d6582118-d3f6-453b-98be-3da70ee8a99d
گروه اجتماعی تهران پرس-محدثه حسینی؛ در روزهای پیک چهارم ویروس کرونا که میزان مرگ و میز ناشی از ابتلا به این ویروس بیش از ۳۰۰ نفر در کشور است و بخش عمده ای از این مرگ و میرها را شهروندان تهرانی تشکیل می دهند، شورای شهر تهران و شهرداری پایتخت تنها به دنبال واکسیناسیون کارکنان خود است!

در ایامی که مدیریت شهری پایتخت از کاهش درآمد ناشی از شیوع ویروس کرونا و عدم پرداخت کمک دولت به شهرداری گله‌مند است و یکی از اصلی‌ترین دلایل عدم توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی را "بودجه" معرفی می‌کند، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران صبح امروز خواستار ورود شهرسالم(شهرداری) برای خرید واکسن برای واکسیناسیون کارکنان شهرداری شد!


همچنین در جلسه امروز شورای شهر تهران، حجت نظری عضو  این شورا گفت: گرچه شورای شهر مسئولیت مستقیمی در قبال تهیه واکسن کرونا ندارد، اما از دو جنبه نمی‌توانیم نسبت به موضوع بی‌تفاوت باشیم. اول اینکه به عنوان نمایندگان مردم شهر باید همواره صدای آنان باشیم و دوم از جهت حفظ سلامت کارمندان و افراد مرتبط با شهرداری تهران، باید این مطالبه عمومی را فریاد بزنیم.

وی در ادامه عنوان کرد: از این رو از جناب آقای دکتر نمکی، وزیر بهداشت و برخی از مدیران این وزارتخانه تقاضا دارم که دراین روزها به جای برزبان آوردن جملاتی که بیشتر نمک بر زخم مردم می‌پاشد تمرکز خود را بر تهیه و تامین واکسن معطوف کرده و ان‌شالله امور دیگر را به فرصت مناسب واگذار کنند. آنچه که در خبرها تحت عنوان تزریق واکسن از سوی مسئولان دو شهر در پوشش پاکبان شنیدیم، نه تنها تاسف‌آور که شرم‌آور بود و لازم است برای جلوگیری از تکرار چنین مواردی وزارت بهداشت حتما لیست اسامی افراد دریافت کننده واکسن را در سامانه‌ای به اطلاع مردم برساند.

لیست اسامی افراد دریافت کننده واکسن را چه کسی تائید می کند؟


درحالی اعضای شورای شهر تهران، لیست اسامی افراد دریافت کنند واکسن را از وزارت بهداشت طلب می‌کنند که این لیست از سوی شهرداری تهیه و به وزارت بهداشت تحویل می‌دهد و این وزارتخانه بر مبنای این لیست واکسیناسیون را انجام می‌دهد. 

بنظر می رسد شورای شهر تهران به جای مطالبه‌گری از وزارت بهداشت و به‌نوعی دخالت در امور این وزارتخانه باید "شفافیت" را از شهرداری مطالبه کنند! و لیست این افراد را از شهرداری بخواهند تا در سامانه شفافیت خود بارگذاری کند!

از طرفی شهرداری تهران باید اولویت‌ خود برای تزریق واکسن کرونا را مشخص کند و اعلام کند بر چه مبنایی و چه کسانی در اولویت قرار دارند. همچنین ناظر بر توزیع عادلانه واکسن چه کسی است! زیرا این شهرداری است که لیستی به طور مثال با عنوان لیست اسامی پاکبانان را به وزارت بهداشت اعلام می‌کند، این شهرداری است که باید صحت این لیست را تائید کند، نه وزارت بهداشت!

ناکارآمدی مدیریت شهری در مقابل با ویروس کرونا


همچنین در حالی شورای شهر تهران خواستار واکسیناسیون و منتقد عملکرد وزارت بهداشت هستند که به وظایف خود در مقابله با ویروس کرونا به خوبی عمل نکرده‌اند. طی یک سال گذشته شهرداری تهران و شورای شهر پایتخت باید برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی گام‌های مؤثری برمی داشتند که متاسفانه اقدامات قابل توجهی در این حوزه انجام نشده است.

همچنین این دوره مدیریت شهری نسبت به ضدعفونی ناوگان عمومی و جلوگیری از ورود افراد بدون ماسک به ناوگان حمل و نقل عمومی، کوتاهی کرده است. از طرفی شلوغی و ازدهام در ناوگان حمل و نقل عمومی غیرقابل انکار است که این موضوع اعتراض مردم را نیز در پی داشته است.

از طرفی مدیریت شهری حتی به درخواست لغو طرح ترافیک در روزهای اوج ویروس کرونا نیز بی توجه بوده و شورای شهر تهران از ورود به این مسئله امتناع می‌ورزید؛ در همین خصوص محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران گفت: موضوع طرح ترافیک مستقیم به شورای شهر تهران مربوط نیست و به شورای عالی ترافیک مرتبط است و ما مستقیم نمی خواهیم در این زمینه ورود و دخالت کنیم. ستاد ملی مقابله باکرونا باید در این زمینه بررسی های لازم را انجام و پس از تهیه گزارش تصمیم گیری کند. نباید در این زمینه جو ساخت. بلکه باید سوابق لغو طرح در سال گذشته بررسی شود.

شهرداری تهران

بی تفاوتی شهرداری نسبت به سلامت کارکنان خود 


همچنین در ادامه امروز صحن شورای شهر، الهام فخاری عضو دیگر شورای شهر گفت: بخش‌هایی در شهرداری از دورکاری کارمندان پرهیز کرده و به شکل سلیقه‌ای به این مساله پرداخته‌اند. این رویه جان کارمندان شهرداری در خطر است و شهرداری نسبت به این مساله بی تفاوت بوده است، شهرداری باید بدون کسر حقوق به صورت یک سوم به حضور کارکنان اقدام کند و انتظار این است که معاونت منابع انسانی به این موضوع بپردازد و این موضوع را اصلاح کند!

نظرهای غیرکارشناسی شورای شهر/ واکسن کرونا، تنها مرگ‌و‌میر را کاهش‌می دهد


با وجود نقدهایی که نسبت به عملکرد شهرداری و مدیریت شهری پایتخت وجود دارد، باید این موضوع را یادآور شد که واکسن کرونا از شیوع این ویروس جلوگیری نمی‌کند و تنها میزان مرگ‌و‌میر افراد واکسیناسیون شده کمتر است!

مینو محرز

به گفته مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا براساس آخرین مطالعات جهانی حتی واکسن کرونا هم تا ۱۰۰ درصد از ابتلا جلوگیری نمی کند، بلکه فقط از مرگ و میر جلوگیری می کند. افراد واکسیناسیون شده هم مریض می شوند و هم ناقل این ویروس هستند، تنها کاری که واکسن انجام می دهد این است که از "مرگ" جلوگیری می کند.

وی افزود: واکسن همه چیز را حل نمی‌کند، باید زندگی خود را با این ویروس وقف دهیم، فاصله‌گذاری اجتماعی و زدن ماسک و شستن دست پیش از لمس دهان، بینی و چشم تنها راه مقابله با ویروس کرونا است. از مردم خواهش می‌کنیم با رعایت این اصولی که صدها بار اعلام شده است، جان خود و عزیزان خود را حفظ کنند.

این عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا با تأکید بر اینکه افراد پس از واکسیناسیون نیز باید از ماسک استفاده کنند، گفت: واکسن پیشگیری از ابتلا نمی‌کند و تنها مرگ‌و‌میر ناشی از این ویروس را کم می‌کند.

شرایط زندگی با ویروس کرونا را در شهر فراهم کنید


با توجه به اینکه واکسن درمان قطعی ویروس کرونا نیست، از مدیریت شهری انتظار می‌رود به جای دخالت بر امور دیگر وزارتخانه ها بر انجام وظایف خود تمرکز کند.

با توجه به نزدیک شدن ایام انتخابات ۱۴۰۰ شورا و اینکه از بین اعضای فعلی شورای شهر تهران نیز، نفراتی چون زهرا نژادبهرام، مجید فراهانی، محمد علیخانی، الهام فخاری، محمد جواد حق شناس، زهرا صدراعظم نوری، محمود میرلوحی، افشین حبیب زاده، محمد سالاری، علی اعطا، حجت نظری و آرش میلانی برای شرکت در انتخابات شورای ششم شهر تهران ثبت نام کردند، این سوال مطرح است آیا واکسن کرونا برای اعضای شورای شهر تهران رأی می‌شود؟


بر اساس آمار اعلام شده حدود ۳۰ درصد از مردم تهران درآمد روزانه دارند و برای امرار معاش باید روزانه در محل کار خود حاضر شوند، گروه‌های حساس همانند سالمندان، افراد مبتلا به بیماری خاص و بخش قابل توجهی از کادر درمان که در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا قرار دارند، واکسیناسیون نشده اند، بین این افراد با کارکنان شهرداری چه تفاوتی وجود دارد که رئیس شورای شهر خواستار تهیه واکسن با بودجه شهر شده است و اعضای شورای شهر نسبت به نظرات کارشناسی شده وزارت بهداشت نقد دارند!

آیا اعضای شورای شهر به دنبال وزارتخانه و یا مسئولی هستند که کاهلی و کم کاری خود را در مقابله با ویروس کرونا به گردن او بیاندازند و یا با دخالت در امور وزارت بهداشت نظم واکسیناسیون در کشور را بر هم‌زنند؟

اعضای شورای شهر تهران باید این موضوع را در نظر داشته باشند که نباید با امور مرتبط با سلامت جامعه نگاه سیاسی داشته باشند و برای کسب رای در انتخابات پیشرو به واکسن کرونا نگاه ابزاری داشته باشند.

انتهای پیام/
کد خبر: ۵۸۵۶
۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۸
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha