معلول
به گزارش خبرنگار اجتماعی تهران پرس؛ هرساله در روز جهانی معلولان در روز جهانی معلولیت، طرح‌های نمادینی افتتاح می‌شود و مسئولان دولتی و شهری طی پیامی از دغدغه این افراد می‌گویند، اما با گذشت روز جهانی معلولان، دغدغه و نیازهای آن‌ها در بین شلوغی شهر به فراموشی سپرده می‌شود.

معلولیت به معنای کمبود و فقدان است و نه به معنای ناتوانایی فرد معلول. این کمبود و فقدان سازنده شرایطی است که نیاز به امکانات و توجه بیشتری از سوی مسئولین و مردم دارد، در همین راستا بیش از یک دهه گذشته قانون جامع حمایت از حقوق معلولان به تصویب آن در مجلس شورای اسلامی رسید.

آذر، ماهی که مسئولان از معلولین می‌گویند

همچنین چهار ماه گذشته نیز، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در پیامی به مناسبت روز جهانی معلولان، آورده است: حمایت همه‌جانبه از افراد دارای معلولیت و تلاش برای حل مشکلات این عزیزان همواره از اولویت‌های دولت است.

همچنین در آذرماه نیز مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در تذکر به شهرداری تهران بر لزوم توجه به اجرای ماده ۴ قانون حمایت از حقوق معلولان در صدور پروانه و پایان کار ساختمان‌ها تأکید کرد.

انزوای معلولان در پایتخت

با توجه به کارهای صورت گرفته برای معلولان، امروزه باوجود قوانین خوبی که در این زمینه وجود دارد و تأکید رئیس‌جمهور برای ایجاد برابری برای همه افراد جامعه، شاهد افزایش انزوای آنان در جامعه هستیم. نابرابری افراد دارای معلولیت با سایر مردم در مواجهه با خدمات شهروندی شاید محوری‌ترین دغدغه معلولان پایتخت باشد.

کرونا شرایط را سخت‌تر کرده است؟

شعار امسال روز جهانی معلولین «ساخت جهانی بهتر پس از کرونا برای افراد دارای معلولیت» است و ۱۵ درصد از جمعیت جهان، نوعی از معلولیت را تجربه می‌کنند که ۲ تا ۴ درصد از آن‌ها مشکلات قابل‌توجهی در عملکرد دارند.

باید توجه داشت که افراد دارای معلولیت بیشتر در معرض تأثیرات ویروس کووید ۱۹ و کمتر دارای آمادگی برای مراقبت از خود هستند؛ زیرا برای آنان آموزش درستی صورت نگرفته است!

مناسب‌سازی شهر برای معلولان و جانبازان باید از اولویت‌های شورای ششم  باشد

در همین خصوص ابوالفضل قناعتی، عضو سابق هیئت‌رئیسه شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی تهران پرس با اشاره به اولویت اقدامات مناسب‌سازی باهدف ایجاد شرایط مناسب برای تردد افراد کم‌توان (کهن‌سالان، کودکان، زنان باردار و معلولان)، توسعه شهر انسان‌محور و حضور پذیری شهروندان در سطح شهر تهران گفت: همه اقشار در شهر تهران به‌عنوان شهروندان باید از سوی مدیریت شهری موردتوجه قرار بگیرند. به‌خصوص افراد کم‌توان (کهن‌سالان، کودکان، زنان باردار و معلولان) که متأسفانه تاکنون مدیریت شهری نتوانسته است خدمات مناسبی را برای آن‌ها ارائه کند.

وی ادامه داد: این موضوع باعث شده است افراد کم‌توان جسمی نتوانند از خدمات شهر تهران استفاده مناسبی داشته باشند و حق حضور در بسیاری از نقاط شهر از آن‌ها گرفته‌شده است.

عضو سابق هیئت‌رئیسه شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: یکی از اولویت‌های مهم مدیریت شهری باید بحث مناسب‌سازی شهر تهران برای معلولان و افراد کم‌توان جسمی در اولویت برنامه‌های شهری قرار گیرد.

وی افزود: در شورای شهر چهارم اقداماتی صورت گرفت که باید در مدیریت شهری بعدی به‌صورت جدی پیگیری شوند. این موضوع نیازمند حضور مشاوران مناسب است تا با حضور آن‌ها مناسب‌سازی‌ها با پژوهش، اطلاعات و تجربیات کافی انجام شود.

قناعتی گفت: افراد معلول و کم‌توان جسمی هم اعضای جامعه هستند و حق استفاده از امکانات شهر را دارند. این حق تا حد زیادی از آن‌ها گرفته شده و مدیریت‌های شهری بعدی باید این حق را به آن‌ها بازگرداند.

انتهای پیام/

کد خبر: ۵۶۷۹
۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۷
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha