۱۹۵۲۰۱۰_۸۱۳
مسعود بصیری کارشناس رسانه و فضای مجازی در گفت و گو با خبرنگار تهران پرس با اشاره به گلایه رهبرمعظم انقلاب اسلامی در خصوص رها بودن فضای مجازی در کشورمان و کم کاری مسئولان گفت: موضوع فضای مجازی در هر کشوری اهمیت زیادی همچون موضوع امنیت ملی دارد و همانطور که هر کشوری در تلاش است تا بر مرزهای زمینی، دریایی و هوایی اش تسلط داشته باشد و مانع از تجاوز بیگانگان به خاک کشورش شود، موضوع فضای مجازی هم جزو حریم هر کشوری محسوب می شود و دخالت بیگانگان در این فضا به منزله بر هم زدن امنیت ملی محسوب می شود.

وی ادامه داد: همانطور که تلاش می شود تا از وجب به وجب از خاک کشور حراست و مراقبت کرد، باید مراقب فضای مجازی در کشور هم بود چرا که فضای مجازی اثرگذاری زیادی بر فکر و اندیشه مردم دارد وکشورهای غربی در تلاش هستند که با ترویج ناهنجاری ها، آن را در ذهن تک تک مردم به عنوان یک هنجاری تلقی کنند و زیبا جلوه اش دهند و از این طریق فرهنگ و اعتقادات کشور را تحت الشعاع قرار دهند.

بصیری با بیان اینکه ملی سازی فضای مجازی باید در اولویت قرار بگیرد تا مانع از کاپیتولاسیون در فضای مجازی شویم، گفت: کشورهای غربی در تلاش هستند که فضای مجازی در داخل کشورمان را به فضای کاپیتولاسیون نزدیک کنند، یعنی همان قانونی که در زمان پهلوی در کشورمان اجرا می شد و وقتی بیگانگان در داخل کشورمان مرتکب جرم و جنایتی می شدند، کشور ما قادر به محاکمه کردن آن افراد را نداشت و در حال حاضر شاهد ترویج فرهنگ بی بندو باری، کلاهبرداری، فروش سلاح، سایت های شرط بندی و قمار و... در فضای مجازی هستیم اما به دلیل اینکه بیگانگان مدیریت شبکه های اجتماعی همچون اینستا را بر عهده دارند، امکان محاکمه و شناسایی این افراد به سختی صورت می گیرد.

کارشناس رسانه و فضای مجازی تاکید کرد: در حال حاضر در کشور ما شبکه اجتماعی اینستاگرام وجود دارد و مردم عضو آن هستند اما حاکمیت کشورمان تسلیط زیادی بر این شبکه ندارد و این شبکه توسط غربی ها مدیریت و اداره می شود و زمانی که پست هایی با مضمون شهید حاج قاسم سلیمانی منتشر می کنیم، اینستاگرام آن را حذف می کند و این قهرمان ملی کشورمان را تروریست می داند اما زمانی که جرم هایی همچون کلاهبرداری، فروش سلاح و... رخ می دهد، هیچ واکنشی از سوی اینستاگرام شاهد نیستم.

وی گفت: وقتی فردی در شبکه های اجتماعی در تلاش است تا حیثیت دیگران را لکه دار کند، به دلیل عدم مدیریت صحیح بر شبکه اجتماعی و اینکه مدیریت این شبکه ها به دست خارجی هاست، امکان تعقیب و شناسایی این افراد از سوی حاکمیت سخت است و همین امر باعث شده که فضای مجازی در کشورمان رها باشد و برخی هر کاری که دلشان می خواهد، انجام دهند.

بصیری اضافه کرد: متاسفانه موضوع کاپیتولاسیون در فضای مجازی جدی است و برخی مسئولان کشورمان هم برای همراه کردن مردم و به دلیل حزب بازی و انتخابات، این فضا را به این شکل رها کرده اند و از این مدیریت رها شده به دلیل فریب مردم استفاده می کنند و متاسفانه برخی از مردم هم فریب این تبلیغات غلط را می خورند و تصور می کنند که این افراد خیرخواه آنها را می خواهند.

این کارشناس رسانه و فضای مجازی، حل مشکل فضای مجازی در کشور را این گونه توصیف کرد: برای حل مشکل فضای مجازی در کشورمان باید ابتدا باید خطرات رها بودن فضای مجازی را برای مردم روشنگری کنیم؛ اینکه جرم های زیادی در فضای مجازی اتفاق می افتد و به دلیل عدم مدیریت صحیح، امکان شناسایی این افراد وجود ندارد و این به ضرر مردم است و در مرحله دوم، از مردم بخواهیم که در انتخابات آینده طوری فرد مورد نظر را انتخاب کنند که او منافع حزبی را به منافع کشور گره نزند و عاملی برای ساماندهی این اوضاع فضای مجازی در کشور باشد.

انتهای پیام/
کد خبر: ۵۱۷۰
۰۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۱
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha