۲۰۲۰۰۵۱۰۰۳۱۲۷۸۸۸۹۰


گروه سیاسی تهران پرس ، ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دیشب (چهارشنبه ٢۵ فروردین ماه) در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، درباره خرابکاری در سایت هسته‌ای شهید احمدی روشن نطنز، گفت: طبق نشانه‌ها و قرائن موجود رژیم صهیونیستی در این ماجرا دست دارد، شاید هدف گذاری اولیه این بود که برنامه هسته‌ای ایران دچار چالش جدی شود لذا فکر می‌کنم یکی از پیام‌های این خرابکاری این است که بگویند؛ اگر حاضر نیستید چیزی را که می خواهیم در مذاکرات در اختیار ما قرار دهید با خرابکاری آن را می‌گیریم و به همین دلیل ما واکنش غنی‌سازی ۶٠ درصدی را نشان دادیم تا بدانند دست جمهوری اسلامی ایران خالی نیست.

 

در هیچ مقطعی ایران از موضع ضعف وارد مذاکرات نمی شود

 

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه تصمیم غنی سازی ۶۰ درصد برای رسیدن به رادیوداروها یک هدف صلح آمیز است اما یک پیام مشخص دارد و آن پیام این است که دست جمهوری اسلامی خالی نیست، افزود: در هیچ مقطعی ایران با دست خالی حاضر به مذاکره نیست و از موضع ضعف وارد مذاکرات نمی شود، بلکه دستاوردها و رویکردهایی که در چند ماه اخیر در بحث هسته‌ای و بین المللی داشتیم، فرصت‌های جدیدی برای کشور هستند تا بتوانیم از موضع قدرت با طرف مقابل مواجه شویم.

 

وی درباره نقش آمریکایی‌ها در حادثه نطنز، توضیح داد: نطنز یکی از ابزارهای قدرت کشور در موضوع غنی‌سازی است و اتفاقی که در نطنز رخ داده مربوط به قسمت تولید برق و قسمتی است که برق را به قسمت غنی‌سازی منتقل می‌کند لذا در قسمت غنی‌سازی حادثه ای رخ نداده، بلکه به دلیل قطع برق، بخشی از سانتریفیوژهای فعال، خاموش شده. هرچند در همان مقطع نیز حتی لحظه ای غنی‌سازی متوقف نشده است.

 

عمویی با بیان اینکه خاموش شدن برق می تواند به بخشی از دستگاه‌ها آسیب بزند، ادامه داد: زمان نیاز داریم تا حادثه را ارزیابی کنیم و در حال حاضر کارشناسان تک تک دستگاه‌ها را چک می‌کنند.

 

خرابکاری در نطنز جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت تلقی می‌شود

 

وی با تاکید بر اینکه اقدام خرابکارانه در مورد سایت‌های هسته ای فعال خلاف قوانین بین‌المللی است چراکه می‌تواند با نشر رادیواکتیو به مردم آسیب بزند، افزود: از این جهت موضوع خرابکاری، جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت تلقی می‌شود و اتفاق خطرناکی است که بر همین اساس ایران به آن واکنش شدیدی نشان می‌دهد.

 

وی با اشاره به نوع واکنش کشورهای اروپایی درباره حادثه خرابکاری در سایت نطنز، ادامه داد: در این شرایط کشورهای اروپایی از غنی‌سازی ۶۰ درصد ابراز نگرانی کردند، سوال اصلی این است که چرا از حادثه ابراز نگرانی نمی کنید؟ طرف آمریکایی نیز سعی می‌کند خود را از این حادثه کنار بکشد چراکه نمی خواهد در گفت‌وگوهای پیش‌رو موقعیت خود را تنزل دهد.

 

به زودی به توانمندی سابق و حتی فراتر از آن بر می گردیم

 

وی با اشاره به اینکه دشمنان می خواهند یکی از ابزارهای توانمندی یعنی توانمندی هسته ای ما را به چالش بکشند، تاکید کرد: در این شرایط کشور تصمیم می‌گیرد توانمندی های خود را در موضوعات مختلف بروز دهد که یکی از آنها فعال سازی غنی‌سازی ۶۰ درصد است. براساس آخرین اطلاعاتی که از سازمان انرژی اتمی گرفته ام به زودی به توانمندی سابق و حتی فراتر از آن بر می گردیم و بر این اساس سانتریفیوژهای که از نسل یک بودند با سانتریفوژهایی مشابه با توانمندی ۵۰ درصد بیشتر نصب می‌شوند.

 

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: پیشرفت و حرکت به سمت غنی‌سازی ۶۰ درصد برای تولید رادیودارو یکی از ظرفیت‌های کشور است که نشان می‌دهد ما در موضع ضعف نیستیم و ابزارهای کشور در موضوع هسته‌ای زیاد است.

 

جمهوری اسلامی در موضع ضعف قرار نمی‌گیرد

 

وی با بیان اینکه دانش هسته ای کشور در حوزه‌های مختلفی توسعه پیدا کرده و با یک عملیات دچار چالش نمی شود، افزود: این پیام برای طرف آمریکایی صادر شد که چه مستقیم در این خرابکاری دست داشته باشد، چه برای این اقدام به رژیم صهیونسیتی چراغ سبز نشان داده باشد، جمهوری اسلامی در موضع ضعف قرار نمی‌گیرد.

 

عمویی با بیان اینکه دیپلمات‌های ایرانی با دست برتر و با آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصد در وین وارد گفتگو می شوند، تصریح کرد: کسی فکر نکند که می‌تواند ایران را با دست خالی پشت میز مذاکره ببیند و این یک مسئله ای است که از جهت راهبردی با دقت انجام می‌شود.

 

وی با بیان اینکه برای موضوع غنی سازی ۶٠ درصد ظرفیت قانونی وجود داشت، گفت: آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصد یکی از الزامات قانون اقدام راهبردی بوده که در ماده یک این قانون سازمان انرژی اتمی مکلف شده بود برای تامین نیازهای کشور در صورت لزوم بیش از ۲۰ درصد غنی سازی کند، لذا امروز که ما برای تولید مولیبدن (ماده ای که به تولید رادیوداروها کمک می‌کند) به غنی‌سازی ۶۰ درصد نیاز داریم، این اقدام را صورت دادیم.

 

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ضافه کرد: اکنون جهت پیشرفت هسته‌ای گام بلندی بر می‌داریم و توانمندی و دست برتر کشور را نشان می دهیم.

 

 

کشدار شدن مذاکرات موجب شرطی شدن اقتصاد است

 

وی با اشاره به تذکر مقام معظم رهبری مبنی بر کشدار و فرمایشی نشدن مذاکرات هسته‌ای، گفت: در کشدار شدن مذاکرات دو آفت وجود دارد؛ آفت اول شرطی شدن اقتصاد است که بعد از تکانه‌های مختلف سیاسی و تحریم‌هایی که به ایران وارد شد، دیگر قابل تحمل نیست، هر چند اکنون زمان به نفع جمهوری اسلامی است، چرا که به صورت روشن، راه های جدیدی برای فروش نفت پیدا شده است.

 

عمویی همچنین بیان کرد: اگرچه برخی شرکت‌های اقتصادی داخلی فعال شده و تولید دارند و دیگر در برخی موارد نیازمند واردات نیسیتم اما طرح مجدد امکان رفع تحریم ها این دغدغه را برای تولیدکننده ایجاد می‌کند که می‌تواند واردات داشته باشد و چنین مسئله‌ای برای بازار اقتصادی کشور نگرانی به دنبال دارد، لذا از این جهت فرسایشی شدن مذاکرات یک آفت است.

 

 

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه موضوع مذاکرات هسته‌ای روشن است چرا که خواسته ایران لغو تمامی تحریم‌ها است، بیان کرد: از این جهت کشدار کردن موضوع به معنای بودن اهداف دیگری در پشت پرده است و می تواند ذهن جامعه را درگیر کند.

 

 

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم ادامه داد: اگر شعار بایدن و تیمش مبنی بر اینکه پذیرفته‌اند فشار حداکثری شکست خورده، اعتقاد واقعی آن‌ها باشد، راهکار آن نیز بسیار ساده است، چرا که تحریم ها باید به صورت کامل حذف شود و ایران راستی آزمایی کند.

 

 

وی با بیان اینکه طولانی کردن مذاکرات علاوه بر شرطی کردن اقتصاد، افکار عمومی را بیش از اندازه درگیر موضوعی می کند که برای آن راهکارهای دیگری وجود دارد، گفت: افزایش فروش نفت ایران، مدیریت واردات و رویکردهای جدیدی مانند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین نشان دهنده آن است که ایران راهکارهایی برای حل مسائل خود دارد.

 

 

دیوار بلند بی اعتمادی میان ایران و طرف مقابل مذاکره کننده

 

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: متاسفانه به نظر می‌رسد طرف مقابل می‌خواهد با شل و سفت کردن مسئله حذف تحریم ها، جامعه و اقتصاد ایران را شرطی کنند، اما ما در شرایط فعلی نه تنها اعتمادی به طرف مقابل نداریم، بلکه یک دیوار بلند بی اعتمادی نیز کشیده شده است، از این جهت حضرت آقا معتقدند مذاکرات نباید فرسایشی شود.

 

 

برنامه‌ هسته ای نباید درگیر مسائل جناحی و خطی شوند

 

 

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس موضوعاتی مانند برنامه های هسته ای کشور را جزئی از منافع ملی دانست و گفت: این منافع نباید درگیر مسائل جناحی و خطی شوند، هر چند اکنون مسئولان کشور نیز صدای واحدی دارند، اما اگر طرف مقابل زمان را از دست بدهد، نمی تواند تاثیرگذار باشد و ما وارد مسائل داخلی خودمان خواهیم شد.

 

 

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درخصوص برداشت های مختلفی که از راستی آزمایی می شود، توضیح داد: ابتدا باید فلسفه راستی آزمایی روشن شود. اقدامات ایران در ذیل برجام که یک نهاد راستی آزمایی کننده دارد و آن هم آژانس بین المللی انرژی اتمی است که بر این اساس گزارش می دهد آیا ایران به تعهدات خود عمل کرده یا خیر؟ اما در برجام نهادی برای راستی آزمایی تعهدات طرف مقابل ایران وجود ندارد! بنابراین ایران خودش این کار را انجام می‌دهد، درواقع ما باید به این قطعیت برسیم که تحریم‌ها به طور کامل لغو شده است یا خیر.

 

 

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم اضافه کرد: اگر امروز قرار است با شرایط جدید به برجام بازگردیم، باید تحریم‌ها به صورت واقعی برداشته شوند، البته از نگاه ایران، مسئله اصلی راستی آزمایی است. این سوال مطرح است که تحریم ها چگونه برداشته می‌شود؟ باید گفت؛ فروش نفت، دسترسی به منابع فروش نفت خودمان در کشورهای دیگر، طراحی تراکنش های بانکی با تمامی بانک ها و... به معنای لغو تحریم ها است و البته کسی برای خرید از ایران احساس محدودیت نکند و بانک ها از همکاری با ایران نترسند، نه آنکه در مسیر کار با موانع بسیار روبرو شویم.

 

 

وی با بیان اینکه ۴ موضوع در دستور کار مذاکرات وین است، افزود: این مواضع عبارتند از راستی آزمایی، لغو کامل تحریم ها، اقدامات ایران و توالی اقدامات.

 

 

راستی آزمایی به طور متوسط ۳ تا ۶ ماه طول می‌کشد

 

 

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه مطابق نظرات اخذ شده از کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس، راستیآزمایی به طور متوسط ۳ تا ۶ ماه به طول میانجامد، اظهار کرد: تحریم‌ها علاوه بر مبنای حقوقی، جنبه روانی نیز دارند، چراکه بسیاری از کشورها ترسیده‌اند که اگر با ایران کار کنند، دچار خسارت خواهند شد لذا این مسئله در یک بازه زمانی برطرف می شود.

 

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان گفت: براساس قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها، مجلس می تواند بر موضوعات نظارت کند.

انتهای پیام /الف
کد خبر: ۵۷۴۶
۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۸
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha