Negar_۲۰۲۱۰۵۱۰_۱۶۴۴۲۴
به گزارش خبرنگار اجتماعی تهران پرس؛ صبح امروز نشست خبری با اصحاب رسانه پیروز حناچی شهردار تهران به همراه عبدالرضا گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران، صفا صبوری دیلمی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران صبح امروز در ساختمان شورای شهر برگزار شد.

در این نشست خبرنگار تهران پرس مطرح کرد که منظور از شفافیت مدیریت شهری، درحالی که تناقض گویی بین اعضای شورای شهر تهران و شهردار به عنوان مثال درخصوص انتشار لیست اسامی ساختمان های ناایمن وجود دارد ( عضو شورای شهر علت عدم انتشار این لیست را ورود یک نهاد نظارتی و شهردار تهران علت آن را جلوگیری از جولان سوءاستفاده دلالان بیان کردند) چیست؟ چرا از آذرماه سال ۹۹ تاکنون گزارشات مالی سال ۹۹ شهرداری تهران در سامانه شفافیت به روز رسانی نشده است و اکنون که حدود دو ماه از آغاز سال ۱۴۰۰ می‌گذرد چرا هیچ گزارشی در خصوص سال جدید در این سامانه بارگذاری نشده است؟

همچنین خبرنگار تهران پرس در سوال دیگرخودپرسید که بارها از سوی شورای شهر تهران و بدنه شهرداری شنیده شده است که شهردار شهردار ساخت پل و خیابان و تونل نیست، بااین وجود شاهد افزایش ترافیک، فرسودگی حمل و نقل و زمین‌گیر شدن پروژه‌های شهری هستیم، آیا معتقدید که تهران نیاز به فعالیت عمرانی جدید ندارد و آیا ظرفیت فعلی تونل‌ها، پل‌ها و بزرگراه‌ها برای تهران کفایت می‌کند؟


حناچی در مورد شفافیت در شهرداری و ساختمان های ناایمن گفت: بنده در این مورد دریافت امنیتی نداشتم و کسی با بنده مکاتبه نکرد. ممکن است این نگاه وجود داشته باشد که نقاط ضعف در معرض دید نباشد.

وی ادامه داد: در قانون نظام مهندسی ظرفیت شناسنامه فنی ساختمان دیده شده و این وظیفه وزارت مسکن است. همه کارها انجام شده است اما به اجرا در نمی آید چون موانع زیادی دارد. اینکه همین الان ساختمان های نا ایمن را روی سایت بیاوریم به هدف ایمنی نمی رسد بلکه فضایی برای کسانی ایجاد می کند که در بازار فضای مسکن دست دارند.


شهردار تهران گفت: برای هدف فنی راه شناسنامه فنی است که هر کسی ملکی می خرد مشخصات ایین نامه ای اسانسور و حریق و … دریافت کند.اینکه بانکی از ساختمان های نا ایمن داشته باشیم به هدف نمی رسیم. شناسنامه فنی جزو وظایف وزارت مسکن در قانون نظام مهندسی است.

حناچی افزود: در مورد خیابان های جدید آنچه جزو وظایف است انجام می شود. فردی به نام رابرتو برلین مطرح کرده شریان ها و دسترسی بیشتر منجر به سفر بیشتر می شود که این تئوری در دنیا اثبات شده است.


در ادامه گلپایگانی، معاون شهردار تهران ادامه داد: هزینه ساخت پل صدر اگر برای ساماندهی مدارس ابتدایی هزینه می شد تاثیرش از ساخت اتوبان بیشتر بود. نمی خواهم بگویم که ساخت این پل و اتوبان تاثیرگذار نیست. اما اگر به مقدمات موضوع نگاه نکنیم و فقط بخواهیم به آخر خط توجه کنیم، فقط باید اتوبان و بزرگراه بسازیم. اگر به محله توجه نکنیم، کسی که در منطقه جنوب زندگی می کند باید برای تفریح به پارک ملت یا جمشیدیه در بالای شهر برود. اگر به این موضوعات توجه نکنیم تولید سفر بیهوده می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: شهرسازی به این نیست که پل و تونل بسازیم بلکه باید همه موضوعات را با هم در نظر گرفت. در ۳۰ ماه گذشته رویکرد محله محوری در دستور کار قرار گرفته است و تاثیر آن بلند مدت است. اگر چشم انداز شهر خوب برای پایتخت متصور هستیم باید شهر را به کسانی بسپاریم که به مبانی شهرسازی توجه جدی تری کند. ساخت خانه و اتوبان نیست فضای زندگی راحت نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

گلپایگانی با اشاره به شفاف سازی در حوزه شهرسازی تاکید کرد: در موضوع شهرسازی تمام مصوبات کمیسیون ماده ۵، تمام آرای کمیسیون ماده ۱۰۰، تمام پروانه هایی که صادر می شود در سامانه شفافیت بارگذاری شده و برای مردم قابل دسترسی است. ضوابط و مقررات طرح تفصیلی به صورت کامل روی این سامانه بارگذاری شده است. در ضمن پروژه های شهرسازی نیز در تالار گفتگو ارائه کرده و انتقادات و پیشنهادات صاحب نظران را می گیریم.

وی بیان کرد: فضای زندگی شهر باید برای همه مردم فراهم باشد. همچنین در خصوص شفافیت لازم است که بدانید تمامی مصوبات ماده پنج، آرا کمیسیون پنج، پروانه های صادر شده و... در سامانه شفافیت بازگذاری شده است و در دسترس مردم قرار دارد. همچنین و پروژه‌هایی که در حوزه شهرسازی انجام می‌گیرد در بخش گفتگو سایت شهرداری بارگذاری می شود تا از نظرات انتقادات مردم استفاده کنیم. شفافیت در حوزه شهرسازی به عنوان ابزاری است که کار ما را دقیق تر می کند.


در ادامه صبوری گفت: اینکه گفته می شود ما ریل گذاری کرده ایم به این معنا نیست که دیگر کارها را انجام ندهیم. همچنین در حوزه شفافیت نیز تمامی مصوبات، قراردادهای با پیمانکاران شهرداری، مناقصات و... روی سامانه شفافیت بازگذاری شده است. تعداد پیمانکاران شهرداری از ۴هزار نفر به ۷ هزار نفر افزایش پیدا کرده است که این موضوع جای تامل دارد.

وی ادامه داد: در کنار این که پروژه‌های بزرگی به اتمام رسیده است و در حال ساخت است ما بزرگترین پروژه های عمرانی شهر را ساخته ایم زیرگذرها و تونل‌ها را ساخته ساختیم ۶۲ پروژه نیمه کاره ابر پروژه را در حوزه عمرانی را ساختیم و ۴۶ ابرپروژه عمرانی در حال اجرا است.


معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: ۲۰۰۰ پروژه در مقیاس محله و ۱۴۰ پروژه منطقه ای در سطح شهر در حال اجرا است، اصلا اینطور نیست که کار عمرانی مفصلی در سطح شهر انجام نمی شود. اما این کارها در حالی انجام می شود که مزاحمت این پروزه ها را برای مردم کم کرده ایم. یکی از دلایلی که مردم احساس نمی کنند پروژه‌های عمرانی در سطح شهر انجام می‌شود این است که ما ۱۰ برابر فضای کارگاهی آن پروژه را اشغال نمی کنیم. در سال ۹۷ به دستور آقای حناچی تنهاست ۱۰۰ هزار متر از فضای کارگاهی که اشغال شده بود را به شهر بازگرداند.

صبوری تصریح کرد: رویکرد ما رویکرد انسان محوری است که در این رویکرد توسعه محله ها و دوختن محله‌هایی که توسط اتوبانها پاره شده اند، مد نظر است. تغییر رویکرد در مدیریت شهری به معنای نساختن پل و تونل نیست و آنچه که در طرح جامع به تصویب رسیده باشد را ما انجام میدهیم. همچنین ما همان اندازه که به بزرگراه ها اهمیت می‌دهیم به خیابان‌ها نیز اهمیت خواهیم داد. 

گفتنی است، این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که به کرات از بدنه مدیریت شهری شنیده بودیم که این تهران نیاز به ساخت پل و تونل ندارد، به‌طور مثال اواخر سال ۹۸ یوسف حجت، مدیرعامل سازمان حمل ‌و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه شهر باید جنبه انسانی خود را حفظ کند، اظهار کرد: سیاست ما ساخت تونل، پل و بزرگراه نیست.

امروز نیز پیروز حناچی، شهردار تهران بر این موضوع تاکید کرد و بر اساس یک تئوری جهانی گفت: ساخت شریان ها و خیابان های جدید منجر به افزایش سفرها و تردد مردم می‌شود! اما شهردار تهران به این موضوع توجه نکرده است که اگر قرار است ساخت خیابان ها و بزرگراه ها کاهش یابد، شهرداری موظف است به همان میزان باید حمل و نقل عمومی توسعه دهد.

این نکته را باید در نظر داشت که مدیریت شهری نامتوازن منجر به برهم خوردن نظام شهری می‌شود و اگر مقرر است بر اساس یک تئوری شهر توسعه پیدا نکند و ساخته نشود باید حمل و نقل عمومی و خدمات اجتماعی به شهروندان حمل توسعه پیدا کند، اما در این زمینه نیز دستاورد ویژه‌ای به شهروندان تهرانی ارائه نشده است در همین راستا محمد سالاری عضو شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار تهران پرس بیان کرد: خطوط فعلی مترو شهر تهران نیازمند دو هزار واگن دیگر است که این دو هزار واگن در کنار ۱۵۰۰ واگنی که اکنون این خطوط فعال هستند می‌تواند میزان حمل مسافر را به چندین برابر افزایش دهد. خریداری ۲۰۰۰ واگن مبلغی حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.


وی ادامه داد: همچنین ساخت ۲۷۰ کیلومتر از خطوط تهران هنوز آغاز نشده است هر کیلومتر مترو بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ میلیارد تومان هزینه‌بردار است. اعتبار ساخت این خطوط باقی‌مانده عدد و رقم نجومی است که چند برابر بودجه کل کشور است! همچنین حدود ۶ هزار اتوبوس در شهر تهران نیاز داریم در حال حاضر از ۶ هزار و ۱۰۰ اتوبوس فعلی شهر تهران ۳۲۰۰ اتوبوس آن مستهلک شده است و عمر بالای ۱۰ سال دارند همچنین ۳۴۰۰ دستگاه اتوبوس کمبود داریم که مجموعه آن حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. از طرفی هم وضعیت تاکسیرانی تهران نیز وضعیت قابل‌قبول و خوبی ندارد باوجوداینکه تاکسیرانی تهران در اختیار بخش خصوصی است بااین‌وجود حاکمیت و شهرداری باید به این بخش کمک‌هایی در قالب تسهیلات بانکی انجام دهد.

انتهای پیام/
کد خبر: ۶۵۷۹
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۲
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha