۱۳۹۸۰۷۲۸۱۳۳۶۵۸۳۸۱۱۸۷۱۱۳۸۴
به گزارش خبرنگار اجتماعی تهران پرس، شورای شهر پنجم «لغو مصوبه برج باغ و تصویب طرح خانه باغ» را یکی از بزرگترین دستاوردهای خود معرفی می کند تا باغهای باقیمانده تهران را بتوان برای نسلهای آینده حفظ کرد. این شورا معتقد است که یکی از اصلی ترین مطالبات شهروندان تهرانی از شورای پنجم، صیانت از فضای سبز و باغات تهران و جلوگیری از بلعیده شدن این میراث طبیعی به وسیله مجتمع های تجاری ومسکونی است که با لغو مصوبه برج باغ و تصویب طرح خانه باغ که به تایید شورای عالی معماری وشهرسازی رسیده است.

و همچنان گاهی انتقادات مدیریت شهری نسبت به مدیریت شهری دوره قبل و  متهم کردن وی به شهرفروشی و کسب درآمد از محل ساخت و ساز را به گوش می رسد؛ اما چندی است که شورای شهر درصدد برآمده تا جبران مافات کند و کسری شدید بودجه و بحران مالی شهرداری را از محل ساخت و ساز تامین کند. تامین منابع از محلی که قبلا اعضای همین شورا و مدیران جدید شهرداری از آن به عنوان شهرفروشی یاد می کردند! در همین رابطه مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران به صراحت گفت: اقدام، سیاستگذاری مبتنی بر تشویق و تسهیل در بخش شهرسازی است. یکی از مهم‌ترین راه‌های کسب درآمد تشویق و استفاده از ظرفیت‌های موجود است اما نباید اصول ما زیر سوال برود. بنابراین اولین اقدام توجه به بحث‌های شهرسازی است.

همچنین در خصوص  لغو مصوبه برج باغ و تصویب طرح خانه باغ در بین اعضای شورای شهر تهران اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد. برخی این مصوبه را زیاده روی و برخی دیگر به دنبال راه های میان رو هستند.

از بین رفتن ۱۲۷ هکتار از یاغ های تهران در چند سال اخیر

موضوع بررسی پرونده باغات شهر تهران هفته گذشته در جلسه شورای شهر باز هم مورد بررسی قرار گرفت و در این جلسه زهرا صدراعظم نوری عضو شورای شهر تهران گفت: ۱۲۷ هکتار از باغات شهر تهران طی ۱۰ سال اخیر مدیریت شهری از بین رفته و ما نباید حال این امر را تکرار کنیم و جلوی جریان حذف باغ ها را بگیریم.


حسن خلیل آبادی، رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار تهران پرس در خصوص اختلاف نظر اعضای این شورا در مورد خانه باغ ها اظهار کرد: این اختلاف نظر ها خیلی شدید نیست، در هر موضوعی ممکن است برخی از اعضای شورا یک نظر داشته باشند و برخی دیگر نظر متفاوتی داشته باشند و این یک امر بدیهی و طبیعی است. همچنین اختلاف نظر نعمت و یک ویژگی‌ مثبت است.

وی افزود: در گذشته به باغات اجازه ساخت برج باغ را می‌دادند که شورای شهر پنجم برای حفظ فضای سبز موجود در شهر آن را لغو کرد که بسیار کار پسندیده بود؛ اما ما نیز در این مسیر زیاده روی کردیم و به قول معروف از آن طرف پشت بام افتادیم.

خلیل آبادی در ادامه خاطرنشان کرد: در این دوره شورای شهر تهران نه تنها به باغ ها اجازه ساخت نمی‌دهیم، بلکه به خانه باغ مردم اجازه ساخت و بازسازی داده نمی‌شود. زمانی که به یک زمین مارک باغ زده شود صاحب آن مجبور است آن را به ثمن بخس (به معنای نیم بها فروختن نصف قیمت واقعی فروختن) بفروشد.

این عضو شورای شهر با تاکید بر اینکه باید هم حقوق عام مردم  و هم حقوق شخصی شهروندان را رعایت کنیم، گفت: این حقوق حق الناس است که حفظ و صیانت از آن بسیار دشوار و سخت است. این گفتگو ها در سطح شورای شهر کمک می کند که آن حقوق محقق شود.

خلیل آبادی گفت: برخی اوقات زمینی خانه‌باغ است که چند درخت دارد را نمی توانیم باغ بنامیم. البته ممکن است در قدیم باغ بوده اما باید در نظر بگیریم در قدیم تمام تهران باغ بوده و در بسیاری از سندها «خانه باغ» و یا «خانه مشجر» نوشته شده است که به مرور همه ساخته شده است.

این عضو شورای شهر تهران در ادامه مطرح کرد: به طور کلی تهران از همین‌رو پایتخت شده زیرا سراسر آن باغ بوده و قاجاریه و صفویه از باغهای تهران خوششان آمده است و در آن کاخ و ملک ساختند و تهران به پایتخت تبدیل شد؛ اما اکنون نمی توانیم یک زمین ۲۰۰ متری و یا ۵۰۰ متری را باغ بنامیم؛ بلکه باید در پروانه ساخت این املاک صاحب زمین را ملزم کنیم که درختان خود را حفظ کند اما حقوق شهروندی او پرداخت شود.

وی ادامه داد: زمانی که به یک ملک برچسب باغ زده می شود آن ملکت فریز می شود، مالک آن دیگر نمی تواند هیچ اقدام عملیاتی اعم از ساخت و ساز و یا تعمیرات انجام دهد. همین امر منجر می شود که حقوق شخصی این شهروند از بین برود و بافت‌های فرسوده در این باغ ها به وجود آید.

خلیل آبادی اذعان کرد: برخی از خانه های تهران متهم به باغ بودن هستند، در صورتی که در آن ملک ها درختی وجود ندارد اما در سند باغ نامیده شده است بدون اینکه در آن زمین فضای سبزی وجود داشته باشد.

این عضو شورای شهر با تاکید بر اینکه هیچ کس با تبدیل شدن باغ به ساختمان موافق نیست، گفت: اگر مالک این هم به سلامت خود فکر کند موافق این امر نخواهد بود؛ ضمن اینکه مردم ما دوستدار فضای سبز هستند و در گذشته مردم در کوچه و خیابان درخت میکاشتند.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار تهران پرس مبنی بر اینکه برخی با افزایش قیمت زمین به دنبال تبدیل خانه باغ ها به برج هستند و راههای زیادی برای این امر وجود دارد، گفت: ما نباید نگاه بدبینانه به مردم داشته باشیم برخی سودجویان به دنبال این امر هستند اگر یک فرد که در خانه خود درختی را حفظ کرده است که نباید مجازات کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که برای حفظ باغات از دست سودجویان چه باید کنیم، اظهار کرد: باید در شهرداری ها به مناطق دیده بان بزاریم. همچنین به صاحبان املاک مشاجر طرح های تشویقی اختصاص در این همانند اینکه از صاحبان این املاک عوارض پسماند و یا عوارض شهرداری کمتری گرفته شود و به خانه باغ ها جوایزی داده شود.

این عضو شورای شهر با اشاره به اینکه مدیریت شهری برای دارندگان باغ و یا حتی یک درخت جایزه و یا طرح تشویقی در نظر نمی گیریم، گفت: در تهران نگهداری یک درخت هزینه گزافی برای شهروندان دارد، اگر بخواهیم حتی یک درخت خشک را جابجا کنیم از شهروند پول دریافت می کنیم. هیچ گاه به دارندگان فضای سبز و باغ گفته نشده که ما به درختان شما کود می دهیم و یا آنها را هرس می کنیم.

پایان ناخوش شهر فروشی دوره پنجم شهر تهران

شهر فروشی و یا فروش املاک شهرداری برای تامین هزینه های شهرداری و یا کسری یودجه نمی‌تواند عملکرد ضعیف این شورا را جبران کند و با مشخص شدن دلیل اصلی شهر فروشی شهرداری و شورای شهر, سیاهه دیگری بر کارنامه نه چندان مثبت مدیریت دوره پنجم شهر تهران ثبت خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: ۳۸۳۵
۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha