۲۰۲۰۰۹۱۰۹۹۲۴۹۸۰۱۳۷۷
 

عباس مقتدایی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت و گو با خبرنگار سیاسی تهران پرس با تاکید بر لزوم راستی آزمایی لغو تحریم ها تصریح کرد: بر اساس قانون مجلس بایستی راستی آزمایی انجام شود و رهبری معظم انقلاب به عنوان تعیین کننده مسیر سیاست خارجی کشور عمل در برابر عمل را مطرح فرموده اند و قانون مجلس نیز همین مسیر را تقویت می کند و اکنون باید راستی آزمایی متناسب با ریل گذاری که مجلس اعلام کرده است، انجام شود.

 

مقتدایی در ادامه مطرح کرد: در جریان مذاکرات برخی حرف ها که بوی تحقیر می داد مطرح شد به عنوان نمونه اینکه امریکایی ها برای آزادکردن یک میلیون دلار از اموال و دارایی های بلوکه شده ایران در کره جنوبی پیش شرط تعیین کردند.ما دراین باره با تیم مذاکره کننده به صورت حضوری و در جلسات بسته با وزیر امور خارجه مطرح کرده ایم که موضوع لغو تحریم ها در دستور کار باشد و موضوعات فرعی نباید جایشان با موضوعات اصلی عوض شود.به همین جهت امیدواریم راستی آزمایی انجام شود.

 

وی بیان کرد: راستی آزمایی به این است که نفت خود را بفروشیم و پول آن را در گردش درآوریم و به ایران و یا هرجایی که مدنظر ایران است منتقل کنیم، بتوانیم مراودات تجاری انجام دهیم و موانعی که امریکایی ها در عرصه های مختلف اقتصادی از قبیل حمل و نقل و کشتیرانی و نظایر آن ایجاد کرده اند، باید برطرف شود. در چنین حالتی گزارش وزارت امور خارجه باید به کمیسیون امنیت ملی ارسال و پس از بررسی آن گزارش توسط کمیسیون، به صحن مجلس گزارش شود و مجلس تصمیم بگیرد که چه کاری باید انجام گیرد و این همان چیزی است که منافع ملت ایران را تامین می کند.

 

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید براینکه دولت باید به قانون مجلس و منافع ملت بیش از همیشه بیندیشد، خاطرنشان کرد: این یک موضوع سیاسی و یا یک مبحث مقطعی نیست بلکه به منافع طولانی مدت ملت ایران گره خورده است و همه کسانی که در جریان مذاکرات اند، می دانند چه سرفصل هایی را باید عمل کنند. مجلس نیز در این راستا موضوع مذاکرات و مباحث پیرامونی آن را تیزبینانه دنبال می کند.

 

مقتدایی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی با تصویب قانون راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از ملت ایران مسیر کار را کاملا مشخص کرده است، عنوان کرد: ما در روزهای اخیر شاهد آن بودیم که در جریان مذاکرات وین علاوه بر تحریم، برخی از تهدیدها نیز مطرح شد و علاوه بر این دو موضوع خرابکاری در تاسیسات هسته ای نطنز رخ می دهد تا دست مذاکره کنندگان و بطورکلی دست جمهوری اسلامی ایران در پیشبرد مذاکرات خالی شود.

 

این نماینده مجلس در ادامه مطرح کرد: در چنین حالتی تصمیم گیرندگان کشور به این جمع بندی رسیدند که اگر قرار است در جبران برخی از تاسیساتی که اسیر خرابکاری دشمن شده و سرویس های امنیتی بیگانه توانسته است در این جهت ضربه بزند، باید کاری کنیم که عملا منافع ایران در سطح بالاتری تامین شود که تصمیم غنی سازی ۶۰ درصد صورت می گیرد.

 

مقتدایی در خاتمه تاکید کرد: این تصمیم در راستای رفع نیازهای حال و آینده ایران در ابعاد صلح آمیز است و توجیه دارد و عمدتا ناظر به فعالیت هایی است که در حوزه سلامت و پزشکی سامان دهی می شود و به همین جهت ما که پیشتر اعلام کرده بودیم در سایه تهدید و تحریم و فشار حاضر به گفتگو نیستیم عملا به سرعت و کمتر از چند روز دست مذاکره کنندگان مان را نیز پر کرده ایم به همین جهت است که اکنون در موضع قابل قبولی قرار داریم و امیدواریم بتوانیم موضوع را پیش ببریم که در این خصوص راستی آزمایی طبق قانون مصوب مجلس یک اقدام الزامی است.

 

 

انتهای پیام/الف
کد خبر: ۵۹۵۱
۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۲
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha