۱۴۰۰۰۱۲۶۰۰۰۴۹۷_Test_PhotoN
 گروه سیاسی تهران پرس، برجام یکی از نام های آشنایی است که مردم درطول دولت تدبیر و امید بارها نامش را شنیده اند، آن زمان که دولت حتی آب خوردن مردم را در تحقق بخشی برجام می دانست و تمام کاستی های دولت را در آینه مذاکره با اروپا و امریکا می دانست و وعده گشایش اقتصادی را در گرو چشم دوختن به بیگانگان می دانست.

اولین باری که برجام به طور آشکار از طرف آمریکا نقض شد، در دوره ریاست جمهوری اوباما بودچندی بعد با روی کارآمدن ترامپ آمریکا به طور رسمی از برجام خارج می‌شود. حس روحانی که تا دیروز آمریکا را کدخدای دنیا می‌دانست و اعلام می‌داشت باید با کدخدا ببندیم، یک شبه آمریکا را مزاحم می‌خواند و با لبخندی همیشگی می‌گوید مزاحم رفت! به عبارتی، پیام دولت به طرف‌های برجام این بود که شما هرچه قدر این توافق را نقض کنید، ما کماکان به تعهداتمان ادامه می‌دهیم.

پس از خروج آمریکا از برجام و سپس با آمدن جو بایدن، زمزمه بازگشت آمریکا به برجام مطرح می‌شود. مذاکرات برجامی از سر گرفته می‌شود. اساساً مذاکره و رسیدن به توافق نیازمند دادن امتیازاتی به منظور کسب امتیازات متقابل است. اما در برجام، ایران تمام تعهدات خود را انجام داده و طرف‌های دیگر برجام هیچ کدام از تعهدات خود را انجام نداده‌اند. آن‌ها برای لغو تحریم‌هایی که از وظایف قبلی آن‌ها در برجام بود، مجدداً وارد مذاکره می‌شوند و امتیازات جدید می‌خواهند! با این وضع، ایران مجبور است امتیازات جدید و بیشتری را برای اجرای تعهدات قبلی به کشورهای غربی بدهد و کشورهای غربی بدون کوچک‌ترین امتیازی، صرفاً به تعهدات قبلی خود که لغو تحریم‌ها بود، عمل کنند. البته اگر عمل نمایند.


در این میان ورق برمی‌گردد، زمزمه تصویب قانونی در مجلس به گوش می‌رسد که دست دولت را برای مذاکرات باز می‌کند. حالا ایران هم امتیازاتی در دست دارد که می‌تواند با آن به مذاکرات برود و برای لغو تحریم‌ها تلاش کند بدون آنکه نیاز باشد امتیازات جدید و فراتر از برجام بدهد. براساس این قانون ایران انجام تعهدات برجامی و فراپادمانی خود را لغو می‌کند تا زمانی که طرف‌های دیگر تحریم‌ها را لغو کند و به برجام پایبند شود. این بار قرار است ابتدا آمریکا تمام تحریم‌ها بردارد بعد ایران راستی آزمایی کند و آن وقت به محدودیت‌های برجامی بازگردد. این حرف قطعی ایران است.

اکنون ایران که همه تعهدات را انجام داده برای آمریکای قانون شکن شرط تعیین می‌کند. سیاست حرف قطعی جمهوری اسلامی قابل چانه زنی نیست و هیچ توجیهی نمی‌تواند باعث تعدیل در ارکان این سیاست شود.

مهم‌ترین آسیب در مرحله کنونی، تعجیل در به سرانجام رسیدن مذاکرات و تأثیرپذیری از فضاسازی آمریکایی‌هاست. نکته اساسی آن است که برای ایران "نتیجه" مهم‌تر از "زمان" است. همه مردم و مسئولین منتظر لغو تحریم‌ها هستند و این لغو تحریم‌ها هرچه زودتر انجام شود، بهتر است. اما مسائلی در مذاکرات وجود دارد که اگر به آن‌ها توجه نشود، نه تنها مشکل تحریم‌ها برطرف نمی‌شود، بلکه دستیابی به لغو تحریم‌ها در قالب برجام ناممکن می‌شود و نباید به دلیل نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری و اثرگذاری بر روی مردم، مذاکرات وین را به مذاکرات انتخاباتی تبدیل کرد؛ در این صورت فقط امتیاز خواهیم داد و به تعلیق تحریم ها راضی خواهیم بود و این موضوع هیچ دردی از مردم درمان نخواهد کرد.

 

مذاکرات وین هم همچون ژنو بی ثمر خواهد بود

زهره الهیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت و گو با تهران پرس با اشاره به اینکه مذاکره با امریکا هیچ دردی را درمان نخواهد کرد، گفت: در دوران اوباما شاهد امضای برجام و توافق میان کشورمان با کشورهای اروپایی و امریکا بودیم اما در حالی که ایران به تعهدات خود عمل می کرد، شاهد کارشکنی از سوی کشورهای اروپایی و امریکایی بودیم و در دوران ترامپ شاهد خروج امریکا از برجام بودیم و این نشان می دهد که هر دولتی در امریکا، یک ساز را می زند و به توافق رسیدن با این کشورها ممکن نیست چرا که فقط به فکر منافع شخصی هستند و هدفشان فقط ضربه زدن به انقلاب اسلامی است.


رئیس کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه چک برگشتی برجام هرگز نقد خواهد شد، ادامه داد: یقینا مذاکره باید با اقتدار صورت بگیرد اما در موضوع برجام شاهد بودیم که دولت آشامیدن آب را هم به برجام گره می زد و مدام می گفت که خزانه خالی است و این باعث می شد که طرف مقابل، احساس قدرت بیشتری در مذاکرات داشته باشد و به اعتقاد بنده، باید با اقتدار پیش رفت و آمریکا اگر واقعا به دنبال مذاکره با ایران است، باید طبق فرمایش رهبرمعظم انقلاب اسلامی همه تحریم ها را به یک باره لغو کند.

گفتنی است، زهره الهیان نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در توئیتی نوشت: “امیدی به لغو تحریمها در ‎مذاکرات وین نیست. آنچه مسلم است مذاکره در فضای ترور و تهدید و با ذلت و التماس، دردی را از مردم مقتدر و عزتمند ایران دوا نخواهد کرد. در شرایط آینده ‎مذاکره با عزت و اقتدار مشکل‌گشا خواهد بود.”

 

برخی مایلند ما نمایندگان از روند مذاکرات مطلع نباشیم

جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت و گو با تهران پرس بر لزوم راستی آزمایی اقدامات امریکا تاکید کرد و گفت: در بحث راستی آزمایی قطعا آنچه را که ولی امر مسلمین فرمودند باید با تمام قوت در مجلس دنبال کنیم.

کریمی قدوسی ضمن انتقاد از رویکرد روسای هیئت رئیسه و روسای برخی کمیسیون ها عنوان کرد: با ایمانی که به قاطبه نمایندگان مجلس دارم، مطمئن هستم که پای اجرای قانون مجلس خواهند ایستاد و این دفعه قطعا اجازه نخواهیم داد که بی اطلاع از جریان مذاکرات و توافق باشند.


وی با بیان اینکه اراده ای وجود دارد تا نمایندگان از روند مذاکرات جاری بی اطلاع باشند، گفت: این مسئله موجب می شود مجلس نتواند آن گونه که باید در مسیر راستی آزمایی اقدامات لازم را داشته باشد.

وی عنوان کرد: جلسات کمیسیون امنیت ملی و دیگر کمیسیون ها با رعایت فاصله اجتماعی برگزار می ‌شود. لذا نباید در چنین شرایطی اقدام به تعطیلی جلسات کمیسیون می کردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه مطرح کرد: سوال ما این است که تیم مذاکره کننده ما چگونه در وین که مرکز کروناست و کشورهای حاضر در آنجا سرآمد کرونا هستند، با دیگر اعضای مربوطه پشت یک میز می نشینند و مذاکره می کنند اما در همان زمان جلسات کمیسیون امنیت ملی تعطیل می شود؟!

 

کریمی قدوسی اظهار کرد: گویا برخی مایلند که ما مطلع نباشیم تا با خیال راحت کارشان را به انجام برسانند و ما در مجلس سوال نکنیم و باز صبح یک روزی متوجه شویم مثل چندماه گذشته بر خلاف قانون مصوب مجلس اقدام وبه اینها اجازه داده می شود که پروتکل الحاقی مجدد به تعویق بیفتد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: در کلام رهبر معظم انقلاب لغو همه تحریم ها به طور مکرر مطرح شده و از آنجایی که امور مربوط به حاکمیت به خصوص در بحث سیاست خارجی و به ویژه در زمانی که طرف مذاکره دشمن است، جزو اختیارات مطلقه ولی امر مسلمین است، عدم اطاعت و عدم تمرکز بر اجرای اوامر ایشان یک گناه نابخشودنی است.

کریمی قدوسی با بیان اینکه موضع اکثریت نمایندگان مجلس تبعیت از رهبری است، گفت: نمایندگان مجلس در حال حاضر نگرانند چون شاهد بودند در گذشته رئیس دولت و تیم مذاکره کننده مابقی را نامحرم می دانستند و در دور مذاکراتی که منتهی به برجام شد بنایشان بر این بود که مذاکرات محرمانه است و هیچ کس نباید مطلع گردد تا اجرا شود.

 

راستی آزمایی لغو تحریم‌ها متناسب با ریل گذاری مجلس

عباس مقتدایی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت و گو با خبرنگار سیاسی تهران پرس با تاکید بر لزوم راستی آزمایی لغو تحریم ها تصریح کرد: بر اساس قانون مجلس بایستی راستی آزمایی انجام شود و رهبری معظم انقلاب به عنوان تعیین کننده مسیر سیاست خارجی کشور عمل در برابر عمل را مطرح فرموده اند و قانون مجلس نیز همین مسیر را تقویت می کند و اکنون باید راستی آزمایی متناسب با ریل گذاری که مجلس اعلام کرده است، انجام شود.

مقتدایی در ادامه مطرح کرد: در جریان مذاکرات برخی حرف ها که بوی تحقیر می داد مطرح شد به عنوان نمونه اینکه امریکایی ها برای آزادکردن یک میلیون دلار از اموال و دارایی های بلوکه شده ایران در کره جنوبی پیش شرط تعیین کردند.ما دراین باره با تیم مذاکره کننده به صورت حضوری و در جلسات بسته با وزیر امور خارجه مطرح کرده ایم که موضوع لغو تحریم ها در دستور کار باشد و موضوعات فرعی نباید جایشان با موضوعات اصلی عوض شود.به همین جهت امیدواریم راستی آزمایی انجام شود.


وی بیان کرد: راستی آزمایی به این است که نفت خود را بفروشیم و پول آن را در گردش درآوریم و به ایران و یا هرجایی که مدنظر ایران است منتقل کنیم، بتوانیم مراودات تجاری انجام دهیم و موانعی که امریکایی ها در عرصه های مختلف اقتصادی از قبیل حمل و نقل و کشتیرانی و نظایر آن ایجاد کرده اند، باید برطرف شود. در چنین حالتی گزارش وزارت امور خارجه باید به کمیسیون امنیت ملی ارسال و پس از بررسی آن گزارش توسط کمیسیون، به صحن مجلس گزارش شود و مجلس تصمیم بگیرد که چه کاری باید انجام گیرد و این همان چیزی است که منافع ملت ایران را تامین می کند.

 

مجلس با قوت راستی آزمایی را دنبال خواهد کرد

 

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس در گفت وگو با خبرنگار سیاسی تهران پرس با اشاره به قانون اقدام راهبردی مجلس برای لغو تحریم ها عنوان کرد: مجلس باید از قانون خود حمایت و حفاظت کند و اجازه ندهد این قانون که با یک زحمتی این موضوع را به اینجا رسیده، تحت الشعاع قرار بگیرد و به آن بی توجهی شود.

پژمانفر با تاکید براینکه مراقبت مجلس از این قانون راهبردی باید به صورت جدی صورت گیرد، گفت: به همین دلیل بایستی تدابیر لازم پیش بینی شود. البته کمیسیون امنیت ملی مجلس در حال رصد این موضوع است و ما هم در کمیسیون اصل نود این مسئله را پیگیری می کنیم.


رئیس کمیسیون اصل نود مجلس در ادامه مطرح کرد: متاسفانه همکاری تیم مذاکره کننده با مجلس بسیار ضعیف است و اطلاعات کافی را از روند مذاکرات وین به ما نمی رسانند از همین رو با یک نگرانی این موضوع را تعقیب می کنیم.

این نماینده مجلس در پایان با تاکید بر لزوم راستی آزمایی لغو تحریم ها در مجلس، خاطر نشان کرد: ما در مجلس شورای اسلامی تلاش می کنیم تا بتوانیم این موضوع را به یک نتیجه مطلوب برسانیم و کار را جلو ببریم.

 

برجام به پروژه انتخاباتی مبدل شده است

 

احمد علیرضا بیگی عضو کمیسیون شوراهای مجلس در گفت و گو با خبرنگار سیاسی تهران پرس با اشاره به مذاکرات اخیر وین عنوان کرد: نسبت به این عجله‌ای که صورت می گیرد، احساس نگرانی داریم به این دلیل که ممکن است سبب خسارت به کشور باشد. کمااینکه همین عجله در زمان انعقاد برجام نیز موجب خساراتی شد که به هیچ عنوان قابل جبران نیست.

بیگی در ادامه مطرح کرد: این دولتی که مدت چندانی از عمرش باقی نمانده، ضمانت هایی که می سپرد که ممکن است مورد قبول دولت آینده نباشد و محل تعجب است که یک سری دولت‌های غربی حاضرند با این دولتی رو به زوال، قراردادی را امضا کنند و آن را مبنای نشست بعدی خود قرار دهند، مگر اینکه از این رهگذر و تعجیل منفعتی برای آنها حاصل شود.

عضو کمیسیون شوراهای مجلس تصریح کرد: به نظر می آید در مذاکرات وین نیز چنین حرف هایی به طرف مقابل زده می شود و کشورهای غربی به این واسطه تلاش دارند در انتخابات آتی ملت ایران اثر گذارند، این درحالی است که حتی اجرای همان برجامی که مفاد و ارکان اصلی یک تعهدنامه بین المللی در آن مراعات نشده، در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته و تحریم هایی که باید لغو می شد، صحبت از به تعلیق درآمدن آن به میان می آید.


وی در ادامه مطرح کرد: شخص آقای روحانی قسم می خورد که به هیچ عنوان دولت بنا ندارد از مذاکرات وین استفاده انتخاباتی بکند. اما کارکرد آقای روحانی غیر از این را نشان می دهد. به این دلیل که انعقاد برجام نیز با اهداف سیاسی و به دست آوردن امتیاز و حذف رقیب محقق شد. کما اینکه سابقه ناخوشایندی که از آقای ظریف دیده ایم این گزاره را تایید می کند؛ آن زمانی که به طرف مقابل در مذاکره التماس می کند تا بتواند نتیجه ای از برجام بگیرد و خاطرنشان می کند که اگر این همراهی با ما صورت نگیرد، تیمی در تهران مستقر خواهد شد که به این راحتی با شما کنار نخواهد آمد.

بیگی در واکنش به اظهارات شائبه برانگیز روحانی در جلسه هیئت دولت مبنی اینکه حتی اگر انتخابات در ۱۴۰۰ نبود و در ۱۴۰۱ بود همه اقدامات فعلی دولت انجام می‌شد، تصریح کرد: این صحبت اگر حتی به شوخی نیز گفته شود، زمزمه های شومی است که دولت غربگرایان با طرح آن به دنبال بدست آوردن فرجه و فرصتی است تا بتواند نیت خود را عملی کند، غافل از اینکه مردم کشور ما برای پایان یافتن دولت امید جعلی روزشماری می کنند.

 

امریکا در مذاکرات وین به دنبال تعلیق تحریم ها و دبه کردن است

محمد تقی نقد علی ” عضو فراکسیون روحانیون مجلس شورای ” در گفت و گو با خبرنگار گروه سیاسی تهران پرس در تبیین دبه کردن آمریکا در مذاکرات وین، اظهار کرد: مساله کاملا روشن است؛ سیاست قطعی نظام رفع کامل و به یک مرتبه رفع تحریم ها است چرا که ایران به تعهدات برجامی خود عمل کرده است اما در گذشته دیدیم که امریکا عمل کننده واقعی به تعهداتش نبود و تعلیق تحریم ها، دردی از ما درمان نخواهد کرد.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امریکا در مذاکرات وین به دنبال تعلیق تحریم هاست و نه لغو کامل تحریم ها و دوباره قصد دارد که ایران را فریب دهد، بیان داشت: تیم مذاکره کننده هم با توجه به سیاست قطعی، تمام ارکان نظام و قانون رفع تحریم ها که مجلس شورای اسلامی تصویب کرد مکلف است که بر اساس این سیاست اگر همه تحریم ها را یکباره برداشت پیرامون ادامه کار مذاکره کنند.


عضو کمیسیون محیط زیست در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: توافق دیگری که غیر از لغو یکجا و کلی تحریم ها باشد از نظر مجلس و مقام معظم رهبری مردود است و به غیر از اتلاف وقت و خریدن زمان برای کلاهی گشاد تر از برجام ثمری ندارد.

 

دولت باید در راستای سیاست های نظام قدم بردارد

جعفر قناد باشی ” کارشناس مسائل بین الملل ” در گفت و گو با خبرنگار گروه سیاسی تهران پرس در تبیین دبه کردن آمریکا در مذاکرات وین، اظهار داشت: آمریکا اعم از جمهوری خواه و دموکرات مقاصدشان روشن است؛ در برجام شاهد بودیم که به تعهدات خود عمل نکردند و اکنون نیز ترکیب تیم آمریکایی تفاوتی نکرده است و موضع اوباما و ترامپ، خط مشی دولت آمریکا را تشکیل داده است.

وی در تشریح اینکه آمریکا در مذاکرات وین قصد دارد از دریچه افزون خواهی و تحمیل خواسته های غیر قانونی وارد بشود، بیان کرد: هیچ انتظاری نمی رود که در این قضیه در ابتدای امر به ما امتیاز دهند؛ لیکن مواضع دیپلمات ها و تیم گفتگو کننده ایرانی حائز اهمیت است که چطور در برابر افزون خواهی های امریکا ایستادگی کنند و مسلم است که در ابتدای امر انتظار بی موردی است که آمریکا با سابقه افزون خواهی و سلطه گری بخواهد به ایران امتیاز دهد.


قنادباشی افزود: بایستی در مذاکرات وین، موضع خود را همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند مطرح کنیم تا بالاترین امتیاز را بگیریم و کمترین امتیاز را بدهیم و حق خود را مطالبه نماییم؛ اگر آن ها به تعهدات عمل نکردند سریعا تیم مذاکره کننده به مذاکراتش باید پایان دهد و در مجموع، دولت باید در راستای سیاست های نظام قدم بردارد.

 

انتهای پیام/
کد خبر: ۶۲۰۱
۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha