امیرحسین-شمشادی-مدرس-ارتباطات-و-کارشناس-حوزه-رسانه-۶۶۰x330
امیرحسین شمشادی استاد دانشگاه و محقق سواد رسانه‌ای در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی تهران پرس در مورد مقابله با هجمه‌های فرهنگی در میان قشر نوجوان و جوان و انتشار کلیپی از سوی خواننده مقیم خارج از کشور و درگیر کردن قشر جوان جامعه در فضای مجازی اظهار کرد: کارهای قبلی این خواننده نشان می‌دهد که او تلاش دارد تا چهارچوب‌های اخلاقی را میان قشر جوان جامعه تحت تاثیر قرار دهد، استقبال از ویدئو کلیپ این اثر نیز قابل پیش‌بینی بود و روند کارهای وی در سال‌های اخیر نشان می‌داد که این خواننده با ایجاد جنبه‌های جنسی تلاش می‌کند مخاطب جذب کند.

وی افزود: یکی از دلایل استقبال از این کلیپ این است که ما موسیقی و موزیک ویدئو مناسب در داخل کشور برای قشر جوان و به زبان جوانان کم داریم و باید ضمن پرهیز از سختگیری‌های بعضا غیر ضروری در این مورد، در زمینه سیاستگذاری های فرهنگی گذشته تجدید نظر صورت بگیرد تا بتوانیم از نظر رسانه‌ای به ادبیات نوجوانان و جوانان نزدیک تر شویم و برای آنها محتوای مناسب تولید کنیم.

این استاد دانشگاه و پژوهشگر ارتباطات گفت: مطابق نظریات اندیشمندانی چون آدورنو و هورکهایمر تبدیل شدن فرهنگ به یک صنعت پول ساز و شکل گیری "صنعت-فرهنگ" امروز به وضوح در دنیا دیده می شود. امروز تولید موسیقی و آثار سینمایی در عرصه جهان تبدیل به یک فعالیت اقتصادی شده است و کسانی که به دنبال جذب مخاطب هستند با رد کردن خط قرمزها و پررنگ کردن جاذبه‌های جنسی در تلاش هستند به جذب مخاطب بیشتر و تولید آثار کم محتوی اما پرمخاطب اقدام کنند.

این استاد دانشگاه افزود: به نظر میرسد به جای عملکرد منفعلانه میتوان سه راهکار را برای اصلاح وضعیت موجود مد نظر قرار داد. ابتدا باید تجدید نظر در زمینه سیاستگذاری فرهنگی را مد نظر قرار دهیم. اکنون در کشور بیش از ۵۰ نهاد و ارگان و دستگاه مختلف عهده‌دار سیاستگذاری و اجرای سیاست‌های فرهنگی هستند که این وضع ایجاد انسجام میان این نهادها و سنجش اعتبار و میران اثرگذاری آنها را غیر ممکن کرده است. بنا بر این تولید محتوای فرهنگی با سیاستگذاری و اولویت بخشی متفاوت انجام می شود و در نتیجه این سیاستگذاری‌های غیر واحد و بدون فرماندهی مناسب ما شاهد موازی کاری و کم اثری در برخی از برنامه‌ها و تولیدات فرهنگی هستیم.

شمشادی بیان کرد: ما باید به سمت یک سیاستگذاری واحد برویم، همچنین باید بودجه فرهنگی کشور برای پاسخ به نیازهای واقعی جامعه بویژه نوجوانان و جوانان متمرکز شود و تولیدات مناسب فرهنگی برای اقشار مختلف جامعه زیر نظر متخصصان فرهنگی انجام پذیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر سریال هایی در گستره نمایش خانگی و پلتفرم‌های آنلاین عرضه داده می شود که مخاطبان میلیونی دارند در حالی که این آثار به هیچ عنوان امکان پخش در صدا و سیما را نداشته اند، اما می‌بینیم که امروز مخاطبان را جذب کردند و بنابراین راهکار دوم تولید و عرضه محتوا سرگرم کننده و جذاب با هدف مخاطب قراردادن طیف وسیعی از نوجوانان و جوانان است تا با تولید انبوه و متنوع محتوای فرهنگی در دسترس، فرصت را از رقبایی که در خارج از کشور برای مخاطبین ایرانی محتوای ضد فرهنگی تولید می‌کنند بگیریم.

وی گفت: سومین راه‌کار این است که در حوزه اینترنت که با زندگی و اوقات فراغت مردم ایران و جهان ارتباط مستقیم دارد باید در سیاست فیلترینگ تجدید نظر کنیم و از فیلتر کردن نرم افزار های کاربردی که لزوما کارکرد غیر اخلاقی ندارند خودداری کنیم و به جای آن بیشتر تولید محتوا مناسب مورد توجه قرار دهیم تا فیلتر کردن. زیرا فیلتر کردن نرم‌افرارهای کاربردی باعث استفاده وسیع از فیلترشکن در میان جوانان و نوجوانان می‌شود و ناخواسته فضایی غیر قابل کنترل در اختیار نوجوانان قرار میگیرد که نظارت بر عملکرد آنها در فضای مجازی را بسیار دشوار می‌سازد.

انتهای پیام/
کد خبر: ۴۸۸۵
۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha