۵۷۵۴۹۱۹۸
حجت اله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس  در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی تهران پرس با اشاره به تصمیم اخیر شورای رقابت بر افزایش قیمت خودرو اظهار داشت: در حال حاضر کشورمان با شرایط و مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کند و به دلیل اطلاعیه های ستاد ملی مقابله با کرونا، شاهد چند هفته ای کسبه در تهران و نقاط مختلف کشور هستیم و در چنین شرایطی که اقتصاد شرایط نامساعدی دارد، افزایش قیمت خودرو از سوی شورای رقابت منطقی نیست چرا که در حال حاضر به دلیل رکود در بازار خودرو باید کاری کرد که مردم انگیزه کافی برای خرید خودرو را داشته باشند.

وی ادامه داد: در شرایط نابسامان اقتصادی که مردم با مشکلات معیشتی دست به گریبان هستند، چرا باید شاهد افزایش قیمت خودرو باشیم و برخی از مردم از توانایی خرید خودرو در شرایط فعلی هم ناتوانند و افزایش قیمت ها به این ناتوانی خواهد افزود.

بازار خودرو همچنان در رکود است

فیروزی تاکید کرد: بازار خودرو کم رونق است و خودروسازان باید تسهیلاتی را در نظر بگیرند که مردم اقبال بیشتری به خرید خودرو داشته باشند و افزایش قیمت باعث راکت شدن اوضاع بازار خودرو خواهد شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه با بیان اینکه باید با وجود تسهیلاتی از سوی خودروسازان در بازار خودرو، رونق بازار را ایجاد کرد، گفت: رکود بازار خودرو باعث شده که مردم اقبال زیادی به خرید خودرو نداشته باشند و حتی سایه مذاکرات وین هم نتوانسته اثراتی بر بازارخودرو داشته باشد و حجم خرید و فروش خودرو کاهش پیدا کرده است و این موضوع به دلیل قیمت بالای خودرو است.

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی هیچ چیزی به نفع مصرف کننده نیست و شورای رقابت فقط تصمیماتی در راستای حمایت از تولیدکنندگان می گیرد و باید در تصمیماتش به جیب مردم هم نگاه کند.

فیروزی گفت: در حالی که این روزها با کاهش قیمت دلار در کشور روبرو هستیم و مواد اولیه خودرو هم گران نشده است اما افزایش قیمت خودرو جای تعجب دارد و یقینا کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این خصوص راهکارهایی را اجرا خواهد کرد.

شورای رقابت و ساز افزایش قیمت خودرو

گفتنی است در طول روزهای گذشته شاهد برگزاری نشست شورای رقابت برای تعیین تکلیف قیمت خودرو در سال جدید بودیم که به دنبال آن، افزایش قیمت خودرو به تصویب رسید.

بر اساس مصوبه شورای رقابت، برای تمامی کسانی‌که تا پایان سال ۱۳۹۹ برای خرید خودرو ثبت نام کرده و پیش پرداخت داشته‌اند و مشمول دریافت سود نیستند، افزایش قیمتی تعلق نمی‌گیرد.

این مصوبه بر اساس تورم بخشی یکساله اعلام شده توسط بانک مرکزی و پس از کسر تورم‌های اعمال شده قبلی در سه ماهه اول و دوم سال ۱۳۹۹ و پس از اعمال متغیرهای کیفیت و بهره وری، در نهایت برای شرکت ایران خودرو به طور متوسط ۸.۲ درصد و برای شرکت سایپا به طور متوسط ۸.۹ درصد افزایش قیمت محاسبه شد.

بنابراین گزارش این افزایش قیمت، برای تمامی خودروهای مشمول دستورالعمل قیمت‌گذاری شورا، تا پایان شهریور ۱۴۰۰ اعمال و اجرا می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: ۶۳۹۸
۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۱
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha