شورای شهر تهران
به گزارش خبرنگار اجتماعی تهران پرس؛ محمدرضا جوادی یگانه ، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در جریان دویست و هشتاد و چهارمین جلسه شورای شهر تهران  در خصوص اقدامات انجام شده در نوروز ۱۴۰۰ گفت: چهارمین سالی است که ویزه برنامه های نوروز را برگزار می کنیم ؛ از همین رو در این زمینه به یک بلوغی دست پیدا کرده ایم.

وی با بیان اینکه نکات و انتقاداتی که در خصوص برنامه های نوروز مطرح میشود، یک سرمایه است، افزود: سال های ۹۷ و ۹۸ برنامه های نوروز را از سومی فروردین ماه شروع کردیم که شورای شهر نسبت به این موضوع تذکر داد و خواستار برگزاری مراسم از پیش از نوروز بود . بنابر این برنامه های   نوروزانه از ۲۰ اسفند ماه آغاز شد.

وی با اشاره بر این برنامه‌ها عنوان کرد: ۵۰۰ اجرا در همه مناطق شهر داشتیم و کارناوال سین سلامت، حاجی فیروزها و غیره را داشتیم. برنامه دیگر ما از ۵ تا ۱۲ فروردین شامل ۶۳ اجرای موسیقی اقوام و محلی را بود که در پارک دانشجو و بوستان گفتگو با استقبال فراوان اجرا شد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران افزود: اتفاق دیگر تریلی پیک امید بود که در مناطق حاشیه شهر تهران اجرا شد و کار بسیار جالبی بود. برنامه بعدی اجرای ۸ کنسرت در گرم خانه‌های تهران بود که همگی به صورت رایگان و افتخاری انجام شد. ۱۸ هزار بسته با همکاری اداره پست و سازمان بهشت زهرا برای هموطنان و خانواده‌های داغدار کرونایی ارسال شد.

جوادی یگانه عنوان کرد: جشن روز سال تحویل نیز در میدان آزادی اجرا شد و استفاده از ظرفیت برج آزادی را احیا کردیم. درباره شلیک توپ نیز از قبل به برج آزادی اطلاع داده شده بود و با ما نیز همکاری کردند و این خبر که مسئولین برج اعلام کردند بی اطلاع بودیم، ناقض بوده است.

وی تصریح کرد: شلیک توپ نیز با همکاری ارتش بود و اطلاع رسانی‌ها در این زمینه نیز انجام شد. جا یابی و نوع شلیک نیز بر عهده ارتش بود. شب گذشته نیز طراح برج در مصاحبه‌ای اعلام کرد که آسیب‌های برج ارتباطی به این شلیک ندارد. کنسرت آقای قربانی در میدان آزادی به مدت دو شب، برگزاری تور تهران گری برای خانواده کارکنان شهرداری، سامانه جامع گردشگری و تور مجازی کاخ گلستان، نقاشی و دیوارنگاری در خیابان دکتر قریب نیز ازجمله اقدامات انجام شده است.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران درباره برنامه مذهبی اعیاد شعبانیه نیز توضیح داد: به مناسبت اعیاد شعبانیه نیز پویش پاسداران سبز پوشان بهار ایمان و ارسال گلدان به خانه این شهیدان را داشتیم. جشن نیمه شعبان در هشتم و نهم فروردین نیز بود. می‌دانیم که به نحوه برگزاری جشن‌های نیمه شعبان انتقادات وارد است چراکه فضای شهر مثل سال گذشته نیست. اما بادی بدانیم که فضاسازی شهر در ایام نمیه شعبان همیشه توسط مردم انجام میشده است و اگر امسال شهر همچون سال‌های گذشته نبود، دلیل آن نبود مردم در شهر است و وابسته به ما نیست.

جوادی یگانه با اشاره بر دیگر برنامه‌های انجام شده در نوروز تصریح کرد: برنامه کوچ دوستی رویداد دیگری بود که ۱۲ فروردین در کوچه‌های منتخب تهرن اجرا شد. اجرای لیزری پرچم کشور بر روی برج آزادی و پل طبیعت، فضا سازی شهر تهران و المان‌های نوروزی به همت سازمان زیباسازی، نور پردازی شهر و ویدئو مپینگ میدان آزادی، جشن ملی پرچم در روز ۱۲ فروردین در میدان عباس آباد ازجمله دیگر اقدامات انجام شده در نوروز ۱۴۰۰ بوده است.

وی درباره بخش نامه مربوط به لزوم منع سیاه کردن صورت المان حاجی فیروز گفت: مسئله حاجی فیروز موضوعی است که از ۲۰ اسفند مورد انتقاد قرار گرفته شد. این موضوع ۴ بعد ازجمله بعد هنری، بعد اساطیری، بعد تاریخی و بازگشت به برده داری در دوره قاجار و بعد اجتماعی مربوط به رنگ پوست برخی هموطنان را دارد. آنچه شهرداری اجرا می‌کند نباید واجد توهین به مردم کشور باشد لذا ما برای عدم توهین به برخی اقشار کشور که دارای رنگ پوستی تیره‌تر هستند این کار را انجام دادیم.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ادامه داد: ما منحصراً برای برای صورت‌های سیاه حاجی فیروزهای کارناوال شهرداری تهران بخش نامه دادیم و این افراد با صورت سفید در کارناوال‌ها حاضر شدند.

جوادی یگانه عنوان کرد: این موضوع نژاد پرستی است و   تغییر چهره حاجی فیروز یکی از مهم‌ترین اقدامات شهرداری تهران و یکی از مصادیق فرهنگ سازی است. نباید در سطح شهر افراد افغانستانی، پاکستانی یا افرادی با چهره تیره تیر مورد تحقیر یا توهین قرار گیرند.

شهرداری حق سیاست گذاری ندارد و بخشنامه حاجی فیروز باید لغو شود

محمد جواد حق شناس  در واکنش به گزارش اقدامات نوروزی معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران گفت: از معاونت اجتماعی شهرداری تشکر می‌کنم که در ایام تعطیلی شهر تلاش کردند و لحظات خوبی را برای شهروندان رقم زدند.  شأن سیاست گذاری شأن شورا و شأن اجرا برای شهرداری است. ما در این دوره برای اولین بار نوروز خوانی را آغاز کردیم و شهرداری هم در ادوار مختلف برای مسئله شادی در نوروز اقدام کرده است. امسال نیز شاهد برنامه‌های ارزشمندی بودیم به ویژه حضور موسیقی اقوام که به شدت مورد توجه قرار گرفت.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره بر بخش نامه معاون اجتماعی شهرداری درباره حاجی فیروز ابراز داشت: متأسفانه موضوعی نا به جا با بخش نامه آقای جوادی یگانه معاون اجتماعی شهرداری در کشور رخ داد. نژاد پرستی هیچ موضوعیتی در کشور نداشت و بخش نامه پذیر نبود شاید شأن دانشگاهی آقای یگانه این بوده که سیاه بودن چهره حاجی فیروز جنبه جامعه شناسی دارد اما نباید این مسئله مورد اشتباه یا پژوهش و دخیل با نگاه غرب قرار گیرد چراکه شروع موضوعی است که در کشور وجود نداشته و متأسفانه موجب سو استفاده رسانه‌های خارجی شد.

حق شناس تاکید کرد: این امر نباید رخ می‌داد و شهرداری باید بداند که کجا قرار دارد و باید بداند که نباید سیاست گذاری کند و لازم است این بخش نامه تغییر کند.

انتهای پیام/

 
کد خبر: ۵۴۸۰
۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha