به گزارش تهران پرس-محدثه حسینی؛ خشونت جنسی، خشونت جنسی غیر تماسی، خشونت کلامی، تجاوز، تن‌فروشی اجباری، بارداری اجباری، ختنه دختران، خریدوفروش زنان و دختران، خشونت علیه زنان کارمند و مستخدمان زن، خشونت‌های ناشی از جنگ، خشونت در زندان، تجاوزهای سیستماتیک، خشونت نگاهی و رفتاری و خشونت سیاسی، مصادیقی از خشونت آشکار است، مسائلی چون دروغ گفتن، نفقه ندادن، به خواسته‌های زن بی‌توجه بودن، جدا کردن زن از کودکان یا خانواده‌اش، تهمت زدن، تحدید زن در محدوده جغرافیایی یا عدم مجوز به وی برای شغل یا تحصیل و… بخشی از خشونت‌های علیه زنان دختران است.
zanan-dolat

به گزارش تهران پرس-محدثه حسینی؛ خشونت جنسی، خشونت جنسی غیر تماسی، خشونت کلامی، تجاوز، تن‌فروشی اجباری، بارداری اجباری، ختنه دختران، خریدوفروش زنان و دختران، خشونت علیه زنان کارمند و مستخدمان زن، خشونت‌های ناشی از جنگ، خشونت در زندان، تجاوزهای سیستماتیک، خشونت نگاهی و رفتاری و خشونت سیاسی، مصادیقی از خشونت آشکار است، مسائلی چون دروغ گفتن، نفقه ندادن، به خواسته‌های زن بی‌توجه بودن، جدا کردن زن از کودکان یا خانواده‌اش، تهمت زدن، تحدید زن در محدوده جغرافیایی یا عدم مجوز به وی برای شغل یا تحصیل و… بخشی از خشونت‌های علیه زنان دختران است.



رایج‌ترین نوع خشونت علیه زنان «خشونت خاگی» است. بر اساس تحقیقاتی که از سوی سازمان بهداشت جهانی صوت گرفته است، در هر ۱۸ ثانیه یک زن موردحمله و یا بدرفتاری قرار می‌گیرد. هم‌چنین سازمان ملل اعلام کرده است که یک‌سوم زنان جهان در طول حیات خود مورد آزاد و اذیت قرار می‌گیرند.


تعریف خشونت علیه زنان


به‌طورکلی می‌توان گفت که خشونت علیه زنان٬ تجاوز به حقوق بشر است. بنا بر تعریف سازمان ملل متحد، هرگونه رفتاری است که می‌تواند منجر به آسیب بدنی، جنسی یا روانی زنان شود. همچنین هرگونه رفتار خشن وابسته به جنسیت که موجب آسیب جسمی، جنسی، روحی و رنج زنان شود را خشونت علیه زن می‌گویند. این خشونت می‌تواند با تهدید، اجبار یا سلب اختیار و آزادی، به‌صورت پنهان یا آشکار انجام شود.



برخی خشونت‌ها آثار بیرونی همانند آسیب‌های فیزیکی دارد؛ اما برخی خشونت‌ها آثار بیرونی ندارد و باوجوداینکه دیده نمی‌شوند به‌مراتب از خشونت نوع اول سخت‌تر و رنج‌آورتر است،


رفتار شایسته یا زن، یک وظیفه شرعی است


با توجه به اینکه سهم قابل‌توجهی از خشونت علیه زنان در خشونت خانگی است، نیاز به یک تحول فرهنگی در این حوزه وجود دارد. بر اساس آموزه‌های دینی تأکید معصومین (ع) رفتار نیکو و شایسته با زن در محیط خانه یک وظیفه شرعی است. هم‌چنین عمل درزمینهٔ خشونت علیه زنان یکی از مسائل مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است.


در همین خصوص حضرت محمد (ص) فرمودند: « به خدا سوگند که ستم شوهر نسبت به زن، بعد از شرک به خدا، بزرگترین گناهان است. نسبت به رفتار با موجود ضعیف (زن و یتیم) از خدا بترسید که خداوند به خاطر ایشان، شما را مؤاخذه خواهد کرد. هر که به این دو نیکی کند، رحمت الهی نصیب او شود و هر که بدی نماید، مورد سخط و خشم الهی واقع شود». هم‌چنین در روایتی دیگر از ایشان آمده است که «جوانمردان، کسانی هستند که زنان را گرامی می دارند و فرومایگان نسبت به آنان اهانت می نمایند» و در حدیث دیگر می فرمایند: «بهترین شما کسی است که با خانواده اش رفتار نیک داشته باشد. من نیز با خانواده ام چنین ام.»


احکام دینی و روایات بیانگر جایگاه زن در اسلام است و رفتار نیکو و شایسته با زن در محیط خانه یک وظیفه شرعی است.


وعدهای حجت‌الاسلام روحانی به زنان 


مسئله زنان و خانواده ازجمله موضوعاتی بود که در جریان انتخابات ریاست جمهوری موردتوجه نامزدهای این انتخابات قرار گرفت. پروین داداندیش، معاون امور زنان ستاد انتخاباتی  حسن روحانی هم به بعضی از برنامه‌های دولت تدبیر و امید برای زنان اشاره کرده بود همانند موضوعاتی هم چون اشتغال زنان، حل مشکلات حقوقی زنان، رویکرد نسبت به کنوانسیون‌های بین‌المللی زنان، بیمه زنان خانه‌دار، زنان روستایی، تشکیل وزارتخانه زنان و امنیت، اکنون این سؤال در اذهان عمومی شکل گرفته است که چند درصد این شعارهای جامه عمل پوشیده‌اند؟



ایجاد فرصت‌های برابر، خدمات بیمه‌ای، تفکیک جنسیتی و محروم شدن دختران از انتخاب بعضی رشته‌ها، اشتغال زنان، بازنگری در فقه اسلامی و وزارت زنان ازجمله قول‌ها و برنامه‌های حسن روحانی در جریان برگزاری مناظره‌ها، گفت‌وگوها و نشست‌های مختلف درباره زنان و خانواده بود.


حجت‌الاسلام روحانی در زمان انتخابات گفته بود که «تشکیل وزارت امور بانوان را در دولت تدبیر و امید پیش‌بینی کردیم تا حقوق ضایع‌شده زنان را به آن‌ها برگردانیم.» همچنین وی مطرح کرده بود «در برنامه دولت تدبیر و امید، تقویت نهاد خانواده و افزایش رضایتمندی در زندگی خانواده را به‌عنوان یک اصل موردتوجه قرار خواهیم داد.» و «لایحه حمایت از خانواده، موجب حمایت از خانواده نمی‌شود. زنانی که به دلیل طلاق از همسران خود جدا می‌شوند، باید سهمی از ثروت آن خانواده داشته باشند. در دولت آینده لوایح خاصی برای حمایت از زنان تدوین و به مجلس ارائه می‌شود.»


لایحه «صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان در برابر خشونت» پس از ۱۵ ماه همچنان در دست دولت باقی‌مانده است



فاطمه قاسم پور رئیس فراکسیون زنان مجلس بر این باور است که اینکه حسن رفتار با زن در بستر خانواده و جامعه بدون تحول فرهنگی و اصلاح جهان‌بینی غیرممکن است، جمهوری اسلامی در پیروی از همین مکتب فکری، این مسئله را موردتوجه قرار داده است. رهبر معظم انقلاب در رهنمودهای متعدد ازجمله سومین نشست اندیشه‌های راهبردی بر ضرورت تأمین امنیت و آرامش زن به‌ویژه در محیط خانواده تأکید کردند.


قاسم پور ادامه می دهد که رفع ظلم به زن در موازنه با خانواده محوری مهر تأیید گفتمان انقلاب اسلامی در تأمین امنیت زنان است، لایحه «صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان در برابر خشونت» ازجمله لوایح مهمی است که مدت‌هاست در دستور کار است. سال گذشته بررسی این لایحه در قوه قضائیه به پایان رسید و به دولت ارسال شد اما پس از گذشت یک سال و سه ماه همچنان به مجلس ارائه نشده است.


به گفته قاسم پور ازاین‌جهت فراکسیون زنان و خانواده با توجه به ویژگی‌های فرهنگ دینی، با رویکرد بومی و با لحاظ استقلال فرهنگی از حقوق زنان حمایت کرده و برای تأمین امنیت زنان تمام توجه و اهتمام خود را معطوف خواهد کرد.


اکنون این مسئله مطرح است دولتی که وعده‌ها و قول‌های زیادی برای حل مشکلات و مسائل زنان را مطرح کرده بود و به دنیال تشکیل وزارت امور بانوان بود، چگونه پس از گذشت ۱۵ ماه لایحه «صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان در برابر خشونت» را به مجلس شورای اسلامی ارائه نکرده است!


انتهای پیام/

کد خبر: ۲۰۵۳
۰۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha