۱۶۱۸۳ded-b0b8-4f73-9843-ce38618ea28a
به گزارش خبرنگار اجتماعی تهران پرس؛ شهرداری تهران یکی از بزرگ‌ترین نهادهایی است که بیش از ۱۱۰ هزار نفر نیروی انسانی دارد. این سازمان که مدیران میانی در آن نقش به سزایی دارد، چند سالی است که مدیریت های مختلفی را تجربه کرده است.

یکم شهریورماه سال ۹۶ بود که محمدعلی نجفی گزینه نهایی شهرداری تهران با رأی تمامی اعضای شورای شهر پنجم به‌عنوان شهردار تهران انتخاب شد؛ اما نجفی ۲۱ اردیبهشت‌ماه سال ۹۷ استعفا داد.


دوران مسئولیت نجفی به عنوان شهردار تهران کم حاشیه نبود، ابتدا خبر ازدواج دوم نجفی مطرح شد که سرانجام میترا استاد اعلام کرد: «عاشق شدیم و ازدواج کردیم؛ هر فردی می‌تواند عاشق شود و ازدواج کند، بنده عقدنامه دارم و حتی اگر صیغه هم بودم مشکلی نداشت.»

پس از این خبر، برگزاری مراسمی در برج میلاد حاشیه ساز شد، این مراسم به «تعقیب قضایی» منجر شد، مراسمی که توسط شهرداری تهران و با محوریت برادر استاد مشاور فرهنگی و فوق‌برنامه شهردار تهران برگزارشده بود و البته این نخستین اقدام برادر استاد نبود. برادر میترا استاد از ماه‌ها پیش به‌عنوان مشاور شهردار تهران در امور فوق‌برنامه مشغول به کار بود و اولین کار او هم برگزاری جشن تولد محمدعلی نجفی در هتل اسپیناس تهران بود که حاشیه‌های زیادی را پیرامون نجفی و استاد رقم زد که در نهایت حاشیه های نجفی  با استعفای او به دلیل آنچه خودش مشکلات جسمی و بیماری عنوان کرده بود پایان نیافت و پس‌ازاین استعفا نیز در خردادماه سال ۹۸ به اتهام قتل همسر دومش میترا استاد دستگیر شد.

پنج روز پس از استعفای نجفی، سمیع الله حسینی مکارم به‌عنوان سرپرست شهرداری تهران منصوب شد و پس از حسینی مکارم نیز به مدت ۶ ماه سید محمدعلی افشانی زمام امور شهرداری را در دست گرفت که پس از اجرایی شدن قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان به ناچار از شهرداری تهران کناره گرفت.


درنهایت هفتم آذرماه سال ۹۷ «پیروزی حناچی» با حکم عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور به‌عنوان شهردار تهران منصوب شد. حناچی ۲۲ آبان ۹۷ در رقابت با عباس آخوندی وزیر پیشین راه و شهرسازی، ۱۱ رأی اعضای پنجمین دوره شورای شهر تهران را برای تصدی سمت چهاردهمین شهردار تهران پس از انقلاب اسلامی کسب کرد.

آغاز کار حناچی و بازداشت ۲ شهردار او

در حکم انتصاب حناچی به‌عنوان شهردار تهران به استفاده از توان افراد مجرب و شایسته، نسبت به توزیع عادلانه خدمات و امکانات در مناطق، اعمال انضباط دقیق مالی، ایجاد محیط سالم شهری، رعایت کامل قوانین و ... تأکید شده بود. با ‌وجود این تأکیدات، تاکنون حسن رحمانی شهردار منطقه ۲ به همراه «مهناز استقامتی» شهردار منطقه ۸ در اواخر دی‌ماه سال جاری دستگیر شدند. جالب است هر دو شهرداران سابق منطقه ۲۱ بوده‌اند. مهناز استقامتی به‌عنوان معاون شهردار بود که ارتقاء گرفت و همچنین رحمانی نیز به‌عنوان شهردار نمونه از سوی حناچی موردتقدیر قرارگرفت.

دقایقی پس از انتشار خبر دستگیری این دو شهردار، حناچی در رشته توئیتی نوشت: "مدیریت فعلی شهرداری همواره در برخورد با فساد پیشتاز و پیش‌قدم بوده است و همان‌گونه که بارها اعلام کرده‌ایم در صورت کشف اسناد فساد و یا دلایلی مبنی بر تخلف و یا ارائه مستندات از سوی نهادهای ذی‌صلاح، شهرداری تهران تابع قانون است و سریعاً وارد عمل خواهد شد. ضمن اینکه معتقدم فساد در هر دورهٔ مدیریتی و توسط هر شخص مذموم است و مردم نباید احساس کنند در برخورد با آن تبعیضی وجود دارد؛ تأکید دارم خدمات صادقانهٔ خانواده شهرداری و تلاش‌های مدیران آن در این شرایط نباید تحت‌الشعاع این موارد قرار گیرد."

فساد ستیزی در شهرداری 

«شفافیت» و «نظارت» دو بال فساد ستیزی است و با وجود اینکه شفافیت شعار مدیریت پنجم شهری پایتخت است؛ اتفاقات اخیر نشان گر ضعف جدی شهرداری در این دو حوزه است که اعضای شورای شهر تهران نیز  به این مسئله اعتراف می کنند.

شورای شهر و شهرداری تهران در خصوص جزئیات پرونده دو شهردار بازداشت شده، سکوت کردند و با تأکید بر اینکه هنوز جرمی ثابت نشده است و در این خصوص باید قوه قضائیه اظهارنظر کند از پاسخگویی سرباز می‌زدند. این در حالی است که اولین ناظر بر عملکرد شهرداران مناطق باید شهردار تهران، پیروز حناچی . سازمان های نظارتی درون شهرداری باشند و در جریان عملکرد آنان باشند، اما با این وجود شهردار نیز در این خصوص اظهار نظری نمی کند و منتظر اعلام قوه قضائیه است.


درنهایت نیز پس از چند هفته سکوت مدیریت شهری در خصوص جزئیات پرونده دو شهردار بازداشت شده، محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با تهران پرس از اعتراف یکی از شهردارهای بازداشت شده به اخذ رشوه خبر داد و گفت: بر اساس مشاهدات اولیه‌ای در پرونده وجود دارد و گزارشی که شهردار تهران به آن ورود کرده است، تخلف وجود داشته است و یکی از شهرداران پذیرفته و اعتراف به اخذ مبالغ و وجوهی که خارج از قاعده کرده است.



بیشتر بخوانید :

اخذ مبالغ خارج از قاعده توسط شهردار نمونه در تهران



وی افزود: ما اکنون منتظر بازرسی مقامات قضایی هستیم تا رسیدگی دقیق و منطبق بر قانون صورت گیرد که حق شهر و مردم در اولویت اول موردبررسی قرار گیرد و همچنین ابعاد این ماجرا برای شورای شهر مشخص شود.

آیا حناچی در جریان اقدامات دو شهردار منطقه ۲ و ۸ بود؟

اکنون‌که یکی از شهردارهای بازداشتی اعتراف کرده است و مشخص شده است که جرمی صورت گرفته است، عملکرد پیروز حناچی به‌عنوان شهردار تهران با شعار شفافیت با چالش‌های جدی مواجه است.

شورای شهر تهران، شهرداری و نهادهای نظارتی شهرداری همگی باید نسبت به عملکرد مدیران شهرداری نظارت داشته باشند، زهرا نژادبهرام، عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر تهران در خصوص نظارت این شورا بر عملکرد شهرداری در گفت و گو با خبرنگار تهران پرس گفت: این نظارت همانند نظارت مجلس شورای اسلامی بر عملکرد دولت، بر روی کلیات است.


وی در ادامه تخلف و ضعف نظارتی بر روی مدیران میانی را انکار نکرد و گفت: ممکن است بین این مدیران تخلفاتی صورت گیرد که این مسئله را ما انکار نمی‌کنیم و حتی نمی‌گوییم که تخلف برخی از این مدیران بعید است.



بیشتر بخوانید :

وجود ضعف در سازمان‌های نظارتی شهرداری و فساد در مدیران میانی آن



نژاد بهرام در پاسخ به این سؤال که آیا شهردار تهران از تخلف این دو شهردار مطلع بوده است و اگر شهردار از این موضوع مطلع نبوده آیا ضعف در نظارت بر عملکرد آنان وجود داشته است، اظهار کرد: در ضعف نظارت درون شهرداری شک ندارم؛ شهردار در جریان اتهام این دو شهردار بازداشت شده، نبود، زیرا اگر در جریان بود حتماً به این موضوع رسیدگی می‌کرد. ما به شهردار مطمئن هستیم، حتماً ضعف در نهادهای نظارتی درون شهرداری بوده است.

همچنین حق‌شناس در این خصوص گفت: با توجه به اینکه انتصاب این شهردارها در ماه‌های اخیر صورت گرفته و یکی از آنان به‌عنوان شهردار نمونه مورد تشویق قرارگرفته است، با اتفاقاتی که اخیراً افتاده است همخوانی ندارد و شورای شهر تهران نسبت به عملکرد شهرداری نگران است. اکنون شورای شهر تهران از شهرداری این پرسش را دارد که آیا شهرداری از وضعیت این دو همکار خود اطلاع داشته است یا خیر؟ اگر اطلاع داشته است چرا ارتقاء صورت گرفته و اگر اطلاع نداشته است نیز عدم اشراف و عدم اطلاع از زیرمجموعه و عدم کارکرد نهادهای نظارتی آن است، و به نظر می‌رسد در بازرسی این مجموعه کم‌کاری آشکار صورت گرفته است و شهرداری نسبت به این موضوع باید پاسخ دقیق دهد.

عملکرد ضعیف نهادهای نظارتی شهرداری

مدیریت پنجم شهری پایتخت که شهروندان با یک لیست به آن‌ها رأی داده‌اند، این روزها نمره قابل قبولی از سوی مردم نگرفته است . امروز بسیاری از شهروندان تهران بر این باورند که تحولات تهران برای دوره مدیریت پیشین پایتخت است و این موضوع حتی از سوی علیرضا احمدی ، رئیس شورای عالی استان‌ها نیز مطرح‌شده است .



بیشتر بخوانید :

ناکارآمدی عضو شورای شهر، توهین به رأی مردم است



اعضای شورای شهر وجود تخلف در شهرداری را منکر نمی‌شوند و برخی از شهردار در خصوص این موضوع پرسش‌هایی دارند و برخی دیگر با اطمینان خاطر از بی‌اطلاعی شهردار خبر می‌دهند . اما سؤال مشترک بین اعضای شورای شهر تهران از نهادهای نظارتی شهرداری است که چرا پیش از ارتقاء و انتخاب به‌عنوان شهردار نمونه این دو شهردار ، اتهامات آنان را مطرح نکرده بودند . اعضای شورای شهر تهران اکنون معتقدند که نهادهای نظارتی درون شهرداری عملکرد ضعیفی داشته است و باید نسبت به این کم‌کاری پاسخگو باشد.

بااین‌وجود، عملکرد ضعیف شورای شهر تهران نسبت به دوره‌های پیشین ، ارتکاب جرم و وجود فساد در شهرداری موجب افزایش نارضایتی شهروندان پایتخت‌نشین شده است و انتظار می‌رود در ماه‌های پایانی خود با یک تغییر رویه و نظارت دقیق‌تر در جهت کسب رضایت و نمره قبولی قدم بردارند.

انتهای پیام/
کد خبر: ۴۵۶۷
۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha