photo_2021-04-14_21-06-19
به گزارش تهران پرس، سعید نمکی عصر امروز در جلسه ستاد مدیریت و مقابله با کرونا ویروس استان زنجان اظهار داشت: ما وزارت بهداشتِ تمام مردم ایران بوده و اصولگرا، اصلاح‌طلب، معتدل، بدون حزب و زندانی برای ما فرقی ندارد و قسم خورده‌ایم که برای سلامت جامعه، کوشا باشیم و وقتی فردی بر اثر ضربه چاقو به اورژانس مراجعه کند از او نمی‌پرسیم که اول او زده یا فرد دیگر بلکه برای سلامت او تلاش می‌کنیم.

وی با بیان اینکه سال بسیار سختی را گذراندیم، خاطرنشان کرد: سال ۹۹ در تاریخ نظام سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جهان، سال بسیار ویژه‌ای بود و ویروس کرونا تاثیرات مهمی در تمام عرصه‌ها و مناسبت‌های جهان گذاشت.

نمکی افزود: ایران تنها، درگیر ظالمانه‌ترین تحریم‌ها با لطف و عنایت خداوند و با همدلی و وفاق و هدایت‌های رهبر فرزانه که حمایت‌های ایشان، زبانزد بیگانگان نیز شد توانست دستاوردهایی را کسب کند که در عرصه بین‌المللی ممتاز بود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اینکه یک کشور تحریم‌زده در برهه‌هایی از زمان در کنترل بیماری کرونا و کاهش مرگ‌ومیرها از پراقتدارترین کشورهای جهان، جلو افتاد چیزی جز مرحمت الهی و همدلی و وفاق ملی نبود.

 

*‌ در مدت کوتاهی توانستیم صادرکننده اقلام بهداشتی شویم

وی با بیان اینکه ۳ موج سخت و نفس‌گیر را مدیریت کردیم، اظهار داشت: در اوایل شیوع کرونا، روزهای سختی بر کشور گذشت اما کشوری بودیم که علی‌رغم تحریم‌ها در مدت کوتاهی توانستیم به عنوان اصلی‌ترین تولیدکننده و سپس صادرکننده اقلام بهداشتی شویم.

نمکی تصریح کرد: امروز نه تنها تولیدکننده داروی ضد ویروس هستیم بلکه آماده صادرات آن نیز هستیم که دستاوردهای مهمی هستند.

وی با بیان اینکه امروز به صحنه تازه‌ای از بیماری (موج چهارم) وارد شده‌ایم، اظهار داشت: قبل از عید نوروز، پیش‌بینی شده بود که با پیک سختی مواجه خواهیم شد زیرا در موج‌های قبلی بین ۷ تا ۱۰ روز طول می‌کشید که به پیک برسیم اما امروز بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت طول می‌کشد و راهکارهایی باید برای برون‌رفت از چالش پیش رو بیابیم.

وزیر بهداشت با اشاره به افزایش میزان مراجعات سرپایی بیماران در استان زنجان خاطرنشان کرد: با این موج مراجعات سرپایی، کار کنترل و مدیریت بیماری در هفته آینده، سخت‌تر از هفته جاری خواهد بود و هفته آینده، یکی از سخت‌ترین هفته‌های مدیریت ۱۴ ماهه را در استان زنجان تجربه خواهید کرد اما با صلابت و همدلی موجود در بین مسئولان استان، مدیریت این بیماری را آسان‌تر از بسیاری از مناطق دیگر کشور می‌بینیم.

وی با بیان اینکه علی‌رغم قرار گرفتن بر موج چهارم کرونا و خستگی و تحت فشار بودن کادر بهداشت و درمان، خودمان را نباخته‌ایم، افزود: سربازان و فرماندهان مقتدری در عرصه بهداشت و درمان داریم که تجربه یک سال گذشته را فرا گرفته و با موج‌های مختلف بیماری مواجه شده‌اند.

 

*‌ پرهیز از سیاسی‌کاری، یکی از مهمترین راه‌ها برای مقابله با کرونا است

وزیر بهداشت گفت: نگرانی از موج بیماری و مرگ عزیزان وجود دارد و وقتی خانواده‌ای را داغدار می‌بینیم، غصه می‌خوریم اما باید برای مقابله با طوفان عظیم ویروس جهش‌یافته کرونا چند کار را انجام دهیم.

وی اظهار داشت: اولین کار این است که همین اقدامات فعلی در استان باید ادامه یابد و امروز، خردمندانه‌ترین چیدمان عقلایی را در استان دیدیم.

نمکی با بیان اینکه دومین کار، پرهیز از سیاسی‌کاری است، خاطرنشان کرد: بسیار نگران سیاست‌زدگی هستیم که متاسفانه عده‌ای تلاش می‌کنند ویروس کرونا و مرگ مردم را نیز عاملی برای موفقیت در عرصه سیاست بدانند و سعی می‌کنند از این نمد پوسیده مردم، کلاهی برای خود بدوزند.

وی تاکید کرد: سیاست‌زدگی‌ها فتنه است و عده‌ای کرونا را عامل تخریب کل نظام می‌کنند اما این را عرض می‌کنم که ما سیاسی نیستیم و برای هیچ صندلی نیز خیز برنداشته‌ایم و تمام تلاش ما بر این است که کرونا را به عنوان یک آفت، جمع کرده و عامل سربلندی شویم.

نمکی با بیان اینکه در این ایام، بازار سیاست برای انتخابات داغ است، گفت: عزیزان بدانند که با زدن کل نظام، چیزی گیرشان نمی‌آید.

وزیر بهداشت با بیان اینکه سومین کار، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی است، گفت: هر اندازه، رعایت پروتکل‌ها و فاصله‌گذاری‌ها مخدوش شود توفیق در اداره بیماری برای ما سخت‌تر خواهد شد و اگر تمام ملت نیز واکسینه شوند اما پروتکل‌ها شکسته شود باز هم به مشکل برخواهیم خورد.

وی افزود: کار بعدی، افزایش در حد کافی مراکز ۱۶ ساعته است زیرا هرچه بیماریابی فعالی داشته باشیم و برای بخش بستری، فیلتر شویم، موفق خواهیم شد.

نمکی اظهار کرد: داروی ضد ویروس که تولید می‌شود را تحت پوشش بیمه نیز برده‌ایم و با این روش باید برای بیماریابی کمک کرده و از سرریز شدن به بیمارستان‌ها جلوگیری کنیم.

نمکی خاطرنشان کرد: اگر هفته آینده، مراجعات سرپایی استان را خوب مدیریت نکنید با کمبود تخت مواجه خواهید شد لذا در این دوره از بیماری، فیلتر درمان مراجعات سرپایی بسیار مهم است و در کنار آن انجام تست به میزان کافی و رهگیری افرادی که با مبتلایان در ارتباط بوده‌اند نیز بسیار مهم است.

وزیر بهداشت، نکته بعدی را مراعات در برگزاری مراسم پیش رو بیان کرد و گفت: شخصاً معتقدم که باید برای لیالی قدر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ضوابط خاصی، اجازه برگزاری دهیم.

وی اظهار داشت: اگر همه به ترکیه بروند و برگردند و دچار بیماری شوند، یکی از شبکه‌ها نمی‌گوید این سفر در بیماری موثر بوده اما اگر اثبات شود که یک مومن در یک نماز جمعه یا نمازهای یومیه و یا حرم‌های بزرگواران رفته و با ویروس برگشته، تمام بوق‌های دنیا برای ما زده می‌شود.

نمکی خاطرنشان کرد: متاسفانه گرفتار یک بی‌انصافی هستیم که علاوه بر بوق‌های بیرونی، نمایندگان داخلی هم برای بوق‌های بیرونی داریم که یکی از غم‌های ما در دوران کرونا فضای ناجوانمردانه تبلیغات منفی بود.

وی با بیان اینکه بعد از ۹ ماه تلاش و وارد کردن واکسن اسپوتنیک، اولین ضربه را در داخل زدند که هدف تبلیغاتی داشت، افزود: به همین دلیل از مومنان و عاشقان اهل بیت(ع) تقاضا می‌کنم که برای حفظ عزت اسلام و شیعه، مراعات کنند و اجازه ندهیم دیگران بگویند مراسم شب‌های قدر و دعاهای مسلمانان و نمازهای یومیه باعث شد که موج بیماری تشدید شود.

نمکی ابراز کرد: تقاضا می‌کنم همه کمک کنند تا بهانه‌ای به دست دشمنان برای ضربه به احساسات پاک مردم و بدنام کردن مراسم الهی و عرفانی ندهیم.// آ

انتهای پیام/
کد خبر: ۵۷۴۰
۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۹
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha