علیرضا بیگی
 

احمد علیرضا بیگی عضو کمیسیون شورا‌های مجلس در گفت و گو با خبرنگار سیاسی تهران پرس با اشاره به عملکرد شورای شهر فعلی تهران تصریح کرد: با توجه به اینکه شورای شهر پنجم دارای انسجام حزبی بودند و می‌توانستند در اداره شهر منسجم و بسیار قاطع حرکت کنند و با برنامه پیش روند و دچار اعوجاج نیز نشوند، متاسفانه این مهم صورت نگرفت.

 

 

شورای شهر فعلی تهران کارنامه ملموسی ندارد

 

عضو کمیسیون شورا‌های مجلس با بیان اینکه برخی از شورا‌های کشور نیز به واسطه مشکلات رخ داده عملکرد قابل توجهی از خود نشان ندادند، گفت: شورای شهر فعلی تهران اگر بخواهد درباره به سرانجام رساندن پروژه مشخصی بگوید، عملا نمی تواند کارنامه ملموسی به غیر از حفظ وضع موجود ارائه دهد.

 

 

چرایی ورود افراد فاقد صلاحیت به شورا‌ها

 

بیگی با اشاره به بازداشتی‌های گسترده در مجموعه شورا‌های شهر و شهرداری‌ها عنوان کرد: با توجه به اینکه تایید صلاحیت نهایی افراد برای نامزدی انتخابات شهر و روستا بر عهده مجلس شورای اسلامی گذاشته شده، برخی از نمایندگان در فرآیند تایید و یا رد صلاحیت یک کاندید دچار تعارض منابع هستند. یعنی به اولین چیزی که فکر می‌کنند این است که رد یا تایید فرد در سبد رای او چه تاثیری خواهد گذاشت. این یک اشکال ساختاری است که باید مرتفع شود.

 

وی در ادامه افزود: نتیجه این نگرش نیز سبب ورود افراد فاقد صلاحیت به مجموعه شورا‌های شهر می‌شود به گونه‌ای که بسیاری افراد با وجود اعلام مراجع صلاحیت دار، با لابی گری‌ها و بده و بستان‌هایی که اتفاق افتاده در معرض رای مردم قرار گرفته و رای هم بیاورند و امروز به دلیلی تخلفات بیش از یک هزار نفر از مجموعه شورا‌ها در بازداشت اند و زیر قرار‌های سنگین قوه قضائیه قرار دارند.

 

 

اقدامات کمیسیون شورا‌ها برای اصلاح قانون شورا‌ها

 

عضو کمیسیون شورا‌های مجلس تصریح کرد: در کمیسیون شوراها، تلاش کردیم تا این تعارض منافع را در اصلاح قانون انتخابات شورا‌ها با سنگین کردن وزن دستگاه قضایی جبران کنیم که به دلیل محدودیت فرصت زمانی، این ماده از اصلاح قانون شورا‌ها عملا نتوانست در این دوره ملاک عمل قرار گیرد. البته در اصلاح قانون شورا‌ها نظارت پسینی نیز گنجانده شده تا انسجام بیشتری را از بعد نظارت بر عملکرد شورا‌ها شاهد باشیم.

 

بیگی افزود: با توجه به اینکه شهردار توسط شورای شهر انتخاب می‌شود، تمام تلاش میکند تا بتواند رضایت کامل اعضای شورا را به دست بیاورد و این زمینه شکل گرفتن روابط ناسالم می‌شود. از همین رو باید در کلانشهر‌ها به این سمت رویم که انتخاب شهردار به وسیله رای مستقیم مردم شکل گیرد و شهردار دارای یک هویت مستقلی باشد و شورای شهر به راحتی نتواند او را جابجا کند.

 

 

بودجه تهران رقم قابل توجهی دارد

 

عضو کمیسیون شورا‌های مجلس در خاتمه با تاکید بر اینکه برای اداره تهران نیازمند یک فکر پویا و در تراز ام القرای جهان اسلام هستیم، خاطرنشان کرد: تهران به واسطه مرکزیت کشور و جغرافیای منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است، در قانون موضوعی شورا‌ها نیز اختیارات قابل توجهی به این کلانشهر داده شده و چه بسا میزان اعتبارات و بودجه مربوط به شهرداری تهران رقم قابل توجهی را در مقیاس ملی دارد که اگر به درستی مدیریت شود، نه تنها آثار شهرگرا بلکه آثار ملی می‌تواند از خود به جا گذارد. از همین رو انتخابات آتی شورای شهر بسیار حائز اهمیت است.

 

انتهای پیام/الف
کد خبر: ۵۷۹۹
۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha