ec890186-a107-4674-99e6-bdb2947e252d
احمد صادقی، رئیس سابق مدیریت بحران شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی تهران پرس با اشاره به فلسفه وجودی سازمان‌های مردم‌نهاد اظهار کرد: این سازمان‌ها زمانی تشکیل می‌شود که مردم در خصوص یک موضوع مشخص دغدغه داشته باشند و دولت‌ها نمی‌توانند و یا نمی‌خواهند که آن دغدغه را برطرف کنند، همانند اموری که مربوط به آسیب‌های اجتماعی امور خیریه، آموزش‌های شهروندی، محیط‌زیست است و همچنین فعالیت‌هایی که عمدتاً به زندگی مردم و امور اجتماعی آن‌ها می‌پردازد.

وی افزود: در سازمان‌های مردم‌نهاد، مردم در یک قالب‌سازمانی برای رفع یک دغدغه مشخص به فعالیت می‌پردازند. در شهر تهران دغدغه‌های زیادی وجود دارد که این حل نشد آن‌ها ناشی از عدم کارایی مدیریت شهری، عدم توانایی و نبود منابع مالی است.

رئیس سابق مدیریت بحران شهرداری تهران با اشاره به این‌که مدیریت شهری دچار پیچیدگی خاص خود است، عنوان کرد: رشد شهرنشینی و پیشرفت تکنولوژی پیچیدگی‌های مدیریت شهری را بیش از گذشته کرده است که برخی از این پیچیدگی‌ها و مشکلات به علت نبود بودجه کافی و برخی دیگر به علت نداشتن آگاهی و علم کافی مدیریت شهری و ناکارآمدی آن‌ها است. از همین رو سازمان‌های مردم‌نهاد باید شکل بگیرند و این سازمان‌ها برای رفع نیازها و این پیچیدگی‌ها دست‌به‌دست هم بگذارند

وی ادامه داد: مواقعی که مدیریت شهری با کمبود مواد منابع مواجهه است، سازمان‌های مردم‌نهاد باید به کمک مدیریت شهری بیایند و همچنین زمانی که مدیریت شهری کارآیی لازم خود را ندارد، سازمان‌های مردم نهاد باید از توان بالای خود در حوزه مدیریت باید برای مدیریت شهری ظرفیت‌سازی کند تا بتوانند شهر خود را اداره کنند.

صادقی گفت: یکی از مؤلفه‌های توسعه پایدار توجه به نقش سازمان‌های مردم نهاد در مدیریت شهری است و سپردن امور به دست مردم است. رضایت شهروندی مبتنی بر تلاش مدیریت شهری در دستیابی به توسعه پایدار است که این توسعه پایدار محقق نمی‌شود تا زمانی که از سازمان‌های مردم‌نهاد در اداره شهر به‌درستی استفاده شود.

رئیس سابق مدیریت بحران شهرداری تهران اظهار کرد: مدیریت شهری بدون استفاده از سازمان‌های مردم نهاد نمی‌تواند به مدیریت جامع و کامل دست پیدا کنند. این‌که از این ظرفیت به‌خوبی استفاده‌شده است و یا نشده نیازمند توجه به دو نکته است، اول اینکه مسئولین و مردم شناخت کافی نسبت به نقش سازمان‌های مردم‌نهاد ندارند و نمی‌دانند این سازمان‌ها چه سرمایه عظیم و پتانسیل بزرگی هستند. این عدم شناخت کافی منجر به کمرنگ شدن نقش مردم در ساختار دولت و شهرداری شده است.

وی با تأکید بر عدم شناخت مردم و مسئولین به سازمان‌های مردم‌نهاد، بیان کرد: مدیریتی موفق است که بر اساس مشارکت مردمی کارهای خود را پیش ببرد و مردم نهاد باشد و نقش مردم در تصمیمات اساسی و بزرگ آن مشخص باشد.

صادقی در بیان نکته دوم گفت: نگاه با عینک سیاسی و سوءاستفاده مسئولین نسبت به سازمان‌های مردم‌نهاد وجود دارد. به‌کرات شاهد این موضوع بودیم که مسئولین برای حزب و منافع خود به سمت سازمان‌های مردم نهاد روی می‌آورند که ورود مسئولین با این دیدگاه هویت و استقلال سازمان‌های مردم نهاد را از بین می‌برد و آن‌ها را زیر سؤال می‌برد. این نگاه همانند یک سمی است که شاه‌لوله سازمان‌های مردم نهاد را از بین می‌برد و اثربخشی آن را کم می‌کند.

رئیس سابق مدیریت بحران شهرداری تهران تصریح کرد: نقش سازمان‌های مردمی باید نهادینه شود و شورای شهر تهران نیز برای مشارکت این سازمان‌ها بایستی مصوباتی مؤثر و کارا داشته باشد و به مدیریت شهری ابلاغ کند که برای اجرای هر پروژه بزرگ و حساس نیازمند پیوست مشارکت مردمی است، باید اجرای امور به مردم سپرده شود زیرا مردم بهتر از مدیریت شهری می‌توانند کارها را به سرانجام برسانند.
کد خبر: ۵۲۵۶
۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۶
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha