۱۵۷۶۹۳۰۹۰
به گزارش خبرگزاری تهران پرس، بار دیگر دولت دوازدهم در راستای ایجاد ایرانی آباد و پیشرفته و در سال جهش تولید، با افتتاح فاز نخست تصفیه‌خانه ششم تهران که بزرگترین تصفیه خانه کشور است، یادگاری از خود برای ایرانیان بر جا گذاشت.

آغاز به کار این تصفیه خانه که بزرگترین تصفیه خانه آب کشور است با چهار هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال هزینه برای ساخت؛ و سه سامانه رینگ آبرسانی در غرب، شمال‌شرقی و جنوب‌غربی پایتخت، روز گذشته -پنجشنبه- توسط حجت الاسلام «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری و از طریق ویدئو کنفرانس کلید خورد.

فاز نخست تصفیه خانه ششم و اجرای طرح رینگ آبرسانی شهر تهران باهدف تعادل بخشی کمی و کیفی و پدافندی آبرسانی در سطح شهر تهران و مناطق غربی و جنوب غربی تهران بزرگ به بهره‌برداری رسید.

سامانه آبرسانی غرب از محل تصفیه‌خانه ششم آب تهران به نواحی غربی شهر تهران شامل مناطق ۵، ۹، ۱۸، ۲۱ و ۲۲ در راستای ارتقای کمی و کیفی آب شرب و بهداشتی انجام شد. سامانه دیگری که مردم شهر جدید پرند را به نعمت آب گوارا رساند سامانه آبرسانی به شهر جدید پرند از مخزن تلمبه‌خانه یافت‌آباد تا مخزن رضی آباد است، سامانه شرق نیز آب سد لار را به تصفیه‌خانه سوم و چهارم آب تهران می‌رساند تا اهالی شرق پایتخت از آب آشامیدنی با کیفیت برخوردار شوند.

طرح های عظیم آبرسانی تهران قدمی در راستای اجرای طرح رینگ آبرسانی پایتخت با اتصال تصفیه‌خانه‌های هفت‌گانه آب تهران، کاهش برداشت از منابع آب‌زیرزمینی و تعدیل فرونشست زمین، توزیع عادلانه منابع آب سطحی، از مدار خارج‌شدن ایستگاه‌های پمپاژ آب و کاهش مصرف انرژی در شبکه توزیع آب رقم خورد.

طرح رینگ آبرسانی شهر تهران، در قالب پنجشنبه‌های افتتاح رئیس‌جمهوری و هفته بیست و ششم #هرهفته‌الف_ب_ایران به بهره‌برداری رسید و روز پربرکت و به یادماندنی برای تهران‌ رقم ‌خورد زیرا با افتتاح این طرح‌ها که ارزش روز آنها در مجموع ۱۹ هزار و ۹۵۰ میلیارد ریال برآورد می‌شود، تمامی تصفیه‌خانه‌های واقع در رینگ آبرسانی تهران وارد مدار شد.

پویش #هرهفته‌الف_ب_ایران بیش از یک سال است که به راه افتاده و آبادانی هرچه بیشتر کشور در حوزه صنعت آب و برق را دنبال می‌کند و افتتاح طرح‌های کوچک و بزرگ این پویش در شرایط تحریمی و کرونا بیانگر این واقعیت است که دولت با وجود همه فشارهای خارجی، نسبت به سلامت و آبادانی کشور توجه ویژه دارد.

سرمایه گذاری در حوزه آب و برق تهران

وزیر نیرو در باره طرح های آبرسانی استان تهران در آیین بهره‌برداری تصفیه‌خانه اعلام کرد: دولت تدبیر و امید در هفت سال گذشته حدود ۱۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در بخش آب و برق تهران سرمایه‌گذاری کرده‌است.

رضا اردکانیان در این باره گفت: تهرانی‌ها دسترسی ۱۰۰ درصدی به آب شرب دارند و این توفیق بزرگی است، اضافه کرد: شهر قاهره جمعیتی بیش از ۹ میلیون نفر دارد و ۴۰ درصد از این جمعیت تنها ۴ ساعت در روز دسترسی به آب شرب دارند یا شهر مکزیکوسیتی در آمریکای لاتین با ۲۱ میلیون جمعیت که ۲۰ درصد مردم این شهر در هفته و ۲۰ درصد دیگر در روز فقط چند ساعت در روز دسترسی به آب شرب دارند.

وی توضیح داد: تهران از دهه‌های قبل دسترسی کامل به آب شرب داشته و در این راستا سدهای امیرکبیر، لتیان، لار، طالقان و ماملو به ترتیب در سال‌های ۱۳۴۰، ۱۳۴۷، ۱۳۵۹، ۱۳۸۵ و ۱۳۸۹ به بهره‌برداری رسید.

اردکانیان با بیان اینکه تامین آب شرب تهران از منابع آب‌های سطحی برای ما مهم است، گفت: بیش از یک میلیارد مترمکعب آب شرب بهداشتی در سال در تهران مصرف می‌شود که ۷۵ درصد آن از منابع آب‌های سطحی و ۲۵ درصد دیگر از منابع آب زیر زمینی است.

وزیر نیرو همچنین درباره تصفیه‌خانه بزرگ ششم تهران تصریح کرد: این تصفیه‌خانه در بالاترین نقطه تهران قرار گرفته و با راه‌اندازی آن، ۳۰ درصد انرژی برقی که برای پمپاژ آب از سایر تصفیه‌خانه‌ها به مناطق شمال غرب و غرب تهران استفاده می شد، صرفه‌جویی کردیم و در ۵ منطقه تهران از آن استفاده می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: کار ساخت تصفیه‌خانه ششم از سال ۸۶ شروع شد و قرار بود از فاینانس خارجی ساخته شود که محقق نشد و با بودجه عمومی آهنگ ساخت آن در ۲ سال اخیر تسریع و با کمک اعضای شورای شهر تهران و شرکت آب منطقه‌ای، منابع مورد نیازی از طریق قبوض آب تامین شد.

آبرسانی به شهر جدید پرند

شهر جدید پرند در کیلومتر ۳۰ آزادراه تهران - ساوه قرار دارد و آزادراه تهران – ساوه، آزادراه تهران – قم، راه‌آهن تهران – جنوب و مترو تهران – پرند از راه‌های دسترسی به این شهر محسوب می‌شود که نیازمند آبرسانی جامع به این شهر جهت توسعه بخشی آن است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور نیز در این آیین اظهار داشت: ۵۲ کیلومتر از رینگ آبرسانی در سه سامانه آبرسانی غرب، سامانه آبرسانی به شهر جدید پرند از مخزن تلمبه‌خانه یافت‌آباد تا مخزن رضی آباد و سامانه آبرسانی شمال شرق اجرا شده‌است.

حمیدرضا جانباز با اشاره به اینکه این رینگ با قطر یکهزار و ۲۰۰ تا ۲ هزار میلی‌متر به بهره‌برداری رسید، افزود: اجرای این رینگ در شهر تهران با محدودیت‌های ترافیکی به سختی اجرا شد تا تهرانی‌ها آب شرب یکسانی داشته باشند.

وی با اشاره به سامانه آبرسانی غرب تهران بیان کرد: این سامانه به طول هفت کیلومتر، آب تصفیه‌خانه ششم را به مناطق پنج، ۹، ۱۸، ۲۱، ۲۲ و شهر جدید پرند می‌رساند.

وی گفت: بخش عمده آب این مناطق از چاه‌های زیرزمینی تامین می‌شد که با اختصاص آب سطحی، چاه‌ها از مدار خارج می‌شود.

خارج شدن ۱۵۰ حلقه چاه با بهره برداری از طرح های آبی

معاون آب و آبفای وزارت نیرو نیز در آیین بهره‌برداری از طرح های آبی تضفیه‌خانه ششم آب تهران گفت: با بهره‌برداری از طرح‌های بزرگ آبرسانی تهران طی روز جاری از جمله تصفیه‌خانه ششم و سه سامانه رینگ، ۱۵۰ حلقه چاه زیرزمینی از مدار خارج شد.

قاسم تقی‌زاده خامسی بیان داشت: این طرح‌ها به کاهش فرونشست و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی کمک شایانی می‌کند.

وی افزود: چندی پیش با افتتاح تصفیه‌خانه هفتم سطح آب‌های زیرزمینی بالا آمده و قابل تامل است و از این‌رو با بهره‌برداری از این تصفیه‌خانه در غرب تهران نیز سطح آب‌های زیرزمینی بالا خواهد رفت.

معاون آب و آبفای وزارت نیرو با اشاره به اینکه متوسط مصرف آب در تهران یک میلیارد مترمکعب در سال است، بیان کرد: این رقم برای بهداشت بیشتر به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب می‌رسد.

آب مهمترین مقوله است که امروز در توسعه شهرسازی ها و مدیریت شهری مورد توجه قرار می گیرد و برای مردم هر منطقه مهم است از این رو بحث کیفیت و عدالت بخشی آن به جد پیگیری می شود.

تهران هفت تصفیه‌خانه آب دارد که تصفیه‌خانه ششم در بالاترین نقطه این کلانشهر قرار گرفته‌است؛ عملیات اجرایی تصفیه‌خانه ششم از سال ۱۳۸۶ آغاز شد و قرار بود با فاینانس اجرا شود اما در نهایت از محل بودجه عمومی احداث شد و در ۲ سال اخیر با همراهی شورای اسلامی شهر تهران و سازوکارهای دیگر، منابع قابل ملاحظه‌ای از محل قبوض مردم فراهم شد و به افتتاح رسید.

 

انتهای پیام/
کد خبر: ۱۴۶۴
۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۸
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha