الهام فخاری
به گزارش گروه اجتماعی تهران پرس؛  الهام فخاری عضو شورای شهر تهران طی نطق پیش از دستوری در ارتباط با توجه ناکافی به آموزش و فرهنگ‌سازی رفتار شهروندی در صحن شورای اسلامی شهر تهران گفت: فرهنگ شهروندی بینش‌ها، آگاهی‌ها، گرایش‌ها، مهارت‌ها و رفتارهایی است که افراد جامعه از حیث سکونت یا اقامت در شهر باید واجد آن باشند. درواقع فرهنگ شهروندی بخشی از فرهنگ فردی و اجتماعی است که متناسب با مفهوم شهر شکل یافته است.

چشم‌انداز جهت‌گیری‌های استراتژیک و راهبردی تهران ۱۴۰۴

رئیس شورای اسلامی استان تهران افزود: در این راستا چشم‌انداز جهت‌گیری‌های استراتژیک و راهبردی تهران ۱۴۰۴ در محور فرهنگی و اجتماعی بر نکاتی ازجمله مسائل زیر تأکید دارد:

تقویت ویژگی‌های ایمان، صداقت، نظم و قانون‌مداری، کارآفرینی و تلاش، احساس تعلق و مشارکت در شهروندان.

۱-تربیت شهروندان آینده از طریق سرمایه‌گذاری آموزشی با همکاری نهادهای ذی‌ربط.

هدف‌گذاری برای توسعه سوادهای پایه‌ای عصر اطلاعات، به‌ویژه سواد فرهنگی در بین کودکان، نوجوانان و جوانان.

۲-سرمایه‌گذاری فرهنگی برای تقویت حس تعلق شهروندان (گذار از شهرنشینی به شهروندی).

مأموریت مدیریت شهری و فرهنگ شهروندی

فخاری تأکید کرد: ترویج فرهنگ شهروندی با تکیه‌بر ظرفیت‌ها و قالب‌های متنوع فرهنگی و هنری و تلاش در جهت اصلاح رفتارهای اجتماعی با ارائه آموزش‌ها و الگوهای مناسب، از مهم‌ترین وظایف مدیریت شهری قلمداد می‌شود. بر این اساس می‌توان مأموریت‌های مدیریت شهری را در دو محور زیر بیان کرد:

۱-ظرفیت‌سازی برای ایجاد فرصت‌های مشارکت شهروندان در راستای ترویج آموزش‌های شهروندی.

۲-مدیریت فرصت‌های یادگیری در جهت تقویت رفتارهای مطلوب مبتنی بر فرهنگ شهروندی.

شاخصه‌های ناظر بر ترویج آموزش‌های شهروندی

عضو شورای شهر تهران شاخص‌های ناظر بر ترویج آموزش‌های شهروندی توسط شهروندان به شرح زیر اعلام کرد:

۱- شهروندان اهمیت و اولویت آموزش‌های شهروندی را در محیط شهری درک کنند.

۲- شهروندان نسبت به نقش‌آفرینی در ترویج آموزش‌های شهروندی تمایل یافته و آمادگی‌های ذهنی لازم برای کسب توانایی‌های این نقش‌آفرینی را کسب نمایند.

۳- شهروندان بتوانند فرصت‌های آموزشی را در محیط خود شناسایی و کشف کنند.

۴- شهروندان با نقش خود در بهره‌گیری از فرصت‌های آموزشی آشنا شوند.

۵- شهروندان بتوانند نقش خود را در پدید آوردن فرصت‌های آموزشی برای دیگر شهروندان باور کنند.

۶-  شهروندان بتوانند مهم‌ترین نیازهای آموزش شهروندی خود و دیگر شهروندان را تشخیص دهند.

۷- شهروندان بتوانند به اهمیت فراگیری مهارت‌های صحیح زندگی در شهر پی ببرند.

اولویت‌های آموزشی شهروندان تهرانی

الهام فخاری در ارتباط با اولویت‌های آموزشی شهروندی تهرانی از زمینه حقوق شهروندی گفت: موضوعاتی از قبیل کاهش کیفیت محیط‌زیست شهری، افزایش آلودگی صوتی، آلودگی بصری، کمبود منابع، رشد آسیب‌های اجتماعی، نابسامانی سیستم‌های دفع فاضلاب و زباله، توسعه غیررسمی کلان‌شهرها، کاهش کیفیت زیست و رفاه شهری، مسائل سکونتی و ناهنجارهای رفتاری در شهر از اولویت‌های آموزشی شهروندان در شهر تهران تلقی می‌شوند.

بااین‌وجود پس از سال‌ها گفت‌وشنود در خصوص ضرورت آموزش شهروندان در شرایط کنونی فقدان آموزش فرهنگ زندگی شهری کاملاً مشهود بوده و ناآگاهی از فرهنگ شهرنشینی و قواعد رفتاری زندگی شهری، هزینه‌های زیادی را به اداره‌کنندگان شهر، محیط شهری و ساکنان شهر تهران تحمیل کرده است. در این میان بررسی مطالبات و انتظارات شورای اسلامی شهر تهران از مدیریت شهری که بخشی از آن در مصوبات این نهاد مورد تأکید قرارگرفته است، از توجه ناکافی مدیریت شهری در این امر حکایت می‌کند. موارد ذیل بخشی از این ناکارآمدی‌ها می‌باشند:

ناکارآمدی‌ها درزمینهٔ حقوق شهروندی

بر اساس ماده ۷۱ مصوبه برنامه پنج‌ساله سوم، شهرداری تهران موظف بوده است تا پایان سال اول برنامه لایحه سند جامع آموزش شهروندی را در زمینه‌های ایمنی و مدیریت بحران، محیط‌زیست، کاهش مصرف آب و انرژی، کاهش تولید پسماند و تفکیک و بازیافت آن، استفاده از حمل‌ونقل عمومی و اصلاح رفتار ترافیکی، پرداخت عوارض شهری، بازسازی اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی، افزایش سواد سلامت، بهبود سلامت روان، آشنایی با ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری، طرح‌های جامع و تفصیلی و آثار و تبعات تخلفات ساختمانی را با تأکید بر آموزش کودکان و نوجوانان تهیه و به شورا ارائه نماید. هم‌اکنون پس از تأخیر یک‌ساله از پایان مهلت مذکور هیچ نشانی از اقدام در این زمینه در دست نیست. با نگاهی گذرا به مصوبه بودجه ۱۳۹۹ شهرداری تهران، می‌توان گفت اعتبار مصوب برای آموزش‌های شهروندی حدود ۶۰ میلیارد تومان است. اینکه چه اقدامی در این زمینه صورت پذیرفته و نتایج و اثرات آن تا چه حد در کاهش مشکلات ناشی از رفتار شهروندی اثربخش بوده است در هاله‌ای از ابهام است

بر اساس مصوبه دستورالعمل آموزش و فرهنگ‌سازی شهروندان درزمینه چگونگی جمع‌آوری و بازیافت زباله به شماره ابلاغ ۱۹۳۲۹/۲۰۹۶/۱۶۰ به تاریخ ۲۰/۷/۹۴ شهرداری تهران موظف است با تشکیل کمیته برنامه‌ریزی و نظارت بر آموزش و فرهنگ‌سازی در حوزه مدیریت پسماند اهداف تعیین شده در مصوبه را محقق سازد. طبق ماده ۶ این مصوبه ضروری است سازمان مدیریت پسماند به‌عنوان دبیرخانه کمیته گزارش حسن اجرای مصوبه را هر سه ماه یک‌بار به شورا ارائه نماید. متأسفانه در سال جاری گزارش‌های ادواری مذکور دریافت نشده است.

عدم توجه به مدیریت دانش و بهره‌گیری از تجارب اقدامات انجام‌یافته در دوره‌های پیشین مدیریت شهری نیز ازجمله مشکلات موجود در این زمینه است. اکنون پس از چند دهه، طرح شهردار مدرسه که بر اساس اهداف آموزشی بناشده بود از اهداف اصلی خود دورمانده و هیچ دورنمایی برای ارتقاء کارایی و اثربخشی این طرح وجود ندارد. جشنواره آموزشی ترویجی مشکات که باهدف مشارکت محور نمودن آموزش‌های شهروندی و بسترسازی مشارکت شهروندان در ارتقاء فرهنگ شهروندی با همکاری و هماهنگی ۲۰ سازمان، اداره کل و شرکت در شهرداری تهران و مناطق بیست‌ودو گانه در گستره همه محلات تهران برگزار می‌شد ناگهان به فراموشی سپرده شد و همه تجارب پنج‌ساله اجرای آن نادیده انگاشته شد. جدول زیر فهرست سازمان‌های مشارکت‌کننده و موضوعات آموزشی جشنواره در دوره سوم آن (۱۳۹۳) است.

انتهای پیام/
کد خبر: ۳۱۹۵
۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۳
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha