به گزارش خبرنگار اجتماعی تهران پرس، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران صبح امروز در جلسه صحن علنی این شورا اظهار کرد: در هفته شوراها قرار داریم، شوراهای شهر و روستا نهادی است که میدونیم با پیشنهاد مرحوم آیت الله طالقانی در قانون اساسی جمهوری اسلامی گنجانده شد.

وی افزود: اصل هفتم قانون اساسی به همراه هفت اصل دیگر این قانون به این نهاد مردم نهاد اختصاص پیدا کرد هر چند که در شرایط خاص جنگ تحمیلی نهاد شوراها شکل نگرفت و در انتهای دولت سازندگی (سال ۱۳۷۵) لایحه تاسیس شوراها به تصویب رسید و درنهایت در دولت سیدمحمد خاتمی رسما این نهاد تشکیل شد.

رئیس شورای شهر تهران گفت: ۲۲ سال از تشکیل شوراهای شهر و روستا می گذرد و تنها یک سوم اختیارات لازم به این شوراها اختصاص یافته است، حدود هشت وظیفه تفویض شده و مابقی باقی مانده است.

هاشمی خاطرنشان کرد: با وجود پیگیری های ما در این چهار سال نیز نتیجه ای حاصل نشد، آخرین روز  مدیریت پنجم را سپری می کنیم و با همه مشکلات و چالش های که وجود داشت، از جمله ابرچالش اقتصادی؛ رکورد در صنعت ساخت و ساز و پاندمی کرونا عملکرد شورای پنجم مثبت بوده و می تواند نظر صاحب نظران را به خود جلب کند.

رئیس شورای شهر تهران اذعان کرد: شورای پنجم توانست مطالبات سلبی عمومی در حوزه مدیریت شهری تا حد زیادی از جمله کاهش هزینه شهر، کاهش پرسنل شهرداری تهران در مرز ۱۰هزار نفر و کاهش پرسنل بیرون سپاری در مرز ۱۰ هزار نفر محقق کند.

وی گفت: با وجود اینکه ارزش پول ملی کاهش پیدا کرد، توانستیم بودجه انقباضی را به مردم ارائه دهیم و هزینه های شهر را کاهش دهیم.

هاشمی با بیان اینکه شهر فروشی در تهران را به صفر رساندیم، اذعان کرد: در مدیریت پنجم از طرح تفصیلی تجاوز نشد و در حفظ باغات دستاوردهای مهمی از حمله بعد مصوبه برج باغ را داشتیم. همچنین در بعد مسائل فرهنگی و اجتماعی سعی کردیم به سمت موازی کاری با دیگر نهاد ها پیش نرویم و فعالیت های فرهنگی را به چند صدایی رساندیم، همچنین در این زمینه رویکرد حمایتی به جای تصدی گری داشتیم و سعی کردیم سمن ها را در این حوزه فعال کنیم.

رئیس شورای شهر تهران بیان کرد: در حوزه حمل و نقل عمومی تعداد زیادی از ایستگاه های خطوط مترو افتتاح شد و ولی متاسفانه در امر ناوگان نتونستیم به دلیل عدم کمک از طرف دولت انتقال انتظار مردم رو برآورده کنیم.

وی اذعان کرد: در بحث نوسازی بافت‌های فرسوده و تاب‌آوری علی‌رغم مصوبات بسیار خوبی داشتیم به دلیل بحران اقتصادی و رکود اقتصادی نتوانستیم جهش جدی‌ای به بافت فرسوده بدهیم که امیدواریم این مهم در دوره شورای شهر بعدی شکل بگیرد.

رئیس شورای شهر شفافیت را یکی دیگر از دستاوردهای این دوره مدیریت شهری معرفی کرد و گفت: شورای شهر تهران تنها دستگاهی است که موضوع رای گیری را در معرض عموم قرار داد و از اعضای شورای شهر تهران کاملاً روشن بود کاری که مجلس شورای اسلامی پس از چند سال صورت نگرفته است؛ تمامی جلسات این شورا به جز دو جلسه که دارای گزارشهای محرمانه بود، به صورت علنی برگزار شد.

هاشمی ابراز امیدواری کرد که انتخابات شورای شهر به نحوی پیش برود که گامی رو به جلو باشد و ما شاهد به عقب بازگشتن نباشیم.

انتهای پیام/
کد خبر: ۶۰۵۴
۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۱
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha