گلرو
 

عباس گلرو رئیس کمیته روابط خارجی مجلس در گفت و گو با خبرنگار سیاسی تهران پرس با اشاره به قانون اقدام راهبردی مجلس عنوان کرد: این قانون  تکلیف دولت را در یک چارچوب زمان بندی شده مشخص کرده است که در همین راستا و طبق دستور رئیس مجلس به منظور نظارت  و بررسی روند اجرای این قانون مصوب از چهار مرکز هسته ای اصفهان، نظنز، اراک و فردو بازدید به عمل آوردیم.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه سازمان انرژی اتمی در چارچوب قانون مصوب مجلس حرکت می کند، گفت: در مرکز هسته ای اصفهان کارخانه تولید اورانیوم فلزی بزودی راه اندازی می شود، در نطنز روند افزایش سانتریفیوژها  و درصد غنی سازی به خوبی پیش می رود. در اراک بهینه سازی راکتور و در فردو کار  نصب سانتریفیوژ و غنی سازی در حال انجام است.

 

گلرو با اشاره به مذاکرات وین بیان کرد: قبل از عزیمت تیم مذاکره کننده در جلسه کمیسیون امنیت ملی  به آنها تاکید کرده ایم که مذاکرات باید در چارچوب سیاست های کلی نظام و رهنمودهای رهبرمعظم انقلاب باشد، ضمن آنکه تحریم ها باید کاملا برداشته شود، فضای مذاکره نیز فرسایشی نباشد و موجب امتیازگیری های طرف مقابل نشود. مذاکره کنندگان هسته ای نیز عنوان کرده اند در این چارچوب عمل خواهند کرد.

 

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس با بیان اینکه طبق اطلاعات رسیده از وین، امریکایی ها حاضر به لغو بخشی از تحریم ها هستند، گفت: اینکه بخشی از تحریمها را لغو و مابقی تحریمها بویژه تحریم های موضوعی و بخشی از قبیل تحریم های نفتی ، بانکی، کشتیرانی و بیمه ، حوزه مالی، هواپیمایی بایستی لغو نشود پذیرفته نیست و تحریمها باید یکجا و به صورت کامل لغو شود تا ما بتوانیم راستی آزمایی کنیم.

 

گلرو در ادامه تاکید کرد: راستی آزمایی لغو تحریم ها روی ورق و وعده وعیدهای بی خاصیت هیچ سودی ندارد. اینکه امریکایی ها به صورت زبانی بگویند که ما تحریم ها را برداشته ایم ولو همه را یک جا بردارند اما در عمل شاهد کارشکنی ها و لابی های پشت پرده باشیم که همچون گذشته شرکت های مهم و معتبر دنیا را از همکاری با ایران منع کنند، مورد قبول جمهوری اسلامی ایران نخواهد بود. طرف مقابل باید همه چیز را عادی سازی کند، نفت ما باید در همان چارچوب سهمیه اوپک به فروش رود و پول آن نیز بدون هیچ مشکلی برگردد و بلوکه نشود و روابط بانکی و تجاری  ما با دنیا عادی شود و هیچ محدودیتی نداشته باشد. تا زمانی که این راستی آزمایی عملا تایید نشود، بحث اینکه ایران به تعهدات خود عمل کند مطرح نیست. یعنی آن روند دوره برجام تکرار نخواهد شد.

 

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: ما در مجلس مسائل را به صورت دقیق رصد کرده و از طریق وین نیز پیگیری می کنیم و آنچه که مصلحت نظام و منافع ملی ما باشد در چارچوب وظایف نظارتی مجلس لحاظ می کنیم. لذا اگر در روند مذاکرات منافع ملی و مصالح نظام درنظر گرفته شود، تحریم ها عملا یکجا لغو  و روابط ما عادی شود و اقتصاد کشور معطل فضای مبهم وعده و وعیدهای امریکایی ها و طرف های اروپایی نباشد ما از مذاکرات و به نتیجه رسیدن آن استقبال می کنیم و در چارچوب آن عمل خواهیم کرد. اما اگر مغایر با منافع ملی و مصلحت نظام باشد یقینا نخواهیم گذاشت مذاکرات بی حاصل و دامنه دار و امتیازگیری های نابجا ادامه پیدا کند.

 

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس در خاتمه با بیان اینکه تجربه برجام نشان داد که طرف مقابل اصلا قابل اعتماد نیست، گفت: باید هوشیار بود تا دوباره دچار مشکل زمان برجام نشویم. ضمن آنکه باید تاکید کرد که مجلس هوشیار است وبا قانونی که تصویب کرده معادله بطور کلی تغییر کرده است. بعد از وقوع حادثه نطنز نیز پاسخ و واکنش جمهوری اسلامی ایران با غنی سازی ۶۰ درصد پیام روشنی بود که به طرف مقابل داده شد.

 

انتهای پیام/الف

 
کد خبر: ۵۹۷۲
۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۱
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha