گروه اجتماعی تهران پرس_ مصطفی قهرمانی؛ بحث بیلبوردهای تبلیغاتی در شهر تهران، یکی از مباحث قدیمی و حاشیه ای در پایتخت محسوب می شود که همیشه با علامت سوال و تعجب همراه بوده است؛ اول اینکه معیار هزینه این بیلبوردها با کدام نهاد است و چرا برخی تبلیغات که در شان و منزلت شهروندان تهرانی نیست، در این بیلبوردها به نمایش در می آید؟ چرا برخی تبلیغات بیش از پیش در این بیلبوردها خودنمایی می کند اما در مناسبت های مهم همچون ماه محرم، نیمه شعبان و سایر مناسبت های دینی که با اعتقادات دینی و اسلامی ما همخوانی دارد، شاهد غفلت مسئولان در درج این تبلیغات مناسبتی در بیلبوردهای شهر تهران هستیم؟


بیلبوردهای شهر تهران همیشه با حواشی همراه بوده است و سازمان زیباسازی شهرداری تهران متولی درج تبلیغات و آگهی ها در آن توسط برخی شرکت های تحت قرارداد است، به همین دلیل غفلت در درج برخی تبلیغات مناسبتی و دینی را می توان به حساب شهرداری تهران نوشت؛ برای مثال در نخستین سالگرد شهید حاج قاسم سلیمانی شاهد تبلیغات کمی در سطح شهر تهران با تصاویر مقاومت و شهید حاج قاسم سلیمانی بودیم و بیشترین تصاویر و فضاسازی ها به صورت مردمی توسط مساجد و پایگاه های بسیج تهران صورت گرفته بود و این در حالی است که بارها شاهد تبلیغ فیلم های بی محتوا و کالاهایی ناشناخته و بی کیفیت در بیلبوردهای شهر تهران بوده ایم.

تبلیغ بی محتوا در بیلبوردهای شهر تهران

شهریور سال ۹۹ همزمان با فرارسیدن ایام محرم به جای تبلیغ فضای معنوی و عزاداری حسینی در سطح شهر تهران، شاهد تبلیغ بی محتوایی در بیلبوردهای شهر تهران بودیم که همین موضوع برای شهرداری تهران دردسر شد.

پس از انتقادات متعدد از سوی شهروندان درباره عملکرد شهرداری تهران به دلیل اهمال در آماده‌سازی و فضاسازی شهر در ایام محرم، اقدام قابل تامل دیگری را از سوی مدیریت شهری و سازمان زیباسازی شهرداری تهران شاهد بودیم؛ اقدامی که منجر به تشدید انتقادات به شهرداری تهران در این ایام شد و مسئولان شهرداری نیز بجای پاسخگویی در پی توجیه چنین اقدامی برآمدند.

این در حالی است که در آستانه ماه محرم نصب بیلبورد‌های تبلیغاتی شرکت تولید‌کننده محصولات شوینده در سطح شهر و نوع خاص طراحی آن با نمای یک سگ سیاه با بک‌گراند سیاه، شائبه قصد و غرض ضد شعائر دینی بانیان آن را به اذهان متبادر کرد.


این اقدام، انتقادات فراوان اقشار مختلف مردم در فضای مجازی را به همراه داشت؛ غلامحسین محمدی، مشاور شهردار تهران در صفحه شخصی خود به این مسئله واکنش نشان می دهد و می نویسید: "وفق قانون، ضوابط تبلیغات شهری از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعیین شده است؛ این تابلو با مجوز ارشاد اکران شده بود و البته دو روز پیش از محرم و با هماهنگی تعویض شد؛ این شهر عزادار سیدالشهداست، مبادا احساسات پاک مردم به حسین (ع) و عزایش، مستمسک بهره برداری‌های سیاسی شود. "

همچنین پیگیری صورت گرفته از خبرنگاران برای مصاحبه با سایر مسئولان شهری اعم از اعضای شورای شهر تهران و مسئولان سازمان زیباسازی برای پاسخگویی به این اقدام موهن، بی پاسخ می ماند و مسئولان شهری حاضر به پاسخ‌گویی در این باره نبودند.

این موضوع فقط یکی از مشکلات بیلبوردهای شهر تهران است و در برخی موارد دیگر شاهد تبلیغ موضوعات و کالاها و فیلم هایی هستیم که با سبک ایرانی- اسلامی ما متناقض است اما به دلیل درآمدزایی، در معرض دید شهروندان تهرانی قرار می گیرند.

انتقاد شورای شهر به اهداء ۲۰ بیلبورد تبلیغاتی به یک فیلم

همانطور که اشاره کردیم، مدیریت صحیحی در بیلبوردهای شهر تهران وجود ندارد و گاهی می بینیم که در هر نقطه از شهر تهران که قدم می گذاریم، یک فیلم با محتوایی نسنجیده در بیلبوردهای شهر تهران در حال تبلیغ است. سخنگوی شورای شهر تهران به این موضوع واکنش نشان داده و با انتقاد به اهداء ۲۰ بیلبورد به تبلیغ یک فیلم می گوید: مدیران شهری مسئولانه سخن بگویند و اگر تکذیب می‌کنند مسئولانه تکذیب کنند.


علی اعطا ادامه می دهد: اختصاص بیلبورد برای تبلیغات فرهنگی، ساز و کار روشن و متولی مشخصی دارد و روزانه ده‌ها درخواست به سازمان زیباسازی ارسال می‌شود که طبیعتا این درخواست‌ها بررسی شده و تعدادی از آنها موافقت شده و با تعدادی آنها نیز مخالفت می‌شود.

سیمای شهر تهران شبیه به مجلات زرد شده است

۱۷ فروردین امسال، دهنوی نماینده مردم تهران در نامه‌ای به شهردار تهران با انتقاد از اینکه سیمای شهر تهران شبیه به مجلات زرد طاغوتی شده است، می نویسد: "باعث تاسف است که شهرداری به جای انجام بدیهی‌ترین وظایف خود، شهر تهران را به بنگاه اقتصادی برای کسب درآمد تبدیل کرده است."

سیدمحسن دهنوی در نامه‌ای به حناچی شهردار تهران یادآور می شود که شهرداری به جای انجام بدیهی‌ترین وظایف خود، شهر تهران را به بنگاه اقتصادی برای کسب درآمد تبدیل کرده است.

متن نامه به شرح زیر است:

"آقای پیروز حناچی

شهردار محترم تهران

سلام علیکم

روزهای بسیاری است که سیمای شهر تهران شبیه به مجلات زرد طاغوتی شده و در هر اتوبان و گذرگاهی بیلبوردهای تبلیغاتی انواع بنگاه‌های تجاری و سریال‌های نمایش خانگی نصب شده است.

بحمدالله اوضاع کسب درآمد از سازمانی که بر اساس نامش وظیفه زیباسازی شهر را بر عهده دارد خوب است و مزایده‌های کلان شرکت های تبلیغاتی، سود سرشاری را به حساب شهرداری سرازیر می‌کند.

باعث تاسف است که شهرداری به جای انجام بدیهی ترین وظایف خود، شهر تهران را به بنگاه اقتصادی برای کسب درآمد تبدیل کرده است.

توقع آذین بندی اعیاد شعبانیه در خیابان‌های شهری که بیش از ۹۰ درصد جمعیت آن را شیعیان تشکیل می‌دهند آن قدر بدیهی است که اعتراض به انجام آن توسط شهرداری تهران نیز شرمساری به ارمغان می‌آورد.


این اتفاق در محرم سال گذشته نیز با بهانه‌های مضحکی چون کمبود پارچه برای سیاه پوش کردن تهران مشاهده شد که عذر بدتر از گناه بود.

اینجانب به عنوان نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات در مجلس شورای اسلامی حاضرم در رسانه ملی با شما، در این موضوع و درباره مسائل مربوط به عملکرد شهرداری در سال های اخیر، مناظره نمایم."

نامه نماینده مردم تهران به شهردار تهران، سند بارز بر بی محتوایی و مدیریت ناصحیح بر بیلبوردهای پایتخت است و باید دید که این بی مدیریتی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

هزینه تبلیغات بیلبورد در تهران چقدر است؟

با جستجویی در فضای گوگل در خصوص نحوه تبلیغات در بیلبوردهای شهر تهران به نتایج جالبی برخورد کردیم. هزینه تبلیغات بیلبورد به عوامل مختلفی از جمله موقعیت بیلبورد شما ، میزان کل بازدید در منطقه و تعداد افرادی که تبلیغات شما را می بینند بستگی دارد. هزینه تبلیغات بیلبورد به صورت ماهیانه دریافت می شود و برای هزینه تبلیغات بیلبورد تهران از ۹۰ میلیون درماه شروع شده و تا ۷۵۰ میلیون ادامه دارد و این نرخ می تواند در سال جدید روند افزایشی هم داشته باشد و سازمان زیباسازی شهرداری تهران با درج مشخصات شرکت های تحت قرارداد خود، افرادی که به دنبال تبلیغ در بیلبوردهای شهر تهران هستند را به سمت این شرکت های تحت قراداد رهنمود کرده است.

طبیعتا میزان جمعیت منطقه ای که بیلبورد در آن جا نصب کی شود بر روی قیمت بیلبورد در آن منطقه تاثیر زیادی دارد، همچنین باید هزینه طراحی بیلبورد و همچنین چاپ و ساخت آن را در نظر بگیرید. هزینه چاپ و ساخت بسته به اندازه و محل تابلوی تبلیغات شما می تواند متفاوت باشد. اصلی ترین مناطق و محله های تهران بر نصب بیلبورد تبلیغاتی به شرح زیر است:


شمال تهران: تجریش، نیاوران، قلهک، جماران، ازگل، لویزان، مینی سیتی، سوهانک، دروس، حسین‌آباد_مبارک‌آباد، اقدسیه، زعفرانیه،آجودانیه، محمودیه، فرمانیه، کامرانیه، داودیه، دزاشیب، جردن، الهیه، ولنجک، اوین، ظفر، درکه، فرحزاد، تهران ویلا، سعادت آباد ،شهرک غرب، ونک

شرق تهران: تهران نو، تهرانپارس، نارمک، شهرک امید، شهرک ویلایی زیتون، سرخه حصار، پیروزی، گرگان، وحیدیه، کالاد، شمس‌آباد، حکیمیه، نیروی هوایی، نظام آباد، مجیدیه، حشمتیه، منصورآباد

غرب تهران: شهرک آزادی، ستارخان، آریاشهر، (تهران)، شهر زیبا، شهران، طرشت، گیشا، چیتگر، شهرک اکباتان، کوی بیمه، تهرانسر، حصارک، آزادی، فردوس، دهکده المپیک , شهرک امیر کبیر ، کن و وردآورد

جنوب تهران: مشیریه، شهرک مسعودیه، افسریه، خانی آباد نو، نازی‌آباد، نعمت‌آباد، یاخچی‌آباد، امیربهادر، آذری، اتابک، خراسان، خزانه فلاح، خزانه بخارایی، شاپور، مولوی، سیروس، دروازه غار، جوادیه، یافت‌آباد، منیریه، امیریه، شوش، بازار تهران، شهرری، کوی سیزده آبان، دولت‌آبادشهرک رسالت بازار چینی فروشان کیان شهر، یافت آباد بازار موبایل و مبل ایران.

مرکز تهران: یوسف آباد، امیرآباد، عباس‌آباد، جلفا، خواجه عبدالله، بهارشیراز، زرتشت، بهجت آباد، تخت جمشید (طالقانی)، تخت طاووس، سهروردی، آپادانا، توحید، جمهوری (نادری)، استانبول، توپخانه، لاله زار، باغ صبا، فاطمی، آرژانتین، آذربایجان

نباید فرهنگ ایرانی-اسلامی فدای تبلیغات بی محتوا شود

بیلبوردهای شهر تهران می توانند روزانه معرف فرهنگ، آداب و رسوم، مناسبت ها، اعتقادات، ارزش ها و باورهای ما باشند و به همین دلیل همانطور که در طول سال شاهد تبلیغ برندهای مختلف و فیلم ها در بیلبوردهای شهر تهران هستیم، در مناسبت های ویژه همچون سالگرد شهید حاج قاسم سلیمانی، نیمه شعبان، محرم، شب های قدر و... نباید جای خالی فرهنگ و تبلیغات دینی و اسلامی در بیلبوردهای شهر تهران حس شود. شهروندان تهرانی نیاز دارند که در میان دغدغه های روزمره شان توسط بیلبوردهای شهر تهران، با مناسبت های مختلف در طول سال آشنا و مطلع شوند و نباید این بیلبوردها را محلی برای تبلیغ فرهنگ و برندی تبدیل کرد که با فرهنگ انقلاب اسلامی در تناقص باشد.

انتهای پیام/
کد خبر: ۶۴۰۱
۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۲
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha