محمد+باقر+نوبخت
به گزارش خبرنگار اجتماعی تهران پرس؛ تعداد روزهای هوای ناسالم پایتخت نسبت به سال گذشته افزایش چشم گیری داشته است که این افزایش با همزمانی شیوع ویروس کرونا در کشور، جان افراد بیشتری را در معرض خطر قرار داد، زمانی که از مدیریت شهری تهران علت افزایش روزهای ناسالم و راهکار آن را جویا می شویم، عوامل گوناگونی را تاثیرگذار معرفی می کنند و مهمترین آن را "حمل و نقل عمومی" می دانند.

با این وجود که مدیریت شهری پایتخت راهکار حل معضل آلودگی هوای را می شناسند، اما نسبت به نوسازی و تجهیز حمل و نقل عمومی تعلل می کنند و علت این وقفه را بدهی دولت به شهرداری در حوزه حمل و نقل معرفی می کنند.

پیروز حناچی و محس هاشمی طی سال گذشته نسبت به بدهی دولت در حوزه حمل و نقل به شهرداری در رسانه ها گله کردند و هشدار دادند که حمل و نقل عمومی پایتخت طی چند سال آینده به یک بحران ملی تبدیل خواهد شد.

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی تهران پرس در پاسخ به این مسئله که مدیریت شهری به علت کمبود بودجه تنها به تکمیل پروژه های مدیریت قبلی می‌پردازد، گفت: اگر این کار صورت گیرد،کار بزرگی است. پروژه‌های که طی ۸ سال گذشته صورت گرفته است و ۸۰ الی ۹ درصد پیشوی داشته است و دولت هزینه آن را پرداخته است، ایده آل این است که تکمیل شوند و به بهره برداری برسد.

وی با تأکید بر اینکه دولت در حوزه حمل و نقل بدیهی به شهرداری ندارد، تصریح کرد: در سال جای هزارو ۸۵۰ یلیارد تومان به شهرداری تهران پرداخت شده و تمامی پرداختی های دولت به شهرداری در زمان مقرر انجام شده است.

نوبخت همچنین در مراسم رونمایی از قطار ملی مترو گفت: ۲۱۰۳ میلیارد تومان برای سال ۹۹ عنوان بخشی از حمایت مالی دولت به شهرداری و مدیریت شهری را اعلام می‌کنیم هرچند که در این زمینه معاونت علمی نیز همکاری‌هایی داشته است، علاوه بر آن ۱۸۵۰ میلیارد تومان روال سنوات گذشته و جزو تعهدات دولت است که سازمان برنامه و بودجه انجام داده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به چالش‌های شهرداری با بانک مرکزی با بیان این‌که در تلاش هستیم این مشکل مرتفع شود، اظهار کرد: در حوزه نوسازی اتوبوس‌ها ۱۰۳ میلیارد تومان از مجموعه تعهدات ملی مربوط به این سازمان است که اقساط آن متناسب با میزان پیشرفت طرح پرداخت می‌شود. علاوه بر ۱۵۰ میلیارد تومان برای بازسازی ۱۰ هزار تاکسی فرسوده جزو تعهدات ما است و امروز با امضای قراردادی در این زمینه اقدام خواهد شد.

در حالی که مدیریت شهری چندین ماه است که علت عدم رسیدگی و توسعه حمل ونقل عمومی را بدهی دولت و عدم تخصیصبودجه قانونی از سوی دولت اعلام می‌کرد، سخنگوی دولت این موضوع را رد کرد و اعلام کرد که در حوزه حمل و نقل هیچ بدهی به شهرداری تهران ندارد!

با توجه به اهمیت این موضوع، تهران پرس در نظر دارد موضوع بودجه حمل و نقل و بدیهی دولت که مدیریت شهری به آن اشاره دارد را طی گزارشی دقیق بررسی کند.

انتهای پیام/

 
کد خبر: ۴۹۸۷
۰۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha