unnamed
به گزارش گروه اجتماعی تهران پرس؛ خانواده نخستین کانون افراد و بهترین بستر برای پرورش و هویت‌بخشی به نسل آینده است. خانواده بهترین جایی است که نیازهای اولیه و اصلی انسان به بهترین نحو در آن برآورده می‌شوند.

تأثیراتی که کودک از خانواده، اولین محیط اجتماعی، خود دریافت می‌کند در خط‌مشی زندگی آینده وی و همچنین در اخلاق و رفتار کودک و نیز در سلامت و عملکرد او و به‌طور کلی در سرنوشت وی بسیار تأثیرگذار است.

خانواده اصلی‌ترین و بنیادی‌ترین نهاد جامعه است که سلامت جامعه به آن بستگی تام دارد. خانواده می‌تواند در مقابل بسیاری از انحرافات اجتماعی ایستادگی کند و در کاهش آسیب‌پذیری از آن نقش داشته باشد. خانواده می‌تواند به عنوان عاملی برای حفظ ارزش‌های یک جامعه عمل کند. بنابراین می‌توان گفت بنا به حکم “العلم فی الصغر کالنقش فی الحجر” بسیاری از رفتارها، گرایش‌ها و جهت‌گیری‌ها و عملکردهای فرد در جامعه ریشه در دوران کودکی دارد.

حال اگر خانواده دارای نابسامانی‌های اخلاقی، تربیتی و عاطفی باشد باعث ناهنجاری‌های فردی و اجتماعی جبران‌ناپذیری خواهد شد که امروزه عملا این نابسامانی‌ها را در بسیاری از خانواده‌ها شاهد هستیم و می‌بینیم که خانواده‌ها در رابطه با فرزندان مسائل و دشواری‌های فراوانی دارند که باعث می‌شود روابط والدین و فرزندان سست و متزلزل گردد و صفا و صمیمیت و در نتیجه آرامش و سکون واقعی از خانواده‌ها رخت بربندد و فرزندان نتوانند مهر و عطوفت لازم را از خانواده به دست آورند.

در نتیجه این فضا اغلب کودکان زودرنج، زودشکن و بی‌عاطفه می‌گردند و به‌خاطر وجود این نابسامانی‌ها فرزندان از تربیت صحیح محروم گشته و در نهایت آمار بزه‌کاری‌های متعدد به‌خصوص اعتیاد در جامعه رو به افزایش رود.

انتهای پیام/
کد خبر: ۵۸۶۹
۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۴
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha