به گزارش خبرگزاری تهران پرس؛ ۱۶ آذر ماه به یاد سه دانشجو مصطفی بزرگ‌نیا و احمد قندچی و آذر شریعت‌رضوی که هنگام اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون معاون رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده آمریکا و همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا، در ۱۶ آذر ۱۳۳۲ در دانشگاه تهران به شهادت رسیدند، به عنوان «روز دانشجو» نام گذاری شده است.
روز دانشجو

به گزارش خبرگزاری تهران پرس؛ ۱۶ آذر ماه به یاد سه دانشجو مصطفی بزرگ‌نیا و احمد قندچی و آذر شریعت‌رضوی که هنگام اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون معاون رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده آمریکا و همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا، در ۱۶ آذر ۱۳۳۲ در دانشگاه تهران به شهادت رسیدند، به عنوان «روز دانشجو» نام گذاری شده است.


هر ساله به مناسبت این روز روسا و دانشگاهیان طی پیام‌های جداگانه به اهمیت و جایگاه دانشجو در کشور تاکید دارند و این روزرا به دانشجویان تبریک می‌گویند.

علم‌اندوزی دانشجویان در دانشگاه؛ تقویت سرمایه‌های کشور است


منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پیامی به مناسبت روز دانشجو تاکید کرد: علم‌اندوزی، مهارت آموزی و توانمندسازی دانشجویان در دانشگاه؛ تقویت سرمایه‌های انسانی، فرهنگی و اجتماعی کشور است.


در متن پیام دکتر غلامی آمده است:

در تقویم تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران شانزدهم آذر ماه، که روز دانشجو نام‌گذاری شده است، جایگاه ممتازی دارد. این روز یادآور رشادت و هوشمندی دانشجویان در برابر نقشه‌ها و برنامه‌های نظام سلطه و نیروهای دست نشانده و وابسته به بیگانگان است. یاد و خاطره تمامی شهدای دانشجو؛ خاصّه به خون خفتن سه دانشجوی شهید دانشگاه تهران، مهدی شریعت رضوی، احمد قندچی و مصطفی بزرگ‌نیا، در شانزدهم آذر ۱۳۳۲ را گرامی داشته و شجاعت و صلابت به یادماندنی شان را به یکایک دانشجویان سرافراز و فرهیخته تبریک می گویم.

بی گمان از ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ تا به امروز فریاد استکبارستیزی و استبداد ستیزی دانشجویان در فضای دانشگاه طنین‌انداز است و دانشجویان همچنان طلایه‌داران آزادی‌خواهی، عدالت‌طلبی و ظلم.ستیزی هستند.

لزوم استفاده صنعت خودروسازی از نخبگان | اعتمادآنلاین

آنها این حرکت را نه تنها در کنش‌گری سیاسی و اجتماعی شان بلکه در فعالیت‌های علمی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی خود به انحای مختلف نشان داده و آبادانی، آزادی، و استقلال ایران اسلامی را سر لوحه فعالیت و مقصد خود قرار داده اند.

امروز که استکبار جهانی در قامت جنگ رسانه‌ای، اقتصادی و ترور دانشمندان هسته ای این سرزمین در صدد ایجاد چالش و اختلال است؛ پیش‌گامی در عرصۀ تلاش مجاهدانه و حرکت برای تحقق چشم‌اندازهای علمی و اقتصادی؛ کسب توانایی بیشتر و افق گشایی.های تازه می‌تواند موجب رونق و نشاط بیشتر شود. علم‌اندوزی، مهارت آموزی و توانمندسازی دانشجویان در دانشگاه؛ تقویت سرمایه‌های انسانی، فرهنگی و اجتماعی کشور است. نشاط، شادابی و امید در فضای دانشجویی کشور به یمن انگیزه و ارادۀ دانشجویان به‌دست می‌آید و این دو، شرط پویایی و تحرّک دانشگاه برای یافتن راه‌حل بدیع برای پرسش‌ها و مسائل روز جامعه است.

واقعیتی که امکان بازکاوی عالمانه و نیل به حکمروایی مطلوب در ساحت های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور را در پی خواهد داشت و این مهم جز از مسیر تعامل و تعاطی فکری اصحاب خرد و سیاست حاصل نمی‌شود. امید است در چارچوب مسئولیت اجتماعی و نقدِ خردمندانه و منصفانه شاهد ایرانی مستقل و قدرتمند، تأثیرگذار و نقش‌آفرین در حوزه های علمی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی مبتنی بر ارزش های انسانی و آموزهای اخلاقی و دینی باشیم.

افزون بر این روز دانشجو نه تنها فرصتی است تا دانشجویان حضور مسئولانه خود را در فضاهای واقعی و مجازی اثبات نمایند و به تماشا بگذارند بلکه امکانی است برای فهم تاریخی فراز و فرود های تاریخ معاصر ایران و بصیرت نسبت به زمانه خود و تکریم مقام تمامی آزادی خواهان و شهیدان که در راه کسب استقلال و عظمت ایران اسلامی از تمام وجود خود مایه گذاشتند.

مجدداً در این روز مبارک یاد و خاطره شهیدان دانشجو را گرامی؛ و از درگاه حق تندرستی، عزّت و سربلندی را برای همه دانشجویان عزیز مسئلت دارم.

شانزدهم آذر  روز پیروزی قلم بر زورگویی

محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با صدور پیامی به مناسبت گرامیداشت ۱۶ آذر، روز دانشجو را به همه دانشجویان به ویژه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تبریک گفت.


طهرانچی» رئیس دانشگاه آزاد شد + سوابق کاری


متن دکتر طهرانچی به شرح زیر است:


بسمه تعالی


با حمد و ستایش به محضر باری‌تعالی و درود بر پیامبرخاتم(ص) و اهل بیت ‏کرامش ‏که چراغ راه بشریت‌‏اند


۱۶ آذر، روز دانشجو یادآور حرکت تاریخی، عزت آفرین و نماد حریت جوانانی است که تنها ۴ ماه پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، سه عزیز دانشجو با همراهی سایرین پرچم مبارزه با سلطه گری را به اهتزاز درآوردند و با خون خود نهال استبداد ستیزی و استقلال خواهی را آبیاری کردند؛ یاد دانشجویان شهید گرامی باد.


شانزدهم آذر را باید روز فرهنگ و پیروزی قلم بر زورگویی دانست که جوانانی آگاهانه به ندای حضرت امام خمینی(ره) برابر سیستم فاسد پهلوی لبیک گفتند و با روحیه استکبارستیزی برنامه های مستکبران را برهم زدند. به بیان دیگر، روز دانشجو، محور تعالی‌بخشی فردی، اجتماعی و پیوند دانش و آزادی خواهی با جامعه به دست دانشگاهیان است.


آرمان و ارزش در دوران جوانی در وجود فرد شکل می گیرد. آرمان‌گرایی از مشخصه های جوان است، بی تردید اگر جوانان براساس ارزش و آرمان، همت را به کار گیرند، با شناخت استعدادهایشان می توانند آینده خود را بسازند. دانشجویان و قشر جوان همواره به عنوان نماد سرزندگی و تحرک جامعه شناخته می‌‏شوند که نقش مهمی در توسعه پایدار دارند و موجب تضمین آینده کشور می‌‏شوند؛ از همین رو انتظار می‏‌رود دانشجویان با بهره‏‌گیری از مبانی اصیل اسلامی، اخلاقی و فرهنگ ایرانی در جهت تحقق اهداف، برنامه ها و رفع نیازهای جامعه تلاش و مجاهدت کنند.


اعتقاد دارم که با این جوانان تلاشگر و اندیشه‌های نو می‌توانیم حرکت خروج از رکود را از دانشگاه آغاز کنیم؛ اگر در غرب پس از انقلاب صنعتی و دموکراتیک، انقلاب آموزشی را مؤثر در حرکت تمدنی آن می‌دانند، دانشگاه آزاد اسلامی هم با نگاه نو به آموزش عالی، یک انقلاب آموزشی در پیش خواهد داشت تا دیگر جوانان دغدغه معیشت و اشتغال نداشته باشند و بتوانیم امید را به جوانان برگردانیم. امیدوارم با حمایت، کمک و نگاه دانشجویان بتوانیم طرحی نو در این دانشگاه دراندازیم.


طی یک سال اخیر جامعه بشری با شیوع ویروس کرونا، بحران سخت و تاسف باری را تجربه کرد، البته این تجربه دستاوردهای نوینی به همراه داشت که تغییر نگاه مردم به مسائل مختلف و باورهای عادت کرده به آن، جابجاشدن اولویت ها و تغییر سبک زندگی از جمله مواردی است که می توان به آن اشاره داشت و از جنبه دیگر تقویت عقلانیت در جامعه و لزوم اهمیت به دانستن و دانش بود که رسالت و مسئولیت نهادهای علمی و دانشگاهی را دوچندان می کند.


دانشگاه آزاد اسلامی از اولین مراکز آموزش عالی در کشور بود که توانست با تغییر رویکرد آموزش حضوری به صورت مجازی، به همت تمامی همکاران این دانشگاه، از ایجاد وقفه در بخش آموزش جلوگیری کند و خوشبختانه امروز شاهد هستیم که در سال جدید تحصیلی بخش عمده ای از امور دانشگاه در بستر فضای مجازی و سامانه آموزشیار پیش می‌رود و می کوشیم سامانه آموزشیار به نقطه اتکاء و قوت دانشگاه آزاد اسلامی تبدیل شود، البته سبک زندگی در فضای مجازی با زندگی حقیقی تفاوت دارد و باید سبک زندگی در فضای مجازی را بهتر بیاموزیم و بکوشیم این سبک زندگی را به نحو احسن دریابیم.


این دانشگاه به عنوان یک سازمان بزرگ اجتماعی با ایجاد سامانه‌های پژوهشیار و آموزشیار و با درک الزامات فضای مجازی و اهمیت سامانه‌سپاری، اقدامات خوبی انجام داده، اما واقعیت این است که دانشگاه بسترساز فعالیت در فضای مجازی است و دانشجویان کنشگران اصلی هستند و باید به خوبی در این فضا نقش‌آفرینی کنند.


همه می‌دانیم که دانشگاه آزاد اسلامی قرار است از فضای گام اول به گام دوم گذار کند؛ در گام اول، نظام کلاس‌سالار و بروکراتیک در کنار سیاست‌های توسعه کمی در این دانشگاه غالب بود، اما گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی، عصر کارآمدی خواهد بود. برای گام دوم باید الگوهای ذهنی و رفتاری گام اول کنار گذاشته شود. سازمان‌ها سعی دارند بر الگوهای ذهنی و رفتاری گذشته خود پایبند بمانند، اما ما می‌دانیم که با الگوهای جدید می‌توانیم آینده را رقم بزنیم.


وظیفه دانشگاه، آموختن دانش تخصصی، مهارت و بالاتر از این دو؛ دانش اجتماعی است. دانشگاه آزاد اسلامی در کنار آموزش دانش تخصصی، توجه ویژه‌ای به دانش اجتماعی دارد. برای افزایش مهارت دانشجویان نیز سراهای نوآوری، مدارس مهارتی و طرح‌های مختلف اجرایی شده تا اشتغال دانشجویان تأمین شود.


مدیران دانشگاه باید بدانند که فقط تسهیل‌گر و ایجادکننده زیرساخت باشند و دانشجویان، رکن ساخت دوباره دانشگاه آزاد اسلامی هستند. به بیان دیگر باید صدای دانشجو را شنید و از این افق بلند و جوان که در این فضای متکثر برای قوام انقلاب اسلامی تلاش می‌کند، بهره جست.


امروز شاهد هستیم جبهه استبکار با استفاده از تمام ظرفیت خود به دنبال تداوم سلطه‏‌گری بر منطقه و ایران اسلامی است و با اعمال تحریم و صرف هزینه‌های هنگفت می کوشد کشور را از مسیر استقلال و پیشرفت منحرف سازد. شهادت دانشمند هسته‌ای و دفاعی، شهید گرانقدر و والامقام فخری زاده که به دست عوامل رژیم صهیونیستی و آمریکا صورت گرفت، نمونه ای از این دشمنی و کینه‌توزی نسبت به رشد و ارتقای علمی کشورمان است، اما آنان نمی دانند، آنچه مانع تحقق توطئه های آنان شده، تداوم راه شهیدان از سوی دانشجویان غیور و فرهیخته ای است که با مجاهدت علمی خواسته‏‌های شوم بدخواهان این ملت را خنثی می کنند.


دانشگاه آزاد اسلامی در گام دوم و در اجرای سند دانشگاه اسلامی، تلاش می‏‌کند در عرصه تولید و گسترش مرزهای دانش و علوم کاربردی و پیشتاز در نهضت نرم افزاری باشد و مقدمه این امر را با جذب و تربیت محققانی نوآور و توانمند در حل چالش‌های کشور قابل تحقق می‏داند و این مهم بی‌تردید با همت استادان و دانشجویان فرهیخته و با تقویت مسئولیت‌‏پذیری میسر خواهد شد که «یادگیری خلاقانه» به عنوان کلید و راه‌حل موفقیت خواهد بود.


اینجانب یاد و خاطره همه شهیدان دانشجو را گرامی داشته و روز دانشجو را به همه دانشجویان به ویژه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تبریک می گویم و امیدوارم جوانان ما که به حق گنجینه ارزشمند فردای ایران هستند با نشاط و مسئولیت‌پذیری در جهت رشد علمی، توسعه متوازن، رفع مشکلات و تقویت زیرساخت های کشور حرکت کنند.




محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، در پیامی شانزدهم آذرماه، روز دانشجو را گرامی داشت. در این پیام آمده است:


شانزدهم آذرماه، روز دانشجو، یادآور حماسه‌سازی دانش و آگاهی است و جوانان عرصه علم چه ماندگار و استوار این روز را بر صفحه تاریخ کشور قلم زدند.

این روز به یادماندنی هر سال فرصتی است دوباره تا نگاه‌ها به دانشجویان، بزرگترین سرمایه بالقوه علمی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و مدیریتی کشور معطوف شود. جوانان بویژه دانشجویان، پیشگامان توسعه جامعه هستند که باید صدای آنان شنیده شود؛ امکانات لازم برای تعلیم و تربیت آنان فراهم گردد؛ و مسئولان کشور همواره وجود و حضور آنان را در جامعه و دانشگاه به عنوان یک فرصت گرانبها در برنامه‌ریزی‌های خود مد نظر داشته باشند.

اینجانب به نمایندگی از دانشگاه تهران، میراث‌دار این حرکت آزادی‌خواهانه، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای ۱۶ آذر و همه شهدای دانشجو در عرصه انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس، این روز را به همه دانشجویان گرامی تبریک عرض نموده و توفیق همگان را در عرصه علم و دانش و مسئولیت‌های خطیر اجتماعی از درگاه خداوند متعال مسئلت دارم.


 



کد خبر: ۲۳۸۵
۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha