به گزارش گروه اجتماعی تهران پرس، کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر به انتخابات مجامع این جمعیت اشاره کرد و گفت: در این انتخابات، داوطلبان جمعیت هلال احمر اعضای شورای عالی که از ارکان تصمیم گیری در جمعیت است، را برای مدت ۴ سال انتخاب کردند.
۱۳۹۹۰۳۳۰۰۰۰۴۷۱_Test_PhotoN




به گزارش گروه اجتماعی تهران پرس، کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر به انتخابات مجامع این جمعیت اشاره کرد و گفت: در این انتخابات، داوطلبان جمعیت هلال احمر اعضای شورای عالی که از ارکان تصمیم گیری در جمعیت است، را برای مدت ۴ سال انتخاب کردند.







اجرای مانور ساعت صفر در تهران همزمان با سالگرد زلزله بم


وی در ادامه با اشاره به هفدهمین سالگرد وقوع زلزله بم، افزود: روز جمعه، ۵ دی‎‌ماه سالگرد زلزله تلخ بم بود و در آن روزگار جمعیت هلال احمر اقدامات بی نظیری در کمک به مردم داشت. باید نقاط قوت را دید و نقاط ضعف را نیز برطرف کرد. زلزله بم از مهیب ترین زلزله های ایران بود و ما حدود ۳۵ هزار نفر را در آن زلزله از دست دادیم، ۱۱۰ هزار نفر متاثر شدند، ۱۴ هزار نفر زخمی و بیش از ۱۴ هزار نفر نیز از این شهر کوچ کردند. زلزله ای که هم اقلیم و هم جمعیت و آینده مردم بم را تحت تاثیر قرار داد.


همتی ادامه داد: در سالگرد این زلزله باید درس‌آموخته‌های این زلزله را مورد توجه قرار دهیم تا در حوادث آتی کمترین آسیب را ببینیم. در همین راستا روز جمعه مانور ساعت صفر در تهران برگزار شد تا آمادگی دستگاه‌ها مورد سنجش قرار گیرد. به صورت مکتوب نیز از رئیس جمهوری درخواست شد تا همکاری سایر دستگاه ها را فراهم کند تا در این مانورها با تمام قدرت و بدون استرس حاضر شده و امور را مدیریت کنیم.


وی اضافه کرد: در این مانور شاهد بودیم که نیروهای قم و البرز سریع تر از نیروهای تهران به محل رسیدند و این امر نشان داد که برای آمادگی نیروها، بعد زمان و مکان مهم نیست.


لزوم تقویت ارتباطات رادیویی سیار برای زمان بحران


همتی افزود: در زلزله بم ما مشکل جدی داشتیم و حتی نمی‌دانستیم مرکز زلزله کجا است و دو ساعت پس از زلزله هنوز نمی‌دانستیم به کدام منطقه برویم که پس از ۴ ساعت محل دقیق زلزله مشخص شد.


رئیس جمعیت هلال احمر بیان داشت:همه ما هنوز صدای گریه‌های فرماندار بم را در خاطر داریم که در دقایق اولیه زلزله درخواست کمک می‌کرد؛ در حالی که ارتباطات تحت تاثیر زلزله قرار گرفته و این نشان می‌دهد که باید به فکر ارتباطات رادیویی سیار نیز در لحظه بحران بود که لازم است در سریعترین زمان ممکن برپاشود. این ارتباطات در مانور روز جمعه در تهران به خوبی از طرف سازمان امداد و نجات هلال احمر برقرار شد.


همتی خاطرنشان کرد: آنچه که در بم به ما کمک بزرگی کرد فرودگاه بم بود و از روز دوم از طریق این فرودگاه کمک‌های بین المللی نیز از این طریق واصل شد. ما تقاضا داریم تا در کنار نیروهای نظامی و انتظامی مانور برگزار کرده تا هماهنگی ها به بهترین شکل در عملیات صورت گیرد. اجتماع در منطقه آسیب دیده خود یک معضل اساسی است و باید این آموزش ها و هماهنگی ها برای رساندن جامعه به آرامش، انجام شود.


نقش رسانه‌ها در تزریق آرامش به جامعه در زمان بحران


وی به نقش رسانه ها در بحران بم نیز اشاره کرد و گفت: رسانه‌ها در آن بحران در کنار هلال احمر بودند و اخبار آرامش بخش را به کشور مخابره می‌کردند. اکنون نیز با هماهنگی اداره کل روابط عمومی در حال تدوین پروتکل رسانه در بحران هستیم که در انتشار اخبار در زمان بحران، نقاط آرامش بخش برجسته و تنها اخبار صحیح و درست را به مردم منتقل کنیم.


همتی یادآور شد: همانطور که در حال حاضر هلال احمر با استفاده از فضای سایبری و رسانه شهروند آنلاین، سعی در نشر اخبار درست در جامعه دارد. مسیرهای ارتباطی هلال احمر باید برای مردم، منبعی معتبر و شناخته شده باشد.


عدم همخوانی منابع اعتباری با تکالیف محول شده به هلال احمر


رئیس جمعیت هلال احمر همچنین با اشاره به ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران گفت: در این ماده تکالیف زیادی به هلال احمر واگذار شده است؛ درحالی که در گذشته این وظایف برعهده دیگر دستگاه‌ها بوده و جمعیت هلال احمر به عنوان همکار، در این زمینه فعالیت می‌کرده است. در بند الف این قانون، ارائه آموزش‌های همگانی امداد و کمک‌های اولیه در جامعه بر عهده هلال احمر قرار گرفته اما امکانات و منابع لازم برای این خدمت، به هلال احمر اختصاص پیدا نکرده است.


همتی به آموزش ۱۲ میلیون ایرانی بعد از زلزله بم نیز اشاره کرد و افزود: هلال احمر با استفاده از تمام ظرفیت خود در زمینه آموزش همگانی، توانسته به بیش از ۱۰ درصد از افراد جامعه آموزش امدادی بدهد که اگر به طور میانگین در هر خانواده ایرانی یک نفر آموزش دیده باشد، آمار قابل قبولی خواهد بود.


وی تصریح کرد:علاوه بر این، هلال احمر با وزارت آموزش و پرورش برای آموزش ۱۵ میلیون دانش‌آموز در تمام رده‌های سنی، تفاهم نامه امضا کرده همچنین آموزش سربازان وظیفه نیز در تفاهم نامه با نیروهای مسلح مورد توجه قرار گرفته که در ۴۰ پادگان مستقر در ۱۷ استان کشور، آموزش‌های ۳۰ ساعته به سربازان ارائه شود تا این عزیزان منادی هلال احمر در بحران‌ها باشند.


نمایندگان مجلس در موضوع افزایش بودجه، هلال احمر را یاری کنند


همتی ادامه داد: بحث آموزش‌های چهره به چهره نیز در دستور کار است. هنوز به درصد راضی کننده‌ای از افراد آموزش دیده در جامعه که بتوانند در مواقع بحران باری از دوش مردم بردارند، نرسیده‌ایم؛ بنابراین امیدواریم در حالی که تکالیفی چون آموزش، امداد و نجات، انتقال مصدومان حوادث و ... به هلال احمر سپرده شده است، نمایندگان مجلس برای افزایش بودجه هلال احمر مطابق با وظایف محول شده به این نهاد، ما را یاری کنند.


رئیس جمعیت هلال احمر بیان کرد: هلال احمر در زمان زلزله بم فقط ۲ هلیکوپتر داشت اما امروز ۲۴ هلیکوپتر و بیش از ۱۰۰ خلبان با ما همکاری دارند که باعث ارتقای کیفیت خدمت رسانی شده است. ترابری و انبارهای امدادی جمعیت در این سالها ارتقا پیدا کرده اما موجودی انبارهای هلال احمر به دلیل وقوع حوادث پی در پی در سال های اخیر، کاهش یافته و کمتر از ۵۰ درصد است. اگر انبارهای امدادی هلال احمر تقویت ۱۰۰ درصدی شوند، آمادگی هلال احمر در برابر بحران در وضعیت مناسبی است.


وی گفت: از سازمان برنامه و بودجه درخواست داریم تا سایر منابع مالی سال ۹۹ را در اختیار هلال احمر قرار دهد تا اقلام و تجهیزات لازم خریداری و به انبارهای جمعیت اضافه شود.


۶ هزار میلیارد کسری بودجه هلال احمر برای انجام تکالیف محول شده


همتی افزود: با بودجه‌ای که برای خرید قطعات بالگرد واصل شد سه بالگرد اورهال شدند که این بالگردها به استان‌های لرستان، سمنان و تهران اختصاص داده شد. وضعیت اعتبارات هلال احمر در سال ۹۹ خوب نیست. هلال احمر ۶ هزار میلیارد ریال فقط برای تکالیفی که به این نهاد محول شده است و نه فعالیت‌های توسعه‌ای، کسری بودجه دارد.


نیاز به تجهیزات به‌روز برای امدادرسانی در حوادث احتمالی تهران


رئیس جمعیت هلال احمر ادامه داد: در تهران تنفس‌گاه های خوبی برای زلزله وجود دارد که مهم ترین آن‌ها پارک های جنگلی هستند. یکی از مشکلات جدی که تهران در عرصه نجات با آن مواجه است وجود سازه‌های عظیم بتنی است.


وی افزود: ما امروز به دستگاه ها و تجهیزات به‌روز برای نجات افراد نیاز داریم تا بتوانیم در زمان بحران سازه های بزرگ را از میان برداریم. این امر بسیار ضروری است و باید به آن توجه شود.


همتی با اشاره به فعالیت‌های این نهاد در دوران شیوع کرونا افزود: هلال احمر از همان روز نخست و با ابلاغ رئیس جمهوری در کنار مردم بود و عملیات خدمت رسانی را انجام داد. در این راستا طرح غربالگری مسافران جاده ها، آمران سلامت، اهدای نفس و ....انجام شد و علاوه بر آن بسته‌های کمک معیشتی نیز میان نیازمندان توزیع شد.


رئیس جمعیت هلال احمر ابراز داشت:هلال احمر در طرح ناظران سلامت و طرح شهید سلیمانی نیز همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد. در این مدت اقدامات خوبی در زمینه دریافت و توزیع کمک‌های بین‌المللی و کمک‌های داخلی در هلال احمر انجام و با توزیع ۳۰۰ هزار بسته معیشتی و ۵۰۰ هزار بسته بهداشتی میان نیازمندان، برای تزریق آرامش در جامعه تلاش شده است.


همتی گفت: تیم‌های هلال احمر در کنار تیم های وزارت بهداشت، در قالب طرح ناظران سلامت، بعد نظارتی طرح شهید قاسم سلیمانی را برعهده داشته و ۶۰ هزار نفر-روز نیروهای هلال احمر در این طرح مشارکت دارند.


وی افزود: امروز با تلاش نیروهای داوطلب و خدوم هلال احمر، محله هرندی در تهران نمود ملی پیدا کرده و به محله بدون کرونا تبدیل شده است. این محله دغدغه مقام معظم رهبری بود و با تلاش این منطقه امروز وضعیت بهتری دارد. تراکم جمعیت و وضعیت معیشتی و بهداشتی آن منطقه بد بود اما امروز حاصل و نتیجه آن را مشاهده می‌کنیم که کرونا در آن منطقه مهار شده است.


ساماندهی املاک و موقوفات جمعیت هلال احمر


رئیس جمعیت هلال احمر گفت: ساماندهی املاک و موقوفات نیز در دستور کار است که ارزش آن برابر با هزاران میلیارد تومان است. املاکی است که ارزش زیادی دارد اما ما نمی‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم؛ تا جایی که ممکن باشد این عرصه را ساماندهی خواهیم کرد.


وی متذکر شد:  برای بخش‌هایی که میزان موقوفات زیاد است، هیات مدیره تشکیل شد. در شهرهایی همچون رفسنجان باغات پسته وقف شده است. باغاتی که در دو سال ضرر داده بود امسال به سوددهی رسیده و ۲۸ میلیارد تومان فقط از یک موقوفه منفعت حاصل شد. در سرپل ذهاب نیز مزرعه‌های زیتون وقف شده که اقدامات خوبی برای این موقوفات در حال انجام است.


همتی افزود: ایجاد خانه‌های هلال جدید نیز در دستور کار است. خانه‌های هلال هزینه‌های جدید به دولت تحمیل نمی‌کند و داوطلب محور و با همکاری دهیاری‌ها است. امروز ۳۵۰۰ خانه هلال در کشور وجود دارد و امید است تا پایان دولت این عدد به ۵۰۰۰ برسد.


نجات ۱۴ نفر در ارتفاعات تهران


همتی با اشاره به سانحه ارتفاعات تهران افزود: تعداد زیادی از شهروندان بدون توجه به هشدارها به کوه رفتند. ۱۴ نفر از افراد گرفتار شده نجات داده شدند. ۷ نفر در کلکچال، یک نفر در آهار و یک نفر در دارآباد جان خود را از دست داده است. دو نفر در دارآباد همچنان مفقود هستند. بیش از ۱۰۰ نفر در قالب ۲۰ تیم به امدادرسانی پرداختند و ۹ سورتی پرواز نیز در راستای جست و جو انجام شد.


استخدام ۸۰۰ امدادگر دارای نشان ایثار


رئیس جمعیت هلال احمر در ادامه به استخدام امدادگران اشاره کرد و گفت: ۸۰۰ نفر از نیروهای هلال احمر تا پایان سال تبدیل وضعیت خواهند شد و آزمون آنها برگزار می‌شود و کسانی که درجه ایثار بگیرند سال آینده جذب خواهد شد. یک هزار نفر نیروی جدید نیز به بدنه هلال احمر اضافه خواهند شد که پیش نیازهای آزمون استخدامی انجام شده و بزودی آزمون نیز برگزار می شود.


خرید واکسن کرونا


همتی در خصوص خرید واکسن کروناگفت: تلاش ما این است از منابع معتبر یک میلیون واکسن کرونا وارد کشور کنیم و این واکسن‌ها از یکی از کشورهای شرق آسیا وارد خواهد شد اما قطعا مورد تایید سازمان غذا و دارو خواهد بود. شرایط نگهداری واکسن فایزر سخت است؛ زیرا باید در دمای منفی ۷۰ درجه نگهداری شود و این کار را سخت می‌کند.


همتی گفت: واکسن چینی در برخی کشورهای همسایه نتایج مثبتی داشته است. یک موسسه خیریه ۱۵۰ هزار دوز از واکسن‌ها را با هماهنگی وزارت بهداشت به هلال احمر اهدا کرده است. کشورهای غربی می‌خواهند پول بدون تضمین از ما بگیرند. تحریم ها مانع ماست و اجازه نمی‌دهد  واکسن وارد کنیم. دسترسی به واکسن کرونا باید عادلانه باشد و تلاش‌ها در این عرصه ادامه دارد.


رئیس جمعیت هلال احمر اظهار کرد: نیاز کشور در حال حاضر حدود ۱۹ تا ۲۰ میلیون دوز واکسن است که از این تعداد، یک میلیون دوز را هلال احمر وارد می‌کند. تلاش ما این است که هر چه سریع تر تامین واکسن کرده اما به دلیل تحریم ها برای وارد کردن واکسن برخی مشکلات وجود دارد.


همتی با اشاره به شرایط جوی ارتفاعات شمال تهران،گفت:دما نزدیک به ۱۵ درجه زیر صفر بود. از ما کمک خواستند و ما سریع تر رفتیم. بیشترین نجات یافتگان از منطقه شیرپلا بودند. اگر دیر رسیده بودیم کار به مراتب سخت تر و آمار جان باختگان بیشتر می‌شد.


وی در خصوص بیمارستان‌های هلال احمر تاکید کرد: امروز بیمارستان‌های هلال احمر در امارات و غنا به سوددهی رسیده‌اند و تلاش می‌شود تا این روند ادامه پیدا کند.


رئیس جمعیت هلال احمر افزود: ما از منابع داخلی برای ساخت بیمارستان‌های خارج کشور استفاده نمی‌کنیم. یک ریال از وزارت بهداشت گرفته نشده است. بیمارستان نجف نیز برای خدمات رسانی به زائرین است و یک مجموعه آماده است و بزودی به بهره برداری خواهد رسید.


انتهای پیام/


کد خبر: ۳۰۰۸
۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha