IMG_53611111
احمد صادقی، رئیس سابق مدیریت بحران شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی تهران پرس با اشاره به گزارش ملی پلاسکو اظهار کرد: در پی حادثه آتش‌سوزی و فروریزی ساختمان پلاسکو رئیس‌جمهور دستور به تشکیل هیأت ویژه گزارش ملی بررسی حادثه پلاسکو داد، که این ستاد کار خود را به یک مجموعه علمی و دانشگاهی به تصدی‌گری دانشگاه تربیت مدرس واگذار کرد.

وی افزود: این مجموعه با دعوت از سازمان‌های مختلف و هزاران ساعت کار تخصصی، گزارش طویلی را برای رئیس‌جمهور و هیئت دولت ارسال کرد که در این گزارش ضعف‌های ایمنی، نقاط قوت، آسیب‌ها و حتی ساختمان‌های ناایمن شهر تهران شناسایی و موردبررسی قرارگرفته بود و در همین راستا نیز پیشنهاد‌های کارشناسی را به دولت ارائه کرد که این پیشنهاد‌های برگرفته از هزاران ساعت کار کارشناسی متخصصین امر در حوزه‌های ایمنی جستجو نجات اسکان و .... بود.

شهرداری در خصوص ساختمان‌های ناایمن تهران چه‌کاری انجام داده است؟

رئیس سابق مدیریت بحران شهرداری تهران با بیان اینکه در بخش پیشنهاد‌های گزارش ملی پلاسکو و وظایف هر یک از دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی مشخص شده بود، اما تاکنون حتی یکی از آن پیشنهاد‌ها جامعه عمل نپوشیده است؛ تصریح کرد: پیشنهاد‌های مطرح شده در این گزارش که به شهرداری ابلاغ شده بود و شهرداری موظف به انجام آن بود نیز انجام نشده است، به‌طور مثال شهرداری تاکنون در خصوص ساختمان‌های ناایمن تهران چه‌کارهایی را انجام داده است؟

صادقی با تأکید بر این‌که نه‌تنها مدیریت شهری بلکه دستگاه‌های دولتی همانند وزارت کار، بانک مرکزی، وزارت کشور و... نیز اقدامات ابلاغ شده بر اساس گزارش ملی پلاسکو را انجام داده‌اند، بیا ن کرد: دولت دستور به تهیه گزارش می‌دهد، نتیجه آن به سمع و نظر رئیس‌جمهور می‌رسد و رئیس‌جمهور نیز برای اجرای آن دستور می‌دهد، اما همین دولت به ریاست جمهوری همان رئیس‌جمهور گزارش ملی که با هزاران ساعت کار تخصصی تهیه شده است را انجام نمی‌دهد!

بی توجهی دولت برای تهیه لایحه اصلاح قوانین ایمنی شهر

وی با اشاره به اصلاح قوانین ایمنی شهر افزود: یکی از پیشنهاد‌های مطرح شده اصلاح قوانین ایمنی شهر بود که باید دولت لایحه آن را تهیه می‌کرد و به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌داد، اما تاکنون متأسفانه در این خصوص اقدامی صورت نگرفته است.

تهیه گزارش ملی پلاسکو برای برای بهره‌برداری سیاسی و جناحی 

صادقی بابیان اینکه گزارش ملی پلاسکو برای بهره‌برداری سیاسی و جناحی تهیه شد، اظهار کرد: علت اصلی تهیه این گزارش این بود که دولت جناح رقیب خود را متهم کند؛ اما امروز نه‌تنها نتوانست با این گزارش کسی را متهم کند، بلکه خود متهم به انجام ندادن اقدامات لازم بر اساس گزارش ملی پلاسکو را انجام نداده است.

رئیس سابق مدیریت بحران شهرداری تهران در خصوص اقدامات شورای شهر دوره پنجم در بحث مدیریت بحران گفت: متولی اصلی این موضوع شورای شهر است اما متأسفانه مدیریت دوره پنجم شهر تهران با تصور بر اینکه متولی این امر نیز در این حوزه نیز هیچ کاری‌اند انجام نداده است.

کم‌کاری مدیریت شهری در حوزه "بحران"

وی با تأکید بر اینکه متولی بحران شهر تهران شهرداری است، ادامه داد: متأسفانه تاکنون مدیریت دوره پنجم شهری تهران و شهرداری در این موضوع ورود نکرده و کم‌کاری کرده است.

مدیریت شهری به‌جای گرفتن بودجه از دولت، برنامه‌های خود را حذف کرد 

صادقی با بیان اینکه در برنامه سوم پنج‌ساله شهر تهران برنامه‌هایی که به هر دلیل در برنامه دوم اجرایی نشدند، حذف شده است، عنوان کرد: علت حذف برخی از این برنامه‌ها این بود که آن‌ها هزینه زا هستند و مدیریت شهری نمی‌تواند هزینه آن‌ها را تأمین کند. مدیریت شهری به‌جای اینکه بودجه آن برنامه را از دولت تهیه کند در اقدامی غیر کارشناسانه برنامه‌ها را حذف کرده است.

وی ادامه داد در جلسه شورای معاونان شهرداری کسانی که در حال تدوین برنامه سوم بودند در خصوص موضوع بحران اندازه دیگر مسائل زمان نگذاشتند و به جهت اینکه این برنامه برای مدیریت شهر هزینه زا هست بدون توجه به امنیت آن برنامه بحران را حذف کردند.

صادقی در پایان خاطرنشان کرد: حذف برنامه‌های حوزه بحران در برنامه سوم نشان‌دهنده این است که مدیریت دوره پنجم شهر تهران اهتمام لازم در بحث مدیریت بحران را ندارد.

انتهای پیام/
کد خبر: ۴۸۹۲
۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha