۱۹۶۵۲۳۸
گروه اجتماعی تهران پرس-مصطفی قهرمانی؛ در طول سه سال گذشته اخبار متعددی در خصوص بازداشت مدیران شهری و شهرداران استان تهران مخابره شده است؛ اخباری که تعجب بسیاری از شهروندان تهرانی را برانگیخته و آنقدر تعداد بازداشتی ها در این خصوص افزایش یافته که نتیجه عملکرد مدیران شهری این دوره را با چالش مواجه نموده است؛ چرا که هر زمان اسمی از  عملکرد شهرداران و مدیران شهری تهران به میان می آید، تیترهایی از بازداشت برخی شهرداران و مدیران شهری از ذهن ها عبور می کند.

اردیبهشت ۱۳۹۶ بود که انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار شد و اکثریت اصلاح طلبان توانستند بر کرسی های پارلمان شهری تکیه بزنند و به موازات آن، شهرداران همفکر و همسو با خود را انتخاب نمودند و بر خلاف شعارهایشان که می گفتند می خواهند اقدامات مفید و قابل توجهی برای مدیریت شهری انجام دهند و کمبودها و کاستی های مدیران شهری سابق را جبران کنند، اما در نهایت به عنوان مجرم در حوزه های اقتصادی و اخلاقی راهی زندان شدند.


با بررسی عملکرد شورای شهر و شهرداران استان تهران در این دوره می توان با صراحت گفت که فساد مالی ریشه در مدیریت شهری  رخنه کرده است و با بررسی های کلی تر می توان گفت اینک نه تنها اعضای پارمان شهری استان تهران بلکه در نقاط مختلف کشور که همسو و همفکر هستند، شاهد ارتکاب به جرم و دستگیری مدیران شهری هستیم که با مدیریت غیرجهادی، فقط به فکر منافع شخصی خودشان بوده اند و پارلمان شهری را بهانه ای برای باندبازی های خود قرار داده بودند تا بتوانند به کسب سود و درامد بیشتر بپردازند و متاسفانه تیترهای در خصوص دستگیری مدیران شهری و شهرداران در نقاط مختلف کشور، در فضای مجازی و گول قابل جستجوست.

شهرداران مناطق ۲ و ۸ تهران، سر از زندان در آوردند

کافی است جمله "بازداشت مدیران شهری" را در گوگل سرچ کنید، آن زمان تیترهایی از خبرگزاریها به چشمتان می آید که همه دربرگیرنده آمار دستگیری های اعضای پارلمان شهری و شهرداران در نقاط مختلف کشور در این دوره است اما استان تهران هم از این موضوع مستثنی نبوده است و اخیر بازداشت دو شهردار از مناطق ۸ و ۲ مطرح بوده است که به دلیل تخلفات مالی سر از زندان در آورده اند و پرونده شان در مرجع قضایی در حال بررسی است.

علی اعطا سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران درباره دستگیری این شهرداران می گوید: جهت‌گیری فسادستیز شورای شهر تهران در دوره پنجم و شهردار منتخب آن از چه در شیوه اداره شهر و چه در انتصابات، امر پوشیده‌اى نیست، اما در موارد معدودی نیز انحرافات و سوء جریاناتی در مجموعه عریض و طویل شهردارى پدید آمده است‌.


وی ادامه می دهد: در طول ماه های گذشته، اتهاماتى مالی علیه شهرداران مناطق ۲ و ۸، در خصوص دوره فعالیت آنان در شهرداری منطقه ۲۱، به عنوان شهردار و معاون منطقه مطرح شده است.

سخنگوی شورای شهر تهران می افزاید: اتهامات مالی در رابطه با این دو مدیر در مرجع قضائی در حال رسیدگی است و طبیعتاً با توجه به ادله و مدارکی که در راستای توجه اتهام وجود دارد و ادله و مدارکی که متهمین در دفاع از خود ارائه می‌کنند، مرجع قضائی اعلام رأی خواهد کرد.

بازداشت بیش از ۳۶ عضو شورای شهر و ۱۵ شهردار در استان تهران!

به طور کلی می توان گفت بازداشت بیش از ۳۶ عضو شورای شهر و ۱۵ شهردار، فقط در طول یک بازه تقریبا ۴ ساله در استان تهران نشان خلأ قانونی هم در تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا، هم در نظارت بر عملکرد آن‌ها و هم در برخورد قانونی با متخلفان است؛ در حالی که چند ماه بیشتر به عمر شورای پنجم شهر و روستا باقی نمانده است و خرداد سال آینده این ساختار افراد جدیدی را به خود می‌بیند اما تخلفات رخ‌داده در طول  ۴ سال گذشته در مجموعه شوراهای شهر و نیز شهرداری‌ها به‌حدی بوده که میزان دستگیری و حجم تخلفات کشف‌شده به بالاترین میزان خود رسیده است و مهدی چمران، رییس شورای شهر سابق شهر تهران با ابراز تاسف از روند بازداشتی های اعضای شورای شهر و شهرداری در استان تهران و برخی استان ها، علت آن را پیروزی برخی از اعضای شورای شهر به دلیل سیاسی کارها می داند و معتقد است که باید مشخص شود که این افراد از چه فیلتری عبور کرده‌اند و صلاحیت آنها چطور تایید شده است؟


به راستی چرا افرادی برای مدیریت شهری در استان تهران انتخاب نشده اند که با روحیه جهادی و انقلابی، مشکلات را مرتفع کنند و باعث رشد و توسعه تهران شوند؟ چرا به جای شنیدن اخباری در خصوص افتتاح تونل و یا پل در تهران، باید شاهد خواندن اخباری در خصوص دستگیری های اعضای شورای شهر و شهرداران در استان تهران باشیم؟ علاج این مشکل با چه نگاه و روحیه ای قابل جبران است؟

الگوی مدیریت جهادی تنها نسخه درمان مشکلات مدیریت شهری در تهران است

وقتی مدیریت جهادی و انقلابی در راس امور قرار بگیرد همه کارها با نظم و انسجام بیشتری پیش می رود و به همین دلیل است که رهبرمعظم انقلاب اسلامی مدیریت جهادی و انقلابی را تاکید کرده اند چرا که برگرفته از بطن انقلاب اسلامی است و همین رمز باعث پیروزی رزمندگان اسلام در مقابل کفر شد و اکنون در مدیریت شهری نیز می توان با نگاه و روحیه انقلابی، مشکلات شهر را مرتفع کرد و باعث رشد و توسعه شهری شد.

یقینا اگر مدیریت جهادی در سیستم پارلمان شهری تهران در این دوره حاکم بود، شاهد انتصاب شهرداران با همین رویکرد در استان تهران بودیم.


تجربه به اثبات رسانده که اداره تهران به عنوان پایتخت کشور با جمعیت میلیونی نیاز به عزم و اراده ملی و مدیریت جهادی دارد؛ یعنی شهرداری و مدیران شهری باید با الگوی مدیریتی جهادی که مورد تاکید رهبرمعظم انقلاب اسلامی است، به خوبی می توانند مشکلات تهران در حوزه آلودگی هوا و صوتی، ترافیک، تراکم جمعیت در ناوگان حمل و نقل عمومی، نبود پارکینگ خودرو و… را مرتفع سازند و بتوانند باعث رشد، ترقی، پیشرفت و افزایش رضایت شهروندان تهرانی شوند؛ همانطور که در طول مدیریت برخی در مسئولان شهری( نه صرفا مدیران فعلی) شاهد رشد و توسعه احداث بزرگراه ها، تونل (تونل توحید، رسالت)، پل هوایی( پل صدر)، افزایش وسعت فضای سبز و احداث بوستان (بوستان ولایت)، احداث خطوط اتوبوس های تندرو، توسعه مترو و… در تهران بوده ایم که همه این موارد به برکت مدیریت جهادی بوده که از دوران دفاع مقدس به یادگار مانده است و باید گفت که مدیریت جهادی و انقلابی به عنوان یک الگو و مدل مطلوب و سازگار با الگوی اسلامی و ایرانی پیشرفت تا کنون بارها از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده است چرا که مدیریت جهادی هم ویژگی های اثباتی و ایجابی دارد و هم می توان برای آن مرزهای معین و مشخصی با الگوهای متعارف و رایج مدیریتی در جهان قائل شد.


توجه به مزیت مطلق الگوی مدیریت جهادی که از یک سو مبتنی و متکی بر علم، تجربه، مهارت و تخصص است و از سوی دیگر مستظهر به توکل و اعتماد به خداوند متعال و با نیت قرب الی الله پیش می رود. شهرداری به عنوان یک نهاد عمومی بودجه بسیار زیادی را جهت انجام امور مربوطه به خود اختصاص می دهد. لذا استفاده از رفتار شهروندی سازمانی و کمکی کارکنان کمک بسیار زیادی به انجام امور و کارآیی بهتر سازمان دارد. همچنین مدیران شهری در کلانشهرهایی همچون تهران با آگاهی از چگونگی وضعیت رفتار شهروندی سازمانی کارکنان به تقویت این رفتار و دستیابی به عملکرد بالاتر خواهند رسید.

لزوم نظارت بیشتر بر تایید صلاحیت و عملکرد اعضای شورای شهر

تقویت روحیه جهادی و انقلابی در مدیران شهری به یکی از مطالبات اصلی مردم شهر تهران تبدیل شده است، آنان در طول سه سال گذشته اخباری متعددی در خصوص افتتاح پروژه های کلان در مدیریت شهری تهران نداشته اند و این در حالی است که در دوره قبلی، اخبار متعددی در خصوص افتتاح پروژه های اثرگذار در تهران به گوش می رسدو شهروندان تهرانی اثرات آن را دیده اند و به نظر می رسد شهروندان تهرانی در انتخابات پیش رو، به افرادی رای خواهند داد که همچون گذشته با مدیریت جهادی و انقلابی در تلاش برای رشد و توسعه شهر تهران باشند.

ششمین انتخابات دورهٔ شوراهای اسلامی شهر و روستا را در تاریخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ همزمان با انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در پیش رو داریم و نیاز است که مسئولان نظارت بیشتر بر تایید صلاحیت کاندیداهای اعضای شورای شهر و روستا داشته باشند تا در نهایت افرادی کاندید شوند که مورد اعتماد مردم بوده و به دور از سیاسی کارها، فقط نیت خدمت به مردم و پیشرفت شهر و روستاهای کشور را داشته باشند و یقینا تعیین کردن فیلترهای قوی برای تایید صلاحیت این کاندیداها می تواند به آینده شهری استانهایی همچون تهران و کلانشهرها کمک شایانی کند و در صورت تحقق بخشی این امر، شاهد انتشار اخباری متعددی در خصوص دستگیری اعضای شورای شهر و شهرداری ها در خبرگزاریها نخواهیم بود.


دستگیری برخی اعضای پنجمین دوره شورای شهر و روستا در برخی نقاط کشور نشان داد که این افراد با نیت سیاسی کاری در انتخابات شرکت کرده و رای آورده اند و در نهایت بر خلاف وعده هایی خود، نتوانسته اند موجب حل دغدغه های مردم و مشکلات آنان شوند و امروز سر از بازداشتگاه در آورده اند که این امر زیبنده شورای شهر و روستا نیست و همین موارد، سوژه هایی داغ برای رسانه های ضدانقلاب و انگلیسی است که آن را به انقلاب اسلامی ارتباط دهند، در حالی که سربازان گمنام امام زمان(عج) در راستای خدمت به مردم و انقلاب اسلامی اقدام به دستگیری این متخلفان نموده اند تا نشان دهند حاکمیت با متخلفان هیچ تعارفی ندارد. امیدواریم در انتخابات پیش رو، مدیرانی در کرسی های پارلمان شهری تکیه بزنند که نگاه جهادی و انقلابی داشته باشند و بتوانند  رنگ دیگری به مدیریت شهری در تهران و سراسر کشور هدیه بدهند.

انتهای پیام/
کد خبر: ۶۱۵۴
۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha