unnamed7
 

گروه سیاسی تهران پرس- «فاتحان بهشت» تیتر روزنامه های اصلاح طلبی بود که در خرداد ۹۶ خبر از پیروزی قاطع لیست امید در شورای شهر می داد، آن روزها جریان اصلاح طلب پیروزی انتخاباتی خود را فتح الفتوح می دانست و برای همین با عنوان «تهران، مشهد و اصفهان را پس گرفتیم»، جشن پیروزی انتخابات شورای شهر پنجم را پرطمطراق برگزار کرد. اصلاح طلبان ۹۶ که با شعار «رای به لیست امید رای به شورای پاک است» بر روی کرسی شورای شهر نشستند، کمتر تصور میکردند  نام ۱۷۶ نفر از اعضای شورای شهر و شهرداران(در سطح استان تهران) در لیست بازداشتی ها قرار بگیرد.

اما شورای شهر اصلاح طلب که مدیریت شهری را از همان ابتدا با حاشیه آغاز کرد و امروز باید به افکار عمومی پاسخ دهد که «چه میزان کارآمد و فسادستیز بوده است؟»

البته  از همان موقع که جبهه اصلاح طلب برای قراردادن افراد در لیست امید مبالغ میلیاردی درخواست کرده بود مشخص شد که از این لیست قرار نیست براساس تعهد و تخصص بیرون آید؛ ضمن آنکه در آن زمان مسائلی جدی پیرامون نحوه تایید صلاحیت ها مطرح بود.  آبان ماه سال ۹۵ بود که الهه کولایی عضو ارشد شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان از نحوه بستن لیست امید برای مجلس دهم پرده برانداخت و در گفت‌وگویی اعلام کرد «همیشه پول و قدرت در حوزه سیاست تاثیرگذار هستند. برخی کاندیداها از طریق رانت وارد لیست امید شدند و من این مسئله را تکذیب نمی‌کنم.» اما فاطمه دانشور عضو شورای شهر چهارم، جمله کولایی برای انتخابات مجلس را به شیوه دیگری بیان کرد و خبر «لیست فروشی» شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان مبنی بر پیشنهاد ۲ میلیارد تومانی برای گنجاندن نام وی در لیست اصلاح‌طلبان را رسانه‌ای کرد. حال احمد مازنی نماینده اصلاح طلب مجلس دهم در گفتگو با تهران پرس، اخذ مبالغ و عدد رقم برای نشستن در لیست را مسئله همه لیست های اصلاح طلب می داند و درباره تخلفات شورای شهر و شهردای ها اذعان میکند که «افراد بر اساس رابطه ها تایید صلاحیت می شوند و بر اساس روابط و مناسبات مادی که بین خود و رای دهندگان حاکم می کنند، رای می گیرند».

مازنی در حالی تاکید میکند «افراد بر اساس رابطه ها تایید صلاحیت می شوند» که شورای شهر پنجم از وزارت کشور دولت حسن روحانی و مجلس دهم که اغلب اصلاح طلب بوده اند، مهر تایید صلاحیت خود را دریافت کرده است.

حجت الاسلام مازنی در ادامه از تهران پرس، درخواست می کند که مقایس شهرداران و شورای شهر بازداشت شده را با تعداد کل این افراد بسنجد. زیرا معتقد است که میزان فساد شهرداران و شورای شهر در اندازه کلان آن گسترده ناچیز است و تعداد بازداشتی ها محسوس نیست. پیش از بررسی این موضوع که در این مجال نمیگنجد، لازم به هشدار است که نمی توان با موضوع فساد به صورت آماری برخورد کرد و آن را در مقیاس‌های کمی گذاشت. «کوچک انگاری فساد» با مقیاس های آماری آسیبی است که تهران پرس همواره در گفتگوهای با جریان اصلاح طلبان با آن برخورد می‌کند.

 

در ادامه مشروح گفتگوی احمد مازنی نماینده در مجلس شورای اسلامی دهم با تهران پرس از منظر شما می گذرد.

 

حجت الاسلام مازنی نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی تهران پرس با اشاره به عملکرد شورای شهر و شهرداری تهران عنوان کرد: شورای شهر پنجم در برخی زمینه ها  همچون قانونمند شدن شهرداری تهران و قانونمندی اداره شهر تلاش بیشتری کرده و توانسته بسیاری از موانعی را که در این زمینه وجود داشته از سر راه بردارد اما با توجه به رویکرد سیاسی حاکم بر شورای شهر تهران که آنهم رویکرد سیاسی متمرکز نبوده بلکه شیوه مجمع الجزایری بر آن حاکم است، موجب شد تا شورای شهر تهران نتواند در مدیریت شهری و انتخاب شهردار موفق باشد و از این جهت جای نقد جدی وجود دارد.

 

بخشی از دستگیری ها ناشی از نظام انتخاباتی معیوب ماست!

مازنی درباره عوامل و دلایل بازداشت های گسترده در شورای شهر و شهرداری تهران بیان داشت: من فکر می کنم یک اراده ای ورای این پرونده ها و ظاهر آن حاکم بوده که در صدد است به نوعی مردم را از انتخابات و شرکت در انتخابات یا انتخاب یک کاندیدای جریان خاص پشیمان کند. این اراده در تقابل با نهادهای انتخابی است. یعنی یک جریانی در کشور داریم که اساسا اعتقادی به انتخابات ندارد و معتقد است در این حکومت اسلامی رای مردم به اندازه واقعی میزان نیست و مردم نقش زینتی دارند. افراد، اظهارات و مواضعشان نیز مشخص است. این طیف در انتخابات شرکت می کنند به شرط آنکه افراد مورد نظرشان از صندوق ها بیرون آیند و اگر این اتفاق صورت نگیرد مزاحمت ایجاد می کنند. این یک بعد مسئله است و مشخص نیست سهم این عامل چقدر است.

 

 

فضای شفاف حزبی در انتخابات ما حاکم نیست

وی با اشاره به ابعاد وقوع تخلفات در شوراهای شهر و شهرداری ها، گفت: اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، متاسفانه وقتی فضای شفاف حزبی در انتخابات ما حاکم نیست،‌ یعنی افراد بر اساس رابطه ها تایید صلاحیت می شوند و بر اساس روابط و مناسبات مادی که بین خود و رای دهندگان حاکم می کنند، رای می گیرند و همینطور نبود شفافیت ها در تصمیم گیری ها و مصوباتشان، موجب می شود در نهایت یک افراد فرصت طلب که شایستگی لازم را ندارند، وارد شوراها می شوند که برای مردم و نهاد شورا مشکل ایجاد می کنند. لذا بخشی از این دستگیری ها ناشی از نظام انتخاباتی معیوب ماست که متاسفانه قانون مربوط به آن در دوره های مختلف مجلس اصلاح نشد.

 

نماینده مردم تهران در مجلس دهم مطرح کرد: از رسانه شما درخواست می کنیم تا سهم شوراهایی که تخلف کرده و یا متهم به تخلف اند و در این راستا بازداشت شده و آن شوراهایی نیز که منحل شده اند، پس از رسیدگی پرونده تمامی آنها، بررسی کنید در قیاس با جمعیت کثیری از شوراها که صادقانه و با روحیه های سالم کار و خدمت کرده اند، چه میزان است. ضمن آنکه اگر نگاه منصفانه داشته باشیم آن جریانی نیز که این موضوع را بلد و بزرگ نمایی می کند، با همان اراده ای که در بخش اول صحبت های خود عنوان کردیم، همراه و همساز است.

 

مازنی در ادامه به عدم نظارت دقیق بر عملکرد منتخبین در دوره مسئولیتشان اشاره و عنوان کرد: این مشکل مربوط به ساختار انتخاباتی کشور است که به دلیل اینکه حزبی نیست، موجب شده تا عاملی برای نظارت شوراها نداشته باشیم. از همین رو اگر دلسوزی و اراده ای باشد برای نظارت بر منتخبان مردم و برای پاسخگویی و شفافیت، راه درست این است که نظام انتخابات نظام انتخابات حزبی شود و جایگاه حزب در قانون انتخابات رسمیت پیدا کند.

 

وی در توضیح این اظهارات خود بیان کرد: من به عنوان یکی از نمایندگان سابق تهران با پیشنهاد عالی شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان به مجلس راه یافتم اما طی این چهار سال شورا به سراغ من نیامد که بگوید شما چه برنامه ای داری و چکار باید بکنی و بر عملکرد من نظارتی نداشت. در صورتی که اگر در جایی حزب حاکم است، حزب فردی را که معرفی می کند، در طول دوره مسئولیت فرد بر تمام مراحل فعالیت وی نظارت دارد و در حقیقت بصورت جمعی و تشکیلاتی برنامه ارائه می دهند و بر آنها نیز نظارت می کنند. اما درکشور ما هیچ فردی به صورت حزبی انتخاب نمی شود، چون حزب هیچ جایگاه تعریف شده ای ندارد. حزب هم اگر انتخاب کند، آن فرد منتخب به حزب پاسخگو نیست، با یک لیست منتخب می شود و بعد با یک گروه دیگری همراه می شوند و اتفاق دیگری رخ می دهد. در حقیقت احزاب فقط زمان انتخابات دور هم جمع می‌شوند و ائتلاف کرده و افراد را انتخاب می کنند و این افراد بعد منتخب شدن، کاری با هم ندارند و کار خود را انجام می دهند.

 

 

شورا باید کمتر وارد دسته‌بندی های سیاسی شود

مازنی با تاکید بر اهمیت جایگاه شوراهای شهر و روستا گفت: شوراها پارلمان های شهری و روستایی هستند که همان نقشی که مجلس شورای اسلامی به عنوان مجلس اعلاء ایفا می کند، شوراها نیز می توانند همین نقش را در سطح مردمی و در سطح نیازهای عمومی مردم ایفا کنند.

 

وی در ادامه تاکید کرد: درهمین راستا کلانشهرها به خصوص پایتخت از اهمیت و جایگاه بیشتری برخوردارند. شورای شهر تهران نیز نماد پارلمان شهری در ایران و مظهر اراده شهروندان برای مدیریت امور اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شهر تهران است. در نتیجه شورا باید کمتر وارد دسته‌بندی های سیاسی شود و بایستی به نوعی عمل کند که جایگاه شورا با نهادهای دیگری که بیشتر جنبه سیاسی دارند، خلط نشود و مانند آنها نشود.

 

 

شوراهای شهرها، شورا را شورای شهرداری می دانند/ این درست نیست 

نماینده سابق تهران در پایان با تاکید بر اینکه بایستی در انتخابات آتی شورای شهر تهران دقت بیشتری کنیم، تصریح کرد: شورای شهر تهران بایستی به معضلات اجتماعی، فرهنگی شهر تهران، ترافیک بیشتر بپردازد. علی رغم اینکه تمامی شوراها نیز از شورای اول تا پنجم تلاش کرده و زحمت کشیده اند؛ اما همه شوراهای شهر تهران و کل کشور، شورا را شورای شهرداری می دانند و این درست نیست. شورا در اصل شورای شهر است‌؛ یعنی مسائل مربوط به امور شهری و مدیریت امور فرهنگی و اجتماعی و.. باید به شورا سپرده شود و متاسفانه این اراده وجود ندارد که امیدواریم در انتخاب شورای ششم مخصوصا شورای شهر تهران این رویکرد حاکم شود.

 

انتهای پیام/الف
کد خبر: ۵۴۸۳
۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۱
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha