عبدالرضا گلپایگانی معاون شهردار تهران
عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهردار تهران در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی تهران پرس با بیان اینکه ورود افراد غیرمتخصص به فرآیند ساخت‌وساز ناشی از ضعف در قوانین است، اظهار کرد: در مبحث دوم مقررات ملی ساختمان تأکید شده است که ساخت‌وساز توسط افرادی صورت گیرد که دارای پروانه اشتغال معتبر هستند. از همین رو برای عملیاتی شدن این مبحث قدم‌ها و توافق‌هایی صورت گرفته و مقدمات آن در حال اجرا است.

وی افزود: امیدواریم ساخت‌وساز توسط افراد دارای صلاحیت صورت گیرد، منتها این امر در کوتاه‌مدت انجام اجرایی نخواهد شد و مسائل اقتصادی بار شده در ساختمان که همان سوداگران زمین و مسکن و ... هستند، منجر شده است که اصل ساخت‌وساز تبدیل پول به پول‌تر شود و این افراد دارایی خود را از طریق ساخت‌وساز به ثروت بیشتری تبدیل کنند.

معاون شهردار تهران در ادامه خاطرنشان کرد: اکنون در مبحث ساخت‌وساز «کیفیت» مطرح نیست، بلکه افزایش طبقات از دوبه‌پنج طبقه مطرح و موردتوجه است و موضوعاتی همچون کیفیت در اولویت‌های بعدی قرار دارد.

گلپایگانی مانع اصلی ساخت‌وساز به دست متخصصین را قرص و محکم نبودن قوانین دانست و گفت: اگر کسی که تخصص پزشکی نداشته باشد، نسخه‌ای را بنویسید، مجریان قانون در صورت اطلاع شاز موضوع با او برخورد می‌کنند اما چنین شرایطی وجود ندارد و قانونی وجود ندارد که با افرادی که تخصصی ندارند و ساخت‌وساز می‌کنند بتوان برخورد کرد.

وی ادامه داد: علت ورود افراد غیرمتخصص به عرصه ساخت‌وساز مربوط می‌شود به مسائل کلان اقتصادی کشور و به جایگاهی که ملک و ساختمان طی سال‌های اخیر پیداکرده است. همچنین به قوانین و مقررات نیز مربوط می‌شود که قدرت لازم بازدارندگی ا ندارند. از همین رو باید قدرت بازدارندگی قوانین افزایش پیدا کند.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه برای جلوگیری از ورود افراد متخصص به عرصه ساخت‌وساز باید اقداماتی از سوی شهرداری نیز صورت گیرد، اذعان کرد: در همین راستا اقداماتی را با هماهنگی سازمان نظام‌مهندسی در حال پیگیری هستیم.

گلپایگانی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی باید نسبت به افزایش بازدارندگی ورود افراد غیرمتخصص اقدام کند، بیان کرد: قانون نظام‌مهندسی در حال اصلاح است، اگر اصلاح قانون به سمت که قوانین را محکم ترکند و برخوردهای بازدارنده را تویت کند، تأثیرگذار خواهد بود که این امر در بلندمدت تأثیرات خود را به‌جای خواهد گذاشت.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار تهران پرس که تاکنون شهرداری تهران درخواستی از مجلس شورای اسلامی مبنی بر اصلاح قوانین ساخت‌وساز داشته است، گفت: خیر نمایندگان مجلس شورای اسلامی خود طرحی دارند که در حال بررسی است که نمایندگان شهرداری در روند این بررسی حضور دارند. تأکید داریم که ساخت‌وساز یک آر مهندسی است و در هر فرآیند ساختمان‌سازی باید به سمت مهندسی کردن پیش برویم.

انتهای پیام/
کد خبر: ۴۸۲۰
۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha