پرویز+حناچی
به گزارش خبرنگار اجتماعی‌ تهران پرس؛ پیروز حناچی، شهردار تهران امشب (۱۶ اردیبهشت ماه سال جاری) در کلاب‌هاوس با موضوع شهرداری زیر ذره بین به گفتگو پرداخت.

پروژه صدر ۴ صفحه مطالعه ندارد و برآورد اولیه و با نهایی این طرح تفاوت های بسیاری دارد

حناچی درباره مگا پروژه ها گفت: همه مگا پروژه ها را نباید با یک چوب زد زیرا برخی از آن ها توجیه می تواند داشته باشد که با مشکل مواجه است مانند تونل نواب و برخی دیگر مانند پل صدر است.

شهردار تهران افزود: اگر برای طرح ها مطالعه باشد مشکل نخواهیم داشت و من از سال ۹۰ منتقد طرح پل صدر بودم در امتداد آسمان ابی زمین پاک توسعه مترو است

حناچی ادامه داد: خیلی جا وقتی مراجع تصویب وارد عمل می شود جلوی گفت ها گرفته می‌شود و معمولا مشاوران و کارفرمایان ممکن است طرح را مدیره فاصله تعریف کنند و هزینه طرح را کم برآورد می کنند اما زمانی که طرح آغاز می شود آدم مجبور است آن را تمام کند.

او بیان کرد: پروژه صدر ۴ صفحه مطالعه ندارد و برآورد اولیه و با نهایی این طرح تفاوت های بسیاری دارد و آسیب های اجتماعی آن دیده نشده است و اکر بخ جای آن ۲ خط مترو احداث می کردیم بسیار مفید تر بود و باید به این نکته تاکید کنم که زمانی پل صدر اجرا شد که در دنیا پل و اتوبان های دو طبقه جمع شده است و مثال بارز آن پل دو طبقه اینچئون بود که در حال حاضر مکان توریستی شده است.

او درباره پرونده عیسی شریفی قایم مقام شهردار سابق تهران (باقر قالیباف) بیان کرد: یکی از بزرگ‌ترین پرونده های موجود در شهرداری است که به رسا تجارت و یاس معروف است که خود سپاه اولین شاکی آن پرونده بود و ما هم در شهرداری زمانی که پرونده باز بود گزارش مبسوطی ارایه کردیم و بعد ها متوجه شدیم این گزارش اثری در روند رسیدگی در پرونده نداشته و بعد از آن از پرتال قوه قضاییه موضوع را پیگیری کردیم زیرا ما در شهرداری موظفیم از حقوق شهر در جایی که آن حقوق تضییع می شود ورود کنیم.

بزرگترین پروژه این دوره مدیریت شهری، «شهرنفروشی» است

حناچی: از سال ۷۶ به این سو، جزو کسانی بودم که این شیوه اداره امور شهر را نقد می کردم. این که فضای شهر را بفروشیم و هزینه آن را برای بی انضباطی و هزینه های جاری خرج کنیم. ادبیات و ترمینولوژی منابع پایدار شهر همان موقع پایه گذاری شد. آخرین جلسه کمیسیون زیربنایی دولت اصلاحات به مبحث «منابع مالی پایدار» پرداخت متاسفانه به نتیجه نرسید. دولت احمدی نژاد هم آن را تایید نکرد. در دولت روحانی به مجلس قبل رفت و به آخرین جلسات رسیده و ابلاغ نشد. در کمیسیون های مجلس خوشبختانه مطرح است و امیدواریم که رای بیاورد. موضوع همه شهرداری ها در این میان مطرح است.

شهرداری باید با هزینه های مالیاتی و عوارض نوسازی و خدمات هزینه های جاری را تامین کند و مایملک و ارزش های شهر را نفروشند. شاید بزرگترین پروژه این دوره مدیریت شهری، «شهر نفروشی» است. خودمان سخت گرفتیم. می توانستیم بدون توجه به ذخایر آینده شهر، مسائل زیست محیطی و... پا را روی گاز بگذاریم. متهم به کم کاری شده ایم. افتخار می کنیم به این موضوع که ما به تعریف مجدد کار در شهر نیاز داریم.

وی ادامه داد: این که بزرگراهی را ایجاد کنیم که حجم عارضه زیادی را در مناطق دیگر شهر به وجود می آورد که تعادل و ایجاد عدالت اجتماعی باید رخ بدهد و این راهبردی است که مدیران ارشد باید در تعامل با حاکمیت آن را پیگیری کنند. من اعلام می کنم که دنبال آن پروژه ها نیست بلکه مگاپروژه های ما از جنس توسعه قلمرو عمومی، عدالت اجتماعی، ارزانتر اداره کردن شهر، ایجاد نشاط و سرزندگی با حداقل هزینه، مشارکت اجتماعی و... است. موضوع محله محوری و ۲هزار میلیارد تومانی که در بودجه سال ۹۹ پیش بینی و به مرحله انجام رسید پروژه های کوچک مقیاس اما با تاثیر بسیار بالاست.

می دانیم که بخش عمده ای از از منابع واملاک به نفع خیریه خاص خارج شده است

شهردار تهران: در مورد بیمارستان خیریه شهرداری و شورای شهر تهران مدعی است که اموالی به بهانه های مختلف از شهرداری خارج شده است و باید تعیین تکلیف شود. درست است که شهرداری تهران مستند به بند ۶ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها اجازه کمک به خیریه ها را دارد اما باید کاملا شفاف باشد و بدون پرده پوشی باشد. باید تمام زوایای آن روشن شود تا این ذهنیت ایجاد نشود که به نام کار خیر اتفاقات دیگری صورت گرفته است. اگر اطلاعات روشن شود ممکن است بسیاری از مشکلات حل شود.

حناچی گفت: می دانیم که بخش عمده ای از از منابع، ابنیه، املاک به نفع این خیریه خارج شده است. بررسی های کامل تر باید صورت گیرد. خیلی از پرونده های مربوط به تخلفات اداری مورد بررسی قرار گرفته است و حتی مدیران حاضر نیز مورد بحث قرار گرفته و رای برای آنها صادر شده است. تخلفات را در این دوره جدی تعقیب می کنیم.

افتخار ما این است مانند دوره های قبلی، در مقطع انتخابات پای خود را روی گاز نگذاشتیم

شهردار تهران خاطرنشان کرد: ما افتخار داریم به مردم تهران گزارش بدیم جلوی تخریب باغ ها را گرفتیم و باغ های در اختیار دیگران را گرفتیم و تنها ۶ منطقه است که فضای سبز توسعه نداشته که تا پایان سال نیز به سرانجام می رسد.

حناچی ادامه داد: رنگ امیری محلات به تمسخر گرفته شده است اما این اقدام از جمله برنامه هایی است که هزینه کمی دارد اما اثرات روحی و روانی بسیاری دارد و ما محله های فراموش شده را تلاش کردیم دل مردم را به دست آوردیم.

او بیان کرد: افتخار ما این است در مقطع انتخابات پای خود را روی گاز نگذاشتیم شما به دوره های قبل برگردید و ببینید در دوره انتخابات چه اقدام هایی صورت گرفت.

شهردار تهران : چیزی را که قبول نداشتم در کمیسیون ماده ۵ امضا نمی کردم و این افتخار را دارم که آن زمان نیز به همین دلیل ماخذه شدم و در آن زمان بلند مرتبه سازی را متوقف کردیم.

در سالهای قبل میانگین ۱۵ میلیون مترمربع پروانه صادر شده در حالیکه در این دوره حدود ۸ میلیون بوده است

حناچی در مورد صدور پروانه ها تاکید کرد: در یک کلام ما در خصوص صدور پروانه و استفاده از ابزار تراکم به حداقل اما قیمت واقعی رساندیم. قیمت واقعی تراکم در هر منطقه از تهران معادل ارزش زمین است. اگر در منطقه یک اجازه ۱۰۰ متر ساخت و ساز می دهیم باید ۱۰۰ متر برای خدمات آزادسازی شود اما این اتفاق رخ نداد. برنامه ما ۵ ساله بود. ارزش واقعی تراکم معادل قیمت زمین است اگر بخواهیم خدمات را تامین کنیم.

وی گفت: اگر این خدمات تامین نشود هزینه به شهر تحمیل می کند. هزینه هایی مانند سفرهای بی مورد درون شهری، آلودگی هوا، ترافیک و... به شهر تحمیل می شود. چیزی حدود ۸ میلیون متر مربع پروانه صادر کردیم در حالی که میانگین در سالهای قبل ۱۵، حتی ۲۵ میلیون متر مربع بوده است.

اگر بودجه ای از شهرداری دوره های قبل در لبنان هزینه شده باشد، ممکن است از محل پروژه رساتجارت است

شهردار تهران در پاسخ به این پرسش که آیا صحت دارد در دوره ۱۲ ساله مدیریت قبل پول مردم در طرح های فرا مرزی مانند لبنان هزینه شده است، گفت: در سوابق بودجه شهرداری تهران هیچ ردیف بودجه قانونی برای اینجور کمک ها وجود ندارد و اگر صورت گرفته ممکن است از محل پروژه رسا تجارت انجام شده باشد و من رد و اثر روشنی ندیدم.

وی ادامه داد: کاری که ما انجام دادیم هر کمکی که به خیریه ها موارد قانونی که اجازه داده شده صورت بگیرد در قالب لایحه آورده شده و رقم مشخص شده و به شدت این رفت ها کاهش پیدا کرده منضبط شده است و قانون مند شده است و چیزی خارج از مصوبات شورای هر تهران نیست؛ کمک های قانونی ما در این زمینه یک هشتم شده است.

در بحث تخلف واکسیناسیون، ۳ رییس ناحیه و ۳ معاون عزل شدند

شهردار تهران گفت: ما در ایران زندگی می کنیم افراد منافع شخصی خود را اولویت می بخشند و یک ایراد در این بخش بر ما وارد است که آن هم ابلاغ نشدن پروتکل بود و به عنوان مثال بحث پسماند برای بخش های مختلف پسماند تعریف مناسبی نشده بود و به بسیاری از افراد پاکبانان گفته می شد.

وی ادامه داد: در بخشی که تخلف شد ۳ رییس ناحیه و ۳ معاون عزل شدند ‌و تاکید کردیم اطلاعات افراد واکسیناسیون شده در سایت شفاف منتشر شد و تنها نام آنها به دلیل پروتکل ها منتشر نشد اما اطلاعات و اسامی در اختیار ما است.

۳۰ مورد از ۲۲۰ واحد نجومی واگذار شده، هیچ گونه ارتباطی بین افراد با شهرداری نبوده

حناچی گفت: ۲۵۰ ملک شهرداری در دست غیر است که در حال بازپس چندانی است،۱۵۰ ملک شهرداری در اختیار نهاد های عمومی مانند پلیس است. از ۲۲۰ واحد نجومی برخی از آنها با تخفیف ۱۰ تا ۵۰ درصد به شکلی واگذار شده بود که ۲۰ تا ۳۰ مورد این واگذاری ها هیچ گونه ارتباطی بین افراد با شهرداری وجود نداشته است.

شهردار تهران بیان کرد:  از ۱۹۰۰ ملک اعلامی ۱۰۸۰ ملک زیر نظر معاونت اجتماعی است که به نزدیک ۹۰۰ ملک برای مجوز رسیده است، از ۲۱۵۰ مورد لیست املاک ۴۰۰ مورد بازپس گیری شده است و ۲۷۰ مورد نیز با تخفیف های معقول از طریق تعاونی ها به کارکنان واگذار شده است.

وی افزود: لیست املاک به شورا داده شده است و باید به این نکته تاکید کنم که دیگر املاک به غیر واگذار نمی شود و سازمان املاک بر اساس گزارش رسمی املاک را ساماندهی کرده و لیست آن را برای ساماندهی به شورا ارایه کرده است.

املاک نجومی اکثرا به افرادی واگذار شده بود که هیچ گونه ارتباطی با شهرداری نداشتند

حناچی در ادامه تصریح کرد: ۲۵۰ ملک شهرداری در دست غیر است که در حال باز پسگیری است،۱۵۰ ملک شهرداری در اختیار نهاد های عمومی است.

وی افزود: از ۲۲۰ واحد نجومی برخی از آنها با تخفیف ۱۰ تا ۵۰ درصد به شکلی واگذار شده بود که ۲۰ تا ۳۰ مورد این واگذاری ها هیچ گونه ارتباطی بین افراد با شهرداری وجود نداشته است.

حناچی بیان کرد: از ۱۹۰۰ ملک اعلامی ۱۰۸۰ ملک زیر نظر معاونت اجتماعی است که به نزدیک ۹۰۰ ملک برای مجوز رسیده است، از ۲۱۵۰ مورد لیست املاک ۴۰۰ مورد بازپس گیری شده است و ۲۷۰ مورد نیز با تخفیف های معقول از طریق تعاونی ها به کارکنان واگذار شده است.

وی گفت: لیست املاک به شورا داده شده است و باید به این نکته تاکید کنم که دیگر املاک به غیر واگذار نمی شود و سازمان املاک بر اساس گزارش رسمی املاک را ساماندهی کرده و لیست آن را برای ساماندهی به شورا ارایه کرده است.

متوقف کردن بلندمرتبه سازی در منطقه ۲۲، عمل به طرح تفضیلی بوده است

شهردار تهران اذعان کرد: منطقه ۲۲ در همه اسناد تهران از جمله طرح جامع به عنوان آخرین فرصت شهر تهران برای توسعه و جهانی شدن تهران بود و اتفاقی که اطراف دریاچه و بلند مرتبه سازی که در آن منطقه انجام شد یکی از مناقشات ما در شورای عالی شهرسازی با شهرداری وقت تهران بود.

وی ادامه داد: اینکه ما برای توسعه و ساخت ساز در یک منطقه مانند منطقه ۲۲ برویم استناد کنیم به رای کمیسیون ماده پنج مربوط به سال ۸۷ اصلا پذیرفتنی نیست.

حناچی گفت: بد نیست بدانید برای خدمات زیر بنایی منطقه ۲۲، ۱۱۰ مدرسه و کلانتری مورد نیاز بود که مورد توجه قرار نگرفت. یکی از دلایل متوقف کردن بلند مرتبه سازی در سال ۹۳ تاثیر ساخت و ساز در منطقه ۲۲ بود و اقدامی که در این دوره مدیریت شهری انجام طرح تفصیلی منطقه ۲۲ است که از شورا تصویب شد و ما به آن افتخار می کنیم.

عطش زیادی وجود داشت که هیچ ضابطه ای در ساخت و ساز در جماران رعایت نشود

شهردار تهران خاطر نشان کرد: علت مشکل بین شهرداری و دولت، ملکی مربوط به نهاد ریاست جمهوری که در محدوده حریم ثبت شده بیت امام در جماران بود.

وی افزود: این ملک یکی از گودهای خطرناک رها شده بود که نهاد از ما درخواست ساخت و ساز ارسال کرد. اشاره کردم تا صفر – صفر این مجموعه هیچ مشکلی برای ساخت و ساز وجود ندارد. ما موافق هستیم که این گود از خطرناک بودن در بیاید. اما از صفر – صفر به بالا دو نکته رعایت شود؛ ۱) پروانه بگیرید و ۲) حریم ارتفاعی آنجا را رعایت کنید.

شهردار تهران گفت: دوستان بر این تصور بودند که آن منطقه حریم امنیتی داشته و این حریم لغو شده است. اما اعلام کردیم که این حریم، میراث فرهنگی است که اتفاقات حساسیت روی آن وجود دارد. در دوره های پیشین چند پلاک نقض شده بود. این مشکلاتی را به وجود آورده بود.

حناچی ادامه داد: عطش زیادی وجود داشت که هیچ ضابطه ای آنجا رعایت نشود. عقبه این موضوع را خودم در شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب کرده بودم و کوتاه نیامدم. پروانه صادر شد و بخشی که مورد بحث بود از حدود پروانه صادر شده خارج بود.

افتخار ما این است که با فسادها، در همین دوره برخورد می شود

شهردار تهران درباره رفتار متناقض مطرح شده تیم مدیریتی شهرداری فعلی در برخورد با رسانه های منتقد گفت: همین که دوستان مخالف حضور دارند و سوال می پرسند نقض غرض شماست . درمورد اینکه رسانه ای قبل از انتشار خبری تقاضای مذاکره داشته باشد این بو دار است و این مذاکره فساد بر انگیز است.

حناچی اشاره کرد: من در شورای شهر و در گزارش خودم و در پیامم به اعضای شورا این بود که نهادی برای انتشار خبر تقاضای مذاکره دارد که من قبول ندارم؛ افتخار من این است که خود ما با فساد در دوره خودمان برخورد می کنیم و این برخورد را به دوره بعد نمی سپاریم.

وی بیان کرد: خبر واکسیناسیون مدیران را بررسی کردیم دیدیم اعتراض وارد است و مذاکره با رسانه منتشرکننده خبر نیاز نیست و خود ما به عاجل برخورد کردیم و فردای آن روز (پنجشنبه) توییت زدم و به اعضای شورا نیز اطلاع رسانی شد.

کمک به خیریه ها در دوره های قبل شهرداری، بدون اطلاع شورای شهر انجام میشد

حناچی درباره کمک به خیریه ها گفت: تبصره ۶ ماده ۵۵ قانون شهرداری تصویب شده که شهرداری با تصویب انجمن شهر انجام شود. تمام کمک ها را به تصویب شورای شهر تهران رساندیم. این موضوعات از حدود اختیار شهردار نیز خارج است.

وی ادامه داد: در گذشته این رویه وجود نداشته است. شورای شهر آن زمان باید به این موضوعات اعتراض می کرد. این موضوعات در تفریق بودجه خود را نشان می دهد. وظیفه قانون خودمان برای کمک به خیریه ها را در بودجه گنجانده ایم و به تصویب شورای شهر رسانده ایم.

شهردار تهران تصریح کرد: رویه کمک به موسسات خارج از شهرداری مرسوم بوده است. اما بیشترین کمک به این موسسه (امام رضا) شده است.

وی گفت: درباره فعالیت های مصطفی میرسلیم در حوزه شهری نیز پیگیری ایشان به سال ۹۲ برمی گردد؛ خیلی از مواردی که اشاره کردم که تغییر مسیر رخ داده است مطالبه ایشان است. چون ایشان نماینده شده اند فعالیت هایشان بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

یکی از بزرگ‌ترین معضلات شهر تهران در ۵۰سال اخیر پسماند است

حناچی تاکید کرد: در ابتدای دوره ما پسماند ۷۵۰۰ تن بود و آنچه که امروز به سمت ارادکوه حمل می شود ۵/۵ هزار تن است که بخشی از آن مربوط به تفکیک و فرهنگ سازی است.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال لاستیک و سرشاخه دیگر حمل و دفن نمی شود و ایده ال ما این است که دفن پسماند در آراکوه به صفر برسد که تا رسیدن به این هدف فاصله داریم.

شهردار تهران بیان کرد: قسمتی در آرادکوه برای سوزاندن پسماند برای تولید برق در نظر گرفته شده و همین موضوع توجیه اقتصادی پیدا کرده است تا فعالان اقتصادی وارد موضوع شوند و موضوع زباله سوز را با معاون اول رییس جمهور مورد بحث قراردادیم.

وی ادامه داد: طرح کاهش و طرح جامع پسماند در شورای شهر تهران به تصویب رسیدن و یکی از آن موارد و موضوعات که دنبال می شود طرح کاپ (کاهش تولید پسماند) است.

حناچی تصریح کرد: برنامه ای با کره ای ها داشتیم که پسماندهای دفن شده در آرادکوه را تبدیل به گاز متان کنیم که و تپه های آرادکوه را به تپه های سبز بدل کنیم که به دلیل تحریم ها انجام نشده که امیدواریم با توجه به این شرایط گشایشی در این اقدام انجام شود.

از جذب دستیاران در شهرداری با فراخوان و آزمون دفاع می کنم

شهردار تهران تصریح کرد: معمولا برای انتصاب مدیران بعد از جمع بندی، با اعضای شورای شهر تهران همفکری می کنیم و اعضای شورا انتخاب مارا صحه می گذارند.

وی ادامه داد: سهمیه بندی مدیران را تکذیب می کنم و آقای لاری تخصص شهری را از دانشگاه شهید بهشتی دارد و در بین دیگر شهرداران دیسیپلین شهری بیشتر دارد.

حناچی اظهار کرد: انتخاب دستیاران یکی از افتخارات مدیریت شهری این دوره است و از بهترین نخبه ها با عبور از ۱۴ مصاحبه و آزمون انتخاب شده است و فرض کنیم اگر فرزند برخی از افراد از این مراحل بالا آمد، نباید جلوی آن را بگیریم و من از جذب دستیاران به این شکل (از طریق فراخوان آزمون) دفاع می کنم.

وی گفت: این کار ۲۰ سال بود در شهرداری تهران انجام نشده بود و تلاش کردیم از طریق آزمون دستیاران افراد متخصص را جذب کنیم.

یکی دیگر از افتخارات ما در مدیریت شهری برگزاری انتخابات شورایاری است

شهردار تهران گفت: درباره شورایاری ها با مشکلی مواجه هستیم که برخی معیار حقوقی در بخش حاکمیت داریم که بخشی از نهاد حاکمیت شورایاری هارا به رسمیت نمی شناسد.

وی گفت: یکی دیگر از افتخارات ما در مدیریت شهری برگزاری انتخابات شورایاری ها در دور پنجم بود که به شکل الکترونیک با حضور ۵۰۰ هزار نفر برگزار شد برخی نامه ها زده شد که با ورود دولت موضوع حل شد.

شهردار تهران تصریح کرد: اعتقاد داریم که موضوع محله ها باید به افراد سپرده شود اما این اقدام برخی مشکلاتی دارد که تنها به صرف اقدام شورای شهر تهران مشکل حل نمی شود.

حناچی اذعان کرد: از ۶۵ صدم درصد سرانه ها ما امروز شاهد افزایش به ۱ هستیم و این بدین معنی است که از بودجه تهران به مناطق جنوبی تهران پرداخته و اختصاص داده شده است.

وی ادامه داد: در بخش دیگر در بحث حمل و نقل نسبت اعتبارات از سال ۹۲ تا ۹۵ ، ۱/۲۴ درصد اعتبارات مترو افزایش پیدا کرده ۰/۱۹صدم درصد هم در بخش بزرگراهی افزایش داشتیم و این گواه این جمله است که شعار ها با اقدام ها منطبق است.

به هیچ وجه برنامه ای برای ریاست جمهوری ندارم

حناچی درباره ورود به انتخابات ریاست جمهوری گفت: نمی دانم چه کسی این خبر را منتشر کرد. من برنامه ای برای ریاست جمهوری ندارم. از من پرسیدند قصد ندارید از بهشت به پاستور برویم؟ گفتم تلاش می کنم که از بهشت به جهنم نروم. شهرداری تهران دقیقا در نقاط عطفی صدمه خورده که ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری داشته است.

شهردار تهران بیان کرد: ایرادی ندارد کسی از شهرداری به ریاست جمهوری برود؛ ولی این که شهرداری تهران ابزاری برای ریاست جمهوری شود شرعا و عرفا اشتباه است؛ نمی توانیم منابع مردم تهران را برای این موضوع صرف کنیم. برنامه ۱۰ ساله ای که برای شهر تهران داریم را به اجرا در بیاوریم.

وی گفت: مطمئنم اگر مردم از این برنامه حمایت کنند تهران را به یکی از شهرهای جذاب دنیا تبدیل کرده و به مشکلات اصلی تهران مانند ترافیک و آلودگی هوا را حل کنیم و یک پایتخت آبرومند برای جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم؛ شرط به اجرا رسیدن این طرح نیز حضور گسترده در انتخابات شورای شهر است.

انتهای پیام/

 
کد خبر: ۶۴۴۷
۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۰
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha