پورنصر شهردار منطقه ۱۶
به گزارش گروه اجتماعی تهران پرس؛ پهلوانی از دیرباز و در تاریخ کهن سرزمین ایران دارای ارزشی گرانسنگ و والا است. مردانی از جنس فروتنی، مروت، صداقت، پاکی، ادب، ایثار و از خود گذشتگی که میان مردمان هر زمانه‌ای جایگاهی ویژه داشته‌اند. دست گیرانی که روحیه سخاوت و خدمت به خلق را سرلوحه کار خود داشته و حامی مظلومان و فتادگان و دشمن ستمکاران و نامردان‌اند.

فرهنگ پهلوانی زائیده ارزش‌ها، نمادها، تاریخ، اسطوره‌ها و سنت‌هایی است که هویت اجتماعی را شکل می‌دهد واین هویت در محله‌هایی که قدمت تاریخی دارند همچون منطقه ۱۶ بیشتر با فرهنگ و مرام پهلوانی شکل گرفته است. به مرور و با تغییرات فرهنگ و شکل گیری رسانه‌های ارتباط جمعی؛ فرهنگ پهلوانی و جوانمردی کمرنگ شده است.

در همین راستا لازم است تا با طراحی و اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری و ورزشی مرام و منش پهلوانی در سطوح و اقشار مختلف جامعه اشاعه و گسترش دهیم. "هفدهم دی ماه سالروز درگذشت جهان پهلوان تختی بهانه‌ای برای یادآوری و تزریق فرهنگ پهلوانی و جوانمردی در جامعه مدرنیزه شده کنونی است"

آن چیزی که مرحوم تختی را از سایرین متمایز می‌کرد رنگ مدال‌ها و افتخاراتی که در عرصه ورزش به دست آورده، نبوده است. او توانست با فعالیت‌های خیرخواهانه‌ای که در سطح جامعه انجام می‌داد کم کم به شخصیت محبوبی تبدیل شود. تختی را باید در قلب مردم یافت نه در مدال‌ها و افتخارات ملی که در ورزش محبوب کشتی به دست آورد.

باید گفت، زورخانه‌ها در محله‌های قدیمی تهران نقش مکمل مساجد را در تاریخ کهن ایران داشته‌اند، جایی که عیاران و پهلوانان با حضور خود ضمن ورزش و تندرستی، دستگیری از مردم را هم در اولویت خود قرار دادند.

با شکل گیری زورخانه‌ها و وجود افرادی مثل پوریای ولی، سید حسن رزاز، آقا تختی و.... کم کم مردم متوجه شدند پهلوان واقعی کسی نیست که صرفاً به پرورش جسم بپردازد بلکه پهلوان واقعی با رشادت، شجاعت، از خودگذشتگی برای نجات جان مردم از مال و جان خود می‌گذرد.

با شروع جنگ تحمیلی سال ۵۹ پهلوانانی مانند شهیدان، سید محمدصنیع خوانی، حسن آب شناسان،، سیدمحمد رضا دستواره، سید رضا قایمی و... از جان خود گذشتند تا ذره‌ای از خاک وطن دست بیگانه نیفتد و نشان دادند پلاک‌هایشان کم از مدال طلای المپیک ندارد.

نام آوران بزرگی در محلات منطقه ۱۶ زیستند و نام جاوید وطن بر سینه داشتند مانند مرحوم ابراهیم آشتیانی، حشمت اله کهندل، شهید مرغوبکار و.. که روحیه جوانمردی‌شان در کسوت مربی و ورزشکار از هزاران مدال طلا برای مردم بدلیل اخلاق مداری با ارزش‌تر است.

جوانان دهه شصت و هفتادی ما هر چند درکی از مرام پوریای ولی و تختی و رشادت‌های شهیدان بزرگ دفاع مقدس مانند شهید همت، باقری و.... از نزدیک نداشته‌اند اما جوانمردانه با روحیه پهلوانی که نشات گرفته از همان هویت اجتماعی است جان خود را در کف دست‌هایشان گرفته و شهید مدافع حرم نام گرفتند.

همان گونه که پرستاران و دکترهای ما به دور از خانواده برای نجات جان هموطنان سلامتی خود را قربانی می‌کنند و شهید مدافع سلامت نام گرفتند.

درست در دی ماهی که تختی از دنیا می‌رود وایرانی را غرق در ماتم عزای خود می‌کند ما شاهد شهادت جان سوز سردار سلیمانی هستیم که سال‌ها جهت امنیت مردم کشورش با جانی‌ترین نوع بشر که داعش نام دارد؛ می‌جنگد ...

ایران ما پر از پهلوانان وجوانمردانی است که در برهه‌ها و زمان‌های مختلف با توجه به شرایط جامعه جان فشانی کردند. راهشان مستدام باد.

*پیمان پورنصر شهردار منطقه ۱۶
کد خبر: ۳۲۸۰
۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha