خانه+تاریخی+پیرنیا
به گزارش خبرنگار تهران پرس  یکی از آثار تاریخی شهر تهران خانه "هرمز پیرنیا" واقع در خیابان لاله زار است. این خانه ارزشمند تاریخی، خانه خاندانی بزرگ از فرزندان میرزا نصرالله خان نائینی ملقب به مشیرالدوله است که در آن جا مدتی ساکن بوده اند.

خانه پیرنیا خانه ای است که ۴ جلد کتاب ایران باستان در آن تالیف شده، ساکنانش مدرسه علوم سیاسی را تاسیس کرده اند، موسس کانون وکلای دادگستری، اداره آمار ایران و برنامه گل ها در آن اسکان داشتند. این خانه قسمتی از مجموعه خانه هایی است که در آن خاندان حسن پیرنیا در آن اسکان داشته که البته حسن پیرنیا ملقب به مشیرالدوله بوده و به همین دلیل به آن مشیرالدوله نیز گفته می شود.

بنا به گفته منابع آگاه و مرتبط با میراث فرهنگی و گردشگری از جمله معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران این خانه تاریخی و ارزشمند مدتی است در حال مرمت است و روند ترمیم و بازسازی آن در حال طی شدن است.


 


 

ادیب زاده، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران با بیان این که خانه هرمز پیرنیا مرمت خواهد شد، اظهار داشت: خانه هرمز پیرنیا در خیابان لاله زار و در کوچه پیرنیا ۱ در جوار خانه تاریخی پیرنیا قرار گرفته که در سال ۱۳۹۶ به شماره ۳۱۹۶۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. سازمان نوسازی شهرداری تهران این ملک را خریداری کرده و در حال حاضر مشغول آواربرداری و تخلیه نخاله های ساختمانی هستند. مرتضی ادیب زاده افزود: طی بازدید معاون محترم میراث ‌فرهنگی ‌کشور جناب دکتر طالبیان و مدیرعامل محترم سازمان نوسازی شهر تهران مقرر شد ضمن انجام اقدامات حفاظتی، طرح مرمت این خانه تاریخی تهیه و در روزهای آینده با نظارت این اداره کل اجرا شود.

ادیب زاده ضمن تاکید بر اهمیت مستند سازی یافته های اسنادی و دیگر مواد فرهنگی، در توده های آواری در مرحله آوار برداری و تخلیه فضاهای پر شده، ابراز داشت: این موضوع توسط مشاور طرح در دست اجراست و تا کنون مجموعه قابل توجهی از این مواد فرهنگی جمع آوری شده که مستندسازی و طبقه بندی خواهد شد.

وی همچنین در خصوص خانه تاریخی هرمز پیرنیا بیان کرد: ملک مذکور شامل ساختمان هایی در دو بخش است که با الگوی معماری خانه های ایرانی ساخته شده اند، این دو ملک بخشی از مجموعه خانه های پیرنیا می باشند و از اواخر دوره قاجار نوادگان مشیرالدوله پیرنیا در اینجا سکونت داشته اند. خانه هرمز پیرنیا شامل یک عمارت قاجاری و بخش الحاقی متعلق به پهلوی اول است که در جوار خیابان لاله زار قرار گرفته اند. ملک مجاور خانه هرمز پیرنیا نیز عمارتی نفیس و متعلق به دوره قاجار است. براساس مطالعات صورت گرفته پیش نویس قانون مشروطه توسط حسن و حسین پیرنیا در این خانه ها تدوین شده است.

ادیب زاده در پایان با اشاره به این که کارهای بسیار خوبی توسط سازمان نوسازی و همچنین سازمان زیبا سازی شهر تهران در حوزه میراث فرهنگی تهران انجام شده و یا در دست انجام است، افزود: امیدواریم در آینده نزدیک شاهد توسعه بیشتر این همکاری ها در حوزه حفاظت، مرمت و احیاء آثار تاریخی شهر تهران باشیم.
کد خبر: ۲۴۸۵
۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha