌های منطقه در مسیری که شایسته است، پیش می‌رود.

بخش عمده‌ای از اختلافات در خصوص رفع تحریم‌ها حل و فصل شده است

وی در ادامه این نشست خبری در خصوص اینکه آیا مذاکرات وین منجر به لغو تحریم‌ها یا تعلیق می‌شوند و اینکه چه جزئیاتی باقی مانده است؟ گفت: همانطور که پیش از این اعلام کرده ایم، تنها معیار اجرای کامل و دقیق برجام نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر است؛ بنابراین ما انتظار داریم که تحریم‌ها به همان شکلی برداشته شوند که در متن برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ عنوان شده است.

آقای ربیعی افزود: می‌توانم تایید کنم که بخش عمده‌ای از اختلافات در خصوص رفع تحریم‌ها حل و فصل شده و همه طرف‌ها درباره آن توافق دارند، اما پیچیدگی‌های شرارت آمیزی که دولت ترامپ در وضع تحریم‌های جدید و بعضاً با برچسب‌های متفاوت که هدف از آن دشوار کردن روند بازگشت آتی آمریکا به برجام بود، مذاکرات را در مراحلی دشوارتر کرده، اما هیچکدام از اختلافات جزئی باقیمانده اگر دولت آمریکا جدیت و صداقت داشته باشد، غلبه ناپذیر نیستند.

عضو کابینه دولت خاطر نشان کرد: امیدواریم که در روز‌ها و هفته‌های آینده سرانجام به این اختلاف نظر‌ها پایان بدهیم و توافق نهایی برای اجرای برجام همانند دوره پیش از آغاز نقض عهد آمریکا به اجرا گذاشته شود.

سخنگوی دولت همچنین درباره اینکه آیا مذاکرات وین تا سوم خرداد و ضرب الاجل مجلس برای امحای دوربین‌های آژانس انرژی اتمی ایران و اعضای برجام به نتیجه می‌رسد؟ گفت: اولا هر گونه تصمیم و سیاستگذاری در این زمینه بر عهده نهاد‌های بالادستی است. تاریخی را که قانون و متعاقب آن توافق میان ایران و آژانس تعیین کرده همان سوم خرداد است. امیدواریم که همه طرف‌های برجام پیش از فرارسیدن آن موعد، مذاکرات جاری را برای احیای کامل برجام و عمل همه طرف‌ها به تعهدات به سرانجام برسانند.

از فرسایشی شدن مذاکرات جلوگیری می‌کنیم

وی اظهار داشت: ترجیح می‌دهیم احتمال تحقق این مسئله را به آینده بسپاریم و به همه اعضای برجام توصیه می‌کنیم که همچنان برای رسیدن به توافق پیش از مهلت قانونی تمرکز کنند.

آقای ربیعی ادامه داد: قانون مجلس الزام آور است و تاریخ ۲۱ مه در خصوص توافق بین ایران و آژانس، تاریخی مهم است. عجله‌ای برای به سرانجام رساندن گفتگو‌ها نداریم، اما از فرسایشی شدن آن نیز جلوگیری می‌کنیم و با دقت و در عین حال با سرعت لازم گفتگو‌ها را پیش می‌بریم؛ لذا ما نمی‌خواهیم هیچ تاریخی مانع از این شود که پیگیری دقیق سیاست‌ها با تعجیل روبرو شود.

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: همانطور که پیشتر گفته شده الان برای اظهار نظر زود است، در صورتی که گفتگو‌ها در مسیر درست به پیش برود و چشم انداز روشنی هم داشته باشیم توافق محدود در مورد تاریخ منوط به تصمیمات در تهران است.

انتهای پیام؛
کد خبر: ۶۶۱۴
۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۹
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha