۱۳۸۶۸۰۷۵_۸۸۰

 

به گزارش تهران پرس محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در دومین مقصد سفرش به منطقه و پس از سفر به قطر وارد بغداد شد، با حضور در محل وزارت امور خارجه عراق با «فؤاد حسین» وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزرای خارجه سپس در نشست خبری مشترک حضور یافته و به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند.

ظریف در ابتدای این نشست ضمن تسلیت به دولت و مردم عراق و قربانیان حادثه دردناک اخیر در بیمارستانی در بغداد، گفت: فرارسیدن ماه مبارک رمضان را به مردم خوب عراق تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم این ماه الفت، مهربانی، برکت و رحمت برای همه ما در منطقه و برای برادران و خواهران عزیز در عراق باشد.

وزیر امور خارجه گفت: گفت‌وگو‌های بسیار بسیار خوبی با آقای فؤاد حسین داشتیم، از مهمان نوازی صمیمانه و گرم ایشان و دولت عراق تشکر می‌کنم. از نقش محوری و قدرتمند عراق در منطقه استقبال کرده و امیدواریم هر روز نقش عراق در منطقه قوی‌تر و نقشی در جهت ثبات و آرامش در منطقه باشد. از تلاشی که دولت عراق برای ایجاد زمینه‌های گفت‌وگو در منطقه انجام داده، تشکر می‌کنیم و امیدواریم این تلاش‌ها به گفت‌وگوی بیشتر و مفاهمه جدی‌تر در این منطقه بینجامد.

وی یادآور شد: همه ما در این منطقه همواره در کنار هم خواهیم بود، دیگران می‌روند، ولی ما در این منطقه خواهیم بود و باید روابط خودمان را براساس حسن همجواری، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی و عدم مداخله در امور داخلی و دوستی، برادری و اخوت بنا بگذاریم و این سیاست جمهوری اسلامی در این منطقه بوده و خواهد بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: امروز فرصت کردیم درباره گفت‌وگو‌های هسته‌ای بین ایران و کشور‌های ۱+۴ (سه کشور اروپایی، چین و روسیه) صحبت کنیم. البته آمریکایی‌ها در وین هستند و ما گفت‌وگویی با آمریکا نداریم. ولی گفت‌وگو‌های بسیار خوبی برای اجرای برجام داشتیم و امیدواریم دولت جدید آمریکا با یک سیاست معقول و اجرای تعهداتش بتواند سریع‌تر به برجام برگردد و تعهدات را همه طرف‌ها اجرا کنند. ما هم آمادگی داریم به محض اجرای تعهدات آمریکا و تایید و راستی آزمایی آنها، تعهدات خودمان را به صورت کامل برگردانیم و اجرا کنیم.

فؤاد حسین در آغاز این کنفرانس خبری تصریح کرد: با وزیر خارجه ایران موضوعات مهم منطقه را بررسی کردیم، در گفت‌وگو با طرف ایرانی به جاهای مهمی رسیدیم.

وی افزود: ما مذاکرات میان طرف آمریکایی و ایرانی در وین را دنبال می‌کنیم. ظریف در جریان سفر کنونی به عراق به نجف اشرف و منطقه کردستان نیز خواهد رفت.

حسین در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: عراق ایفای نقشی حیاتی و مهم را در منطقه به منظور حمایت از ثبات، تفاهم و تحکیم صلح آغاز می‌کند.  ظریف در جریان سفر کنونی به عراق به نجف اشرف و منطقه کردستان نیز خواهد رفت.

 

انتهای پیام/الف

کد خبر: ۶۱۳۱
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۷
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha