به گزارش گروه اجتماعی تهران پرس، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه تصویری «نگاه هفته» آموزش و پرورش با اشاره به نزدیک شدن به هفته معلم گفت: هفته معلم روزهایی است که به جامعه فرهنگیان متعلق است و همین طور که بارها تأکید کردم معلمان مهمترین عنصر فرهنگ ساز و تمدن ساز هستند. آنها پرورش دهنده نسلی نو هستند.
۳۷۱۲۲۸۶


به گزارش گروه اجتماعی تهران پرس، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه تصویری «نگاه هفته» آموزش و پرورش با اشاره به نزدیک شدن به هفته معلم گفت: هفته معلم روزهایی است که به جامعه فرهنگیان متعلق است و همین طور که بارها تأکید کردم معلمان مهمترین عنصر فرهنگ ساز و تمدن ساز هستند. آنها پرورش دهنده نسلی نو هستند.






حاجی میرزایی با اشاره به مهمترین بحث این روزهای دانش آموزان که نحوه برگزاری امتحانات است، اظهار داشت: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است که پایه نهم و دوازدهم امتحانات باید به صورت حضوری برگزار شود. البته ما به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا احترام می گذاریم و بدون مصوبه اقدامی نمی کنیم. اما مصمم هستیم با حمایت این ستاد به صورت حضوری امتحانات این دو پایه را برگزار کنیم چرا که حمایت از منافع دانش آموزان است. این دو پایه یکی در انتخاب رشته تحصیلی و دیگری در انتخاب رشته دانشگاهی تأثیرگذار است و باید اطمینان حاصل کنیم که سراسری و بدون خدشه باشد.


وی ادامه داد: درباره روش آزمون دیگر پایه ها نیز شورای مدرسه تشخیص می دهد که با هر کیفیتی که آموزش ها برگزار شده است، آزمون نیز برگزار شود و اگر کسانی دسترسی به فضای مجازی ندارند، معلمان موظف هستند با حضور در آن منطقه و با یک کیفیت مناسب آزمون را به عمل آورند.


وی با اشاره به اهمیت برنامه درسی نیز گفت: در هفته‌ای که گذشت ما روزها را با سند تحول بنیادین آغاز کردیم و عمده بحث ما مربوط به برنامه درسی بود. وقتی درباره تحول در آموزش و پرورش صحبت می کنیم برنامه درسی مهمترین رکن است. اینکه چه محتوایی با چه اهدافی باید به دانش آموزان منتقل کنیم، از طریق برنامه درسی مشخص می شود.


حاجی میرزایی ادامه داد: حتی اینکه ما به چه معلمانی با چه صلاحیت هایی نیاز داریم و یا نظام سنجش و ارزشیابی ما باید چگونه باشد در برنامه درسی مشخص می شود.


وی با بیان اینکه پاسخ به این سوالات آیا کتاب درسی منحصراً در انتقال دانشی خاص کارکرد دارد یا علاوه بر اهداف دانشی اهداف تربیتی را هم دنبال می کند، سوال بسیار مهمی است که از سند تحول اینطور استنباط می شود که افراد باید در شش ساحت تربیت شوند. گفت: کتاب درسی جزئی از بسته یادگیری است. در این هفته‌ای که گذشت در شورای راهبری اجرای سند تحول بنیادین الگوهای تولید بسته های یادگیری در ۱۱ حوزه یادگیری که از سوی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تدوین شده است، دریافت شد و مسیر بررسی و تصویب آن در شورای عالی آموزش و پرورش است.


وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به اهمیت مجلس دانش آموزی نیز بیان کرد: برای مشارکت دادن دانش آموزان در مسائل اجتماعی و تمرین مشارکت های اجتماعی، مجلس دانش آموزی ایجاد شده که سال گذشته به صورت مجازی انتخابات آن با حضور یک میلیون دانش آموز داوطلب برگزار شد. در حال حاضر به تعداد همه استان ها مجلس دانش آموزی داریم که در سطح ملی هم یک مجلسی داریم که همه استان ها عضو آن هستند و اعضای هیئت رئیسه به عنوان مشاوران وزیر آموزش و پرورش منصوب شده اند. اولین نشست با هیئت رئیسه مجلس دانش آموزی را به صورت مجازی برگزار کردیم. من بسیار خرسند شدم که دانش آموزان سهم عمیقی از وسایل آموزش و پرورش دارند و به آنها گفتم که برای شنیدن ایده ها و ارائه راه حل ها از طرف آنها آماده ایم و قرار شد هر دو ماه یک بار این نشست برگزار شود.


حاجی میرزایی با بیان اینکه جلسه‌ای با دو هزار مدیر مدرسه در استان قزوین نیز برگزار شد، تصریح کرد: کرونا ثابت کرد مدرسه و معلم جایگزین ندارد و باید چراغ مدارس روشن بماند.


در ادامه این برنامه وزیر آموزش و پرورش گفت: در شهریور ماه گذشته که روسای آموزش و پرورش مناطق سراسر کشور به صورت مجازی در محضر مقام معظم رهبری بودند، یکی از محورهای مورد اشاره ایشان این بود که مهدهای کودک کارکرد آموزشی دارند و باید در آموزش و پرورش تعریف شوند. از طرف ما و شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه پیگیری های بسیاری شد و در نهایت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک که قرار است کودکان را از نوزادی تا شش سالگی تحت مدیریت بگیرد، شکل گرفت.


وی افزود: ۸۶ درصد بچه ها تحت تعلیم و تربیت والدین هستند. ما هم معتقدیم محیط خانه مناسب ترین محیط برای تربیت بچه هاست و باید به اولیاء خدمات بدهیم تا به شکل شایسته تری این تربیت اتفاق بیفتد. یعنی در سطح ۸۶ درصد باید هر خانه را یک مهدکودک و هر مادر را یک مربی ببینیم. حدود ۱۴ درصد بچه ها در مهدکودک ها هستند که باید محتواهای مناسب برای تعلیم و تربیت آنها در اختیار مربیان بگذاریم. سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با تصویب شورای انقلاب فرهنگی شکل گرفت و از سوی رئیس جمهور نیز ابلاغ شد. اولین جلسه هیئت امنا را برگزار کردیم و امیدواریم تا قبل از پایان خرداد بتوانیم سازمان را مستقر کنیم.


انتهای پیام/



کد خبر: ۶۱۸۲
۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۱
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha