۴۵۵۶۶۵۴


به گزارش تهران پرس، روزی نبود که سرش خلوت باشد این را قدیمی‌های محله که خاطرات زیادی با گرمابه شیردم دارند، خوب می‌دانند. گرمابه قدیمی رونقی داشت، شاهد خاطرات تلخ و شیرین اهالی بود و همیشه خود را در و غم‌ها و شادی‌های مشتریانش شریک می‌دانست. اما از آن جا که همیشه روزگار به یک منوال نمی‌گذرد، اتفاقاتی رخ داد که روز به روز فضای پرشور آن را سوت و کورتر کرد و کار را به جایی رساند، که صاحب حمام، آن را برای همیشه تعطیل کرد. اهالی علت اصلی این اتفاق را شکل‌گیری حمام‌های کوچک و بزرگ در خانه‌ها می‌دانند.

بی‌رغبتی اهالی برای آمدن به حمام عمومی باعث شد روز به روز از تعداد مشتریان گرمابه قدیمی کاسته و سبب بی‌رونقی آن شود. از این‌رو مرحوم محرابیان و میر محمد صادقی صاحبان حمام، تصمیم بر این گرفتند در گرمابه را بسته و ملک قدیمی را به دست روزگار بسپارند. از این ماجرا بیش از ۴۰ سال می‌گذرد و گرمابه حالا به ملک مخروبه‌ای تبدیل شده که جز دردسر عایدی دیگری برای اهالی ندارد. «صادق بندعلیان» دبیر شورایاری محله نبی‌اکرم(ص) و جمعی از اهالی در تهیه این گزارش ما را یاری کردند.


  • خاطرات خوشی از حمام محله برجا مانده است


انتهای خیابان شیردم درست در همسایگی مدرسه فردوس، گرمابه قدیمی قرار دارد که به علت فرسودگی ظاهر خوبی هم ندارد. نمای کلنگی آن بیش از هر چیز جلب توجه می‌کند. تعدادی مغازه و یک مدرسه در همسایگی آن قرار دارند که از قرار معلوم جزو اراضی حمام هستند. این‌طور که اهالی می‌گویند، حمام ۷۰ سالی قدمت دارد و به دلیل بی‌رونقی کسب و کار بسته شده است. «صادق بندعلیان» دبیر شورایاری محله نبی اکرم(ص) درباره آن می‌گوید: «وسعت حمام بیش از ۲ هزارمترمربع است.

مرحوم محرابیان و میرمحمد صادقی صاحبان این حمام بودند. البته این ملک در حال حاضر ورثه‌ای است.» حمام قدیمی محله نبی اکرم(ص) در برهه‌ای از زمان اسم و رسمی داشته و ماجراهای زیادی در آن رخ داده است. چه مراسم‌ها که در آن برگزار نشد و چه آدم‌هایی را که به چشم ندید. روزهای خوشی که حمام برای داماد و رفقایش قرق می‌شد یا نوزادی به دنیا می‌آمد و بزرگ‌ترها به یمن تولد او در حمام نقل و شیرینی پخش می‌کردند. یا همت اهالی برای اینکه لباس عزا را از تن کسی بیرون کنند. خوب بود از بین اهالی کسانی پیدا می‌شدند که این خاطرات خوش را بازگو می‌کردند اما متأسفانه با پرس‌وجویی که انجام شد، اغلب آدم‌هایی که می‌توانستند درباره حمام بگویند یا در قید حیات نیستند یا به محله دیگری نقل مکان کرده‌اند.


  • حمام متروکه پاتوق اراذل و اوباش  شده است


دورهمی معتادان در گرمابه خاطره‌انگیز!

به رغم خاطرات قدیمی و هویتی حمام عمومی محله، آنچه امروز همسایه‌های گرمابه بازگو می‌کنند، مشکلاتی است که به خاطر این مکان قدیمی برایشان پیش آمده است. «حمید شاه مرادی» از اهالی محله می‌گوید: «از مدت‌ها قبل حمام مخروبه محل رفت‌وآمد و پاتوق اراذل و اوباش شده است. از در پشتی وارد حمام شده و اقدام به کارهای خلاف می‌کنند. فرصتی دست دهد موادمخدر هم استعمال می‌کنند.» او دلخور از وضعیت موجود، حمام قدیمی را آفتی برای محله می‌داند که متروکه بودنش دردسرهای زیادی را برای اهالی ایجاد کرده است.

«پروین صفوی» یکی دیگر از اهالی درباره ساختمان متروکه حمام قدیمی محله می‌گوید: «۲۰ سالی می‌شود ساکن این محله هستم. از زمانی که من آمدم تا امروز این حمام متروکه بوده است. قدیمی‌های محله می‌گویند از ۴۰ سال پیش تعطیل شده است. کثیفی دیوارها و نمای بد آن جلوه نازیبایی به خیابان شیردم داده است. از آن بدتر جانوران موذی هستند که در پنجره‌های شکسته شده وارد حمام شده و زاد و ولد هم می‌کنند. متأسفانه موش و گربه معضل این محله هستند. وجود جانوران موذی و افزایش تعداد آنها سلامت اهالی را به خطر انداخته است.»


  • کسبه راضی نیستند


دورهمی معتادان در گرمابه خاطره‌انگیز!

از قرار معلوم اهالی بارها مشکلات مربوط به حمام عمومی محله را با دبیر شورایاری در میان گذاشته و خواستار رفع معضل توسط مسئولان شهری شده‌اند. بندعلیان در این‌باره می‌گوید: «با توجه به اینکه محله از داشتن فضای سبز محروم است، تبدیل این مکان به بوستان می‌تواند پاتوق محلی ایجاد کند و مکانی برای تفریح شهروندان شود. این موضوع با شهرداری منطقه و شورای‌شهر در میان گذاشته شده و در حال رایزنی هستیم که بتوانیم این اقدام را انجام دهیم.» اتفاق خوبی است و با انجام آن تحولی در محله رخ خواهد داد اما در بین شهروندان، عده‌ای هم هستند که از اجرای این طرح خیلی راضی به نظر نمی‌رسند و آنها مغازه‌دارهای همجوار حمام هستند. اگرچه همه‌شان دل خوشی از کلنگی و فرسوده بودن حمام ندارند و آن را وصله ناجوری برای محله می‌دانند اما این کار را دردسر بزرگی برای خود می‌دانند.

«محمدرضا غنی‌پور» کاسب محله می‌گوید: «مغازه‌ها جزو زمین حمام هستند. با تغییر کاربری حمام باید مغازه‌ها هم تملک شود. سرقفلی از آن صاحبان مغازه‌ها است اما مالکیت آنها را ورثه مرحوم محرابیان برعهده دارند. ملک را به هر قیمت که بفروشیم با همان قیمت نمی‌توانیم مغازه دیگری بخریم. باید کلی پول تهیه کنیم که چند کوچه بالاتر یا پایین‌تر مغازه‌ای کوچک‌تر از مغازه خودمان بگیریم.»


  • پاسخ مسئول/تغییر کاربری حمام در حال بررسی است



دورهمی معتادان در گرمابه خاطره‌انگیز!
مهدی اتحاد /شهردار ناحیه ۲ 


حمام شیردم در محدوده ناحیه ۲ و محله نبی اکرم(ص) قرار دارد. به گفته «مهدی اتحاد» شهردار ناحیه ۲، این مکان از بناهای قدیمی منطقه است که به دلیل فرسودگی مشکلات زیادی را برای اهالی ایجاد کرده است. او می‌گوید: «از آن جا که محله نبی اکرم(ص) فضای سبز و جایی برای تفریح اهالی ندارد، برای همین دبیر شورایاری محله به نمایندگی از اهالی پیشنهاد ایجاد بوستان به جای حمام را داده است.» این ایده با موافقت مسئولان شهری منطقه مواجه شده و به گفته اتحاد، شهرداری منطقه‌درصدد تملک آن است. او ادامه می‌دهد: «حمام با چند مغازه‌ای که در کنار آن قرار دارند یک پلاک ثبتی هستند و باید همه‌شان تملک شوند.

این کار در مرحله بررسی است. کارشناسان معاونت شهرسازی و معماری ملک را بازدید کرده و نظرات خود را به اداره املاک ارائه کرده‌اند. قیمت‌گذاری ملک هم در سال آینده صورت می‌گیرد.» تغییر کاربری حمام به بوستان یکی از طرح‌های شهرداری ناحیه ۲ است اما از قرار معلوم فعالیت‌های عمرانی و ترافیکی زیادی در محله‌های صاحب‌الزمان(عج)، جوادیه، شیوا، شاهد، صددستگاه و نبی اکرم(ص) صورت گرفته که اتحاد به برخی از آنها هم اشاره می‌کند: «بهسازی پیاده‌راه و جدول‌بندی خیابان‌های محبی و پاسدارگمنام، جزو پروژه‌های کوچک مقیاس ناحیه ۲ بوده که انجام شده است. همچنین در تقاطع بزرگراه شهید محلاتی با خیابان قیام، آبنمای آسیابی نمادین و همچنین کلبه‌ای چوبی احداث کرده‌ایم که علاوه بر زیبایی بصری، فضایی برای تفریح و استراحت شهروندان شده است. رنگ‌آمیزی دیوارهای فرسوده و کلنگی از دیگر اقدامات شهرداری ناحیه ۲ است. این کار با هدف جلوه بخشیدن به بافت فرسوده محله‌های قدیمی انجام شده است.»


انتهای پیام/

کد خبر: ۵۵۱۰
۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha