download-7
بر اساس فعالیت پژوهشی که اخیرا انجام داده شد،  بیشترین دلایل آمار طلاق خانم ها تنوع طلبی آقا ، بیکاری ؛ ونیز اضطراب و تشویش ناشی از بیکاری که احیانا با عدم وجود اعتقادات دینی ؛ منجر به روی آوری به مشروبات الکلی و مواد مخدر می شود .

از عوامل دیگر طلاق بی اعتمادی مرد به زن و احیانا خیانت زنان به شوهران به دلیل بی ایمانی و عدم توجه به آموزه های انسانی و اسلامی و عدم تامین زن از لحاظ مالی و عاطفی می باشد . ولی مهم ترین دلیل که به طلاق می انجامد، مشکلات مالی است . با این حال درصد قابل توجهی از خانم هایی که طلاق گرفتند از زندگی خود رضایت نداشته و بقیه رضایتی نسبی داشتند. طلاق عاطفی نیز پدیده دیگری از جلوه های خطا و آسیب اجتماعی است از اینرو به دلیل عدم ثبت اینگونه طلاق ها؛ محاسبات آماری طلاق را دچار اشکال می نماید . اصلاح این وضعیت راه کارهای بسیاری دارد که در قدم آغازین به خود زوج و زوجه بستگی دارد که رعایت اخلاق و تقوی و دلبستگی خود به خانواده را افزایش داده و هریک جهت استحکام زندگی خود تلاش بیشتر بنمایند و نیز آستانه تحمل خود را افزایش دهند . بی تردید طلاق بازتاب های ترمیم ناپذیری را در پی خواهد داشت که مهمترین آنها، اثرات جبران ناپدیر آن در فرزندان طلاق خواهد بود که جای بحث وسخن بسیار است .

سابقا زندگی های سنتی با دیانت زوجین از آرامشی دلپذیر و استمرار برخوردار بود و طلاق کم تر دیده می شد و آن را امری ناپسند می شمردند و بزرگتر ها وریش سفیدهای فامیل اختلافات را برطرف می کردند اما امروزه با وجود مشکلات اقتصادی و سبک زندگی متفاوت و مدرنیزم و فزونی اختلالات روانی و ......دیگر طلاق رفتاری ناهنجار و غیر معمول و آخرین تیر ترکش اصلاح خانواده و راه حل مناقشات زوجین تلقی نمی گردد ؛ آمار طلاق در ایران رو به رشد و تاسف آور است لذا ضروری است که با استعانت از متخصصان برای آن چاره اندیشی شود و راه کارهای عملی جلوگیری از طلاق شتابزده و بدون تامل ؛ به درستی تبیین گردد ، شاید به جرات بتوان آموزش های دوره متوسطه که بدون کسب مهارتهای زندگی سالم و اسلامی است و پرداختن و رجوع به سنتها است را عامل ناهنجاریها در مساله طلاق زودرس دانست در صورتی که بنظر می رسد باید زمان بیشتری را به مهارت های رفتاری در زندگی و آموزش اخلاق پرداخته شود.

به قلم: ساراپیرانه

انتهای پیام/
کد خبر: ۱۱۰۰
۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha