n00173506-b
به گزارش تهران پرس و به نقل از ایسنا، محمد تقی زاده معاون استاندار تهران،در تشریح عملکرد شهرداری های استان تهران در حوزه مدیریت پسماند و بروز تخلف در این حوزه، افزود: به استناد قانون پسماند جمع آوری زباله در سطح شهرها توسط شهرداری ها باید با رعایت ضوابط زیست محیطی و بهداشتی انجام شود. بر همین اساس در استان تهران تاکید بر این است که شهرداری ها تلاش کنند در فرایند مدیریت پسماند از جمع آوری و انتقال تا کاهش حجم زباله ها را انجام دهند.

 

وی افزود: یکی از راهکارهای کاهش حجم زباله ها قرارگیری تفکیک از مبدا در دستور کار شهرداری ها است؛ بی تردید این کاهش زباله ها فوایدی چون کاهش هزینه ها و جبران بخشی از هزینه های جمع اوری و انتقال را به همراه دارد.

 


به گفته معاون استاندار تهران، در این فرایند بخشی از مواد بازیافت و به چرخه تولید برمی گردد که به طبع آن، ارزش اقتصادی و اشتغالزایی نیز محقق می شود.

 

وی ادامه داد: قطعا شهرداری ها باید در جمع آوری و انتقال زباله ها ضوابط محیط زیستی را رعایت کنند و دفن با ملاحظات بهداشتی و محیط زیستی انجام شود تا شیرابه ها و سایر آلودگی ها در سطح شهرها پخش نشود. به ویژه در شرایط کرونایی رعایت این الزامات از انتشار بیماری در سطح شهرها جلوگیری می کند.

 

تقی زاده تاکید کرد: در این راستا بهره گیری از تجهیزات و ماشین های استاندارد و به روز حمل زباله در شهرها از اقداماتی است که شهرداری ها باید در دستور کار قرار دهند؛ در مقیاس محلی شهرداری ها در نقاطی از شهر ایستگاه های میانی دارند که پسماند پس از جمع آوری از سطح شهر از این ایستگاه ها توسط سیم تریلرها به مراکز دفع پسماند منتقل می شوند، لذا در این مراحل باشد ضوابط به درستی رعایت شود.

 

به گفته وی، مسائل دیگری همچون شستشوی مخازن جمع آوری در سطح شهر نیز باید مداوم توسط شهرداری ها پیگیری شود به ویژه در تابستان و فصول گرم سال که موجب انتشار بوی نامطبوع و جمع آوری حیوانات موذی می شود.

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه تاکید استانداری به شهرداری های استان همواره توجه جدی به ضوابط محیط زیستی و بهداشتی در مدیریت پسماند است، افزود: اگر شهرداری ها در این فرایند ضوابط را رعایت نکنند قطعا دستگاه هایی همانند محیط زیست ورود پیدا خواهند کرد و برابر ضوابط و مقررات قانونی که همان قانون مدیریت پسماند است با هر تخلفی از سوی محیط زیست، اداره کل محیط زیست استان تهران و شهرستانها برخورد می شود.

 

وی افزود: البته تاکید استانداری این است که هم محیط زیست و هم شهرداری ها موضوعات موجود را در فضای تعاملی حل و فصل کنند به شکلی که اخطارهای لازم داده شود و کار اقناعی انجام شود و اگر روند اصلاح نشد حتما از ابزارهای قانونی استفاده کنند.

 

تقی زاده درباره تدوین طرح های جامع پسماند توسط شهرداری های استان تهران نیز گفت: در سطح استان تهران ۴ مرکز دفع پسماند داریم و به دلیل تراکم و پیوستگی شهرها به ویژه در غرب استان امکان ایجاد مراکز دفع پسماند برای هر شهر وجود ندارد، لذا برای مثال ملارد و شهریار و قدس زباله های خود را به مرکز اختراباد و اسلامشهر، بهارستان و رباط کریم انتقال نهایی زباله های خود را به مرکز دیگری انجام می دهند و در شرق استان هم مرکز دیگری برای شهرستانهای شرق استان وجود دارد.

 

وی ادامه داد: دفن، انتهای فرایند مدیریت پسماند است و به جز این مرحله سایر بخش های فرایند برعهده خود شهرداری ها است و می توانند برای این مراحل طرح تهیه کنند. همواره به آنها تاکید شده بر روی موضوع فرهنگ سازی در جهت جلب مشارکت مردمی اقدام شود؛ قطعا بدون مشارکت شهروندان شهرداری ها در تحقق تفکیک از مبدا دستاوردی نخواهند داشت و مشارکت مردمی بهترین شیوه برای پیشبرد اهداف خواهد بود.

 

وی تاکید کرد: استانداری تنها در سیاست های کلی دفن زباله ها با هدف تقویت سازمان های پسماند در سطح استان و جلوگیری از عملکرد جزیره ای با بهره گیری از توان و ظرفیت سازمان های پسماند ضوابطی را مشخص می کند اما توصیه و تشویق ما این است که شهرداری ها برای مدیریت پسماند شهرهای خود طرح تهیه کنند.
کد خبر: ۱۱۶۶
۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۵
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha