شهرداری تهران
به گزارش خبرنگار اجتماعی تهران پرس؛ "شفافیت" در ابتدای پنجمین دوره مدیریت شهری به عنوان یک شعار و این روزها به عنوان یک دستاورد از سوی این شورا ایفای نقش می‌کند اما آیا این شفافیت به معنای شفاف سازی عملکرد شهرداری تهران و مدیران شهری در عمل شکل گرفته یا فقط مدیریت شهری تهران کلمه شفافیت را در شعارهایش گنجانده و در عمل، مسیر دیگری را طی می کند؟

آنچه که امروز از شهرداری و شورای شهر تهران از شفافیت به نمایش گذاشته شده است را می‌توان ظاهر شفافیت نامید؛ زیرا با بارگذاری گزارش های ناقص و سامانه ای که چندین ماه از به روزرسانی شدن آن می‌گذرد، نمی‌توان آن را شفافیت و عملکرد شهرداری در اتاق شیشه ای نامید. وقتی نگاهی به عملکرد شهرداری تهران  ومدیران شهری می اندازیم می بینیم که بر خلاف وعده هایی که سر داده اند، هیچ اتاق شیشه ای در مدیریت شهری و شهرداری تهران وجود ندارد و فقط نمایشی از برخی فعالیت های شهرداری تهران در سایت سامانه شفاف شهرداری به نمایش درآمده است که آن هم ۷ ماهی می شود که به رو ز رسانی نشده است و می توان گفت بر خلاف شعارهای مدیران شهری، شفاف سازی زیادی در امورات شهری دیده نمی شود و این سخن فقط در شعار باقی مانده و شکل عملی به خود نگرفته است و همچنان مردم و شهروندان تهرانی نسبت به عملکرد مدیران شهری در طول ۴ سال گذشته با شک و تردید نگاه می کنند و این سوال مطرح است که چرا در طول این چند سال، تغییراتی شکلی در تهران دیده نشده است و اعضای شورای شهر جز نامگذاری چند خیابان به نام پیشکسوتان و هنرمندان مرحومان، کارنامه درخشان و قابل دفاعی از خود ارائه نداده اند. شفاف سازی باید برای مردم باشد و مسئولان شهری و شهرداری تهران دسترسی به عملکرد خود دارند اما چنین امری محقق نشده و گویا اتاق شیشه ای مدیران شهری و شهرداری تهران به در بسته خورده است.‌

ارائه گزارش‌های ناقص در سامانه شفافیت

منظور از گزارش‌های ناقص در سامانه شفافیت شهرداری تهران، بارگذاری کد ملی پاکبانان دریافت کننده واکسن کرونا در سامانه شفافیت است.

شفاف سازی اسامی افراد دریافت کننده واکسن کرونا پس از رسوایی واکسن خواری مدیران شهری از سوی پیروز حناچی شهردار تهران داده شد، وعده ای که محقق نشد!


از ابتدا شهردار و شورای شهر تهران وعده شفافیت را به مردم داده بودند، از طرفی شفاف سازی باید برای عموم مردم صورت گیرد؛ زیرا نهادهای نظارتی دسترسی کافی به اطلاعات دارند و دیگر نیازی به شفاف سازی از سوی سازمان ها و یا دیگر نهاد ها ندارند. با این وجود انتشار کد ملی افرادی که واکسن تزریق کرده اند از سوی شهرداری کاری بیهوده است و سوال اینجاست که چرا شهرداری تهران برای شفاف سازی، از ذکر نام زنندگان واکسن کرونا در شهرداری اجتناب کرده و فقط به ذکر کد ملی این افراد بسنده کرده است؟!

*سامانه شفافیت که چندین ماه از به روزسانی آن می‌گذرد!

فروردین ماه سال ۹۸ بود که سامانه شفافیت شهرداری تهران راه اندازی شد اما پس از گذشت چند ماه عملکرد ماهیانه این سامانه دیگر به روز رسانی نشد!

امروز با گذشت دو ماه از سال ۱۴۰۰ هنوز در سامانه شفافیت زیر صفحه با عنوان شفافیت سال ۱۴۰۰ راه‌اندازی نشده است و از طرفی از آذرماه سال ۹۹ تاکنون نیز عملکرد ماهانه شهرداری تهران در این سامانه به روز رسانی نشده است!

 

*هاشمی: شفافیت شهرداری هنوز خلاهای دارد


محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در گفت و گو باخبرنگار تهران پرس در خصوص اینکه آیا این شورا به هدف خود در خصوص شفافیت دست پیدا کرده است اظهار کرد: شفافیت در چند نوع وجود دارد؛ به طور مثال در شفافیت آرا به این توانایی دست پیدا کرده ایم که رای های اعضای شورای شهر علنی اعلام می شود.

 

وی افزود: مابقی انواع شفافیت در عملیات شهرداری است که در این خصوص شورای شهر تهران مصوباتی درخواست خصوص شفافیت در حقوق و مزایا شفافیت در قرارداد آنها شفافیت در تخلف ها داشته باشد که این امور مربوط به داخل شهرداری است که شهرداری نیز نسبتا سعی کرده است نیت شورا را برآورده کند اما هنوز این موضوع به صد در صد نرسیده است؛ به طور مثال در خصوص حقوق و مزایا هنوز مزایا به طور دقیق و درست در سایت سامانه شفافیت ثبت نشده است و هنوز خلا هایی در این خصوص وجود دارد که انشاالله حل شود.

وی در پاسخ به اینکه تا کنون شهرداری چند در صد شفاف سازی داشته است، بیان کرد: نمی دانم، هنوز بررسی نکردم اما شفاف ترین شورا بودیم.

*میرلوحی: اشکالاتی در شفافیت عملکرد مسئولان شهری تهران وجود دارد

م

سید محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار تهران پرس اظهار کرد: پیش از ورود به شورای شهر شعار شفافیت را مطرح کردیم، امروز هم از نظر گستردگی و هم از نظر عمق کار در حوزه شفافیت پیش از تصورمان پیش رفتیم؛ البته در این پیشروی همراهی اعضای شورا و شرایط نیز تاثیر گذار بود.

 

وی افزود: زمانی که آقای نجفی شهردار بود و برای نخستین بار مطرح کرد که ۵۰ درصد قرارداد ها بدون ترس شریفات صورت می گرفته است تصمیم گرفته شد که تمامی قراردادها شفاف شود. مقام های نخست در اردیبهشت ماه سال ۹۷ قراردادهای مبالغ یک میلیارد شفاف سازی شد و امروز قراردادهای بالغ بر ۴۵ میلیون تومان نیز شفاف می‌شود.

میرلوحی گفت: برای رازگشایی باید شفافیت صورت گیرد البته اکنون نیز اشکالاتی به این شفافیت وارد است. به طور مثال ترسی برای همکاری پیمانکاران با شهرداری وجود دارد.

این عضو شورای شهر تهران با تاکید بر این که اکنون هیچ قرارداد در شهرداری مبتنی بر رانت نیست، بیان کرد: هر کسی که بتواند قرارداد مبتنی بر رانت در شهرداری پیدا کند، من به او جایزه می‌دهم!

وی ادامه داد: شفافیت و شفاف سازی است که نمی‌توان در آن توقف کرد و هر روز باید مورد بازنگری قرار گیرد.

میرلوحی درپاسخ به سوال خبرنگار تهران پرس مبنی بر اینکه از آذرماه سال ۹۹ تاکنون سامانه شفافیت شهرداری به روز رسانی نشده است، اظهار کرد: این نکته را پیگیری می کنم.

وی در پاسخ به اینکه چرا در سامانه شفافیت تنها کد ملی دریافت کنندگان واکسن ثبت شده است، گفت: دنبال این موضوعات نگردید!

این عضو شورای شهر در ادامه بیان کرد: رقبای ما می گردند تا نکاتی را مطرح کند به عنوان مثال در موضوع دستگیری مدیران شهروند، جریان از این قرار بود که یکی از مدیران در مناقصه بیمه شهروند برای صرفه جویی با دو فرد پیروز در این مناقصه مذاکره کرده است تا با مبلغ کمتری قرارداد ببند.

*فراهانی: شورای ششم باید مسیر شفافیت را ادامه دهد و خلاهای آن را برطرف کند


مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار تهران پرس گفت: شفافیت اجزای مختلفی دارد و زمانی در شورای پنجم بحث شفافیت مطرح شد که مسئله شفافیت در هیچ یک از نهادهای انتخابی و انتصابی جدی گرفتن نمی‌شد.

 

وی افزود: بیش از سه سال از آغاز شفاف سازی در شورای شهر و شهرداری می گذرد و تاکنون اقدامات متعددی در این خصوص صورت گرفته است. فوتبال یکی از این اقدامات انتشار جزئیات قراردادهای بالای ۲۰۰ میلیون تومان شهرداری است، امروز هر قراردادی که در شهرداری تهران در سطح مناطق سازمانها و ت ها منعقد می‌شود به تفکیک در سامانه شفافیت ثبت می‌شود و هیچ قراردادی به صورت غیرعلنی به امضا نمی رسد.

این عضو شورای شهر تهران در ادامه خاطرنشان کرد: عملکرد ماهانه در خصوص عملکرد بودجه به صورت ماهانه درسامانه شفافیت ثبت می‌شود. همچنین اکنون بودجه مصوب شورا شفاف است در صورتی که در گذشته به عنوان یک سند محرمانه بود.

فراهانی در خصوص واکسن کرونا افزود: زمانی که تخلف در تزریق واکسن یکی از مناطق به دست ما رسید و پس از بررسی مشخص شد در یکی از نواحی، شهردار ناحیه به همراه شش نفر دیگر این تخلف را انجام داده اند.

وی ادامه داد: در همین راستا مقرر کردیم کلیه کسانی که به عنوان پاکبان واکسن کرونا را دریافت می‌کنند مشخصات این افراد باید در سامانه شفافیت منتشر شود اما بخش حقوقی ستاد کرونا و بخش حقوقی شهرداری این نکته را گوشزد کردند که بسیاری از پاکبان‌ها نمی‌خواهند اسم آن به عنوان پاکبان منتشر شود. همچنین از طرفی تزریق واکسن به عنوان یکی از خدمات پزشکی محسوب می شود و با توجه به عنصر "رازداری پزشکی" نباید این موضوع مطرح شود. در نهایت برای شفاف‌سازی تصمیم گرفته شد که کد ملی افراد منتشر شود و با توجه به اینکه کد ملی مدیران شهرداری در سامانه شفافیت منتشر شده است، افرادی که شک دارند می توانند این کد ملی ها را مقایسه کنند!

وی ادامه داد: نگاه ما این است که باید شهرداری شیشه‌ای داشته باشیم تا شهروندان از تمامی اقدامات شهرداری مطلع باشند؛ زیرا ما بر این باور هستیم که شهروندان صاحبان اصلی شهر هستند و هزینه های آن را می‌پردازند.

این عضو شورای شهر تهران گفت: شفافیت موضوعی است که در شورای پنجم ریل‌گذاری شده است و در شوراهای بعدی باید آن را ادامه دهند و مسیری است که بازگشت پذیر نیست. شفافیت یک مسابقه بی پایان است که تاکنون اقدامات بیست گانه خوبی در پنجمین دوره شورای شهر تهران آغاز شده است اما باید این مسیر در شورای ششم ادامه پیدا کند و خلاهای موجود رفع شود.


*بن‌بست شفافیت در شهرداری

با وجود اقدامات انجام شده برای راه اندازی سامانه شفافیت در شهرداری تهران هنوز نمی توان گفت شورای شهر و شهرداری تهران شفاف عمل می کنند. حتی برخی از اعضای شورای شهر تهران و کارشناسان حوزه شهری این نوع شفافیت را مسخره کردن شفافیت می دانند. اکنون این سوال در اذهان عمومی شکل گرفته است که آیا شفافیت در شهرداری تهران به بن بست رسیده است!

انتهای پیام/
کد خبر: ۶۵۴۷
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۱
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha