۱۳۵۳۱۶۸_۹۲۸
به گزارش تهران پرس، برنامه زنده «به وقت ایران» ۲۹ فروردین با حضور، ولی اسماعیلی رییس کمیسیون اجتماعی مجلس، علی اکبر خادمی قائم مقام معاونت اشتغال و خوکفایی کمیته امداد خمینی از شبکه هفت سیما روی آنتن رفت.

ولی اسماعیلی رییس کمیسیون اجتماعی مجلس مطرح کرد: قطعا قوانینی که مجلس مصوب می‌کند جنبه‌های مختلف را درنظر می‌گیرند. ما هنوز نتوانستیم فرهنگ مهارت آموزی را در جامعه تببین کنیم و فرهنگ کار به فعلیت تبدیل نشده است. مهارت یک ارزش است، اما همه ما دنبال میز هستیم.

وی ادامه داد: بحث سند توسعه نیاز به فرهنگ سازی دارد. علیرغمی تلاش‌هایی که کمیته امداد ومجلس کرده است تا این فرهنگ جا نیافتد، فضیلت کار به فعلیت نرسد و ارزش کار مشخص نشود به نتیجه نمی‌رسیم. کمیته امداد و مراکز نیکوکاری و سازمان بهزیستی و معاونت مناطق محرومین و سازمان فنی وحرفه‌ای و.. باید دست به دست بهم بدند و به محرومین کمک کنند.

اسماعیلی بیان کرد: کمیته امداد موفق بوده است؟ اگر ماده ۳۵ را ببینیم هرسال ده درصد از افراد زیر پوشش کمیته امداد باید کم بشود آیا واقعا با مهارت آموزی فقر را کم کردیم؟ ما از اول باید ماهیگیری را یاد می‌دادیم.

وی گفت: در حال حاضر بیشتر مردم شهرستان‌ها وارد تهران شدند و ما طرح آمایشی کلی کشور را نداریم و توسعه نامتوازن است. اکنون امکانات فقط در تهران است.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: ما بعد اینکه مراکز را بهم وصل کنیم اولین کاری که باید انجام بدهیم شناسایی فردی و محیطی است و پس از آن، آموزش‌های متناسب با استعداد ومحیط است. ما اگر محیط را نشناسیم در مهارت آموزی موفق نیستیم باید با توانایی و پتانسیل فرد در کار صورت گیرد. حمایت جهت فراهم آوردن اشتغال و ایجاد زیرساخت جهت بازاریابی است.

وی افزود: ما امروز در مجلس لایحه کمک افراد حقیقی و حقوقی به سازمان فنی و حرفه‌ای را تصویب کردیم پس از این خیرین می‌توانند در بازسازی کارگاه‌های نامعیوب فنی حرفه‌ای که این سازمان بسیار در پی آن بود، کمک کنند.

در ادامه برنامه، علی اکبر خادمی قائم مقام معاونت اشتغال و خوکفایی کمیته امداد خمینی بیان کرد: مجموعه‌ی کمیته امداد از ابتدای ظهور انقلاب اسلامی شکل گرفته است و به جمیع محرومین و نیازمندان خدمت رسانی کرده و از یک نهاد حمایتی به یک نهاد توسعه‌ای تبدیل شده است. کمیته امداد توانسته است فاصله بین مردم و دولت را به عنوان یک نهاد توسعه‌ای پر کند و در بحث اشتغال محرومان کمک بزرگی بکند آمار اشتغال کمیته امداد در سال ۹۹ حدودا بیش از دویست وسی هزار فرصت شغلی بوده است که که بیش از ۴۰ درصد اشتغال جدید ایجادی کشور را شامل می‌شود.

وی افزود: ورودی‌های کمیته امداد خیلی بیشتر شده است مجموعه کمیته امداد یک ظرف مشخصی دارد. تلاش کمیته امداد این است که با توانمند سازی این افراد از پوشش آن‌ها جلوگیری بکند. ما سی درصد اشتغال ایجاد می‌کنیم که برای نیازمندان موردی است. ما آن‌ها را تحت پوشش خودمان قرار بدهیم اشتغال زدایی می‌کنیم. از ابتدای تشکیل کمیته امداد تا کنون بیش از هشتصد هزار نفر و حدود ۵۴۰۰۰ خانوار به واسطه طرح اشتغال از پوشش خارج شدند ما از تبصره ۱۴ استفاده کردیم و با منابعی که در اختیار مان قراردادند از طریق آن هفتصد هزار نفر خانوار جدید وارد کمیته امداد شدند.

خادمی خاطر نشان کرد: ما از مهارت آموزی نتیجه خوبی در کمیته امداد برای محرومین در راستای اشتغال زایی گرفتیم در بند سه ماده شش اساسنامه از سوی رهبری عبارتی آمده است، تکلیف ما را تعیین می‌کند. توانمند سازی در خود اشتغال زایی و استقلال اقتصادی افراد و خانواده‌ی نیازمند از طریق استعداد سنجی، مهارت آموزی و ایجاد اشتغال از نقاظ قوت کمیته امداد است.

وی گفت: ما براساس ظرفیت خودمان به مردم مان کمک رسانی می‌کنیم. وزارت آموزش و پرورش ۵۰ درصد آموزش و دانشگاه‌ها ۳۰ درصد آموزش خود را مکلف هستند به سمت مهارت آموزی ببرند.

خادمی اظهار داشت: ما برای اولین بار در کشور برای ۵۰۰ شهرستان کشور ۵۰ شغل الویت دار مشخص کردیم و با راه اندازی پورتال maziyat job.emdad. ir دادیم کمیته امداد را تبدیل به یک نهاد توسعه محورکردیم.

قائم مقام معاونت اشتغال و خوکفایی کمیته امداد خمینی تصریح کرد: عاملیت مردم در پیشرفت کشور است و باید اشتغال باشد و اقتصاد مقاومت داشته باشد. کسب وکار‌های خرد دارای موانعی است و ما انگیزه و دانش کسب وکار ایجاد نکردیم.

انتهای پیام/
کد خبر: ۵۹۰۵
۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۹
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha