۵۷۹۶۶
دکتر معصومه رشاد دارای دکتری تخصصی روابط بین الملل و عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی:

مقوله امنیت از مهم‌ترین مباحثی است که جامعه ایران اسلامی در حفظ و صیانت از جان ومال افراد و تکریم شخصیت آنها مورد توجه قوای سه گانه کشور بوده است. در این میان جایگاه ونقش پلیس در حفظ وتامین ارتقای نظم و امنیت وبرقرار آرامش واسایش آحاد شهروندان می باشد. بر اساس ماده ۳ قانون تشکیل نا جا هدف از تشکیل نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران،استقرار نظم و امنیت و تامین آسایش عمومی و فردی و نگهبانی و پاسداری از دستاورد های انقلاب اسلامی در چارچوب این قانون در قلمرو کشور جمهوری اسلامی ایران می باشد. و همچنین

طبق ماده سیزده منشور حقوق شهروندی و مستندات آن هر شهروند باید از حقوق اجتماعی و امنیت و ارامش برخوردار باشد. و مطرح ترین نیروی جامعه در تامین اهداف سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی با اتکا به قدرت لایزال الهی و در پرتو ایمان محقق خواهد گردید. در افق ۱۴۰۴ کشور و مردم ایران متناسب با مقتضیات فرهنگی جغرافیایی و تاریخی خود و متکی بر اصول اخلاقی و ارزش های اسلامی، ملی و انقلابی با تاکید بر مردم‌سالاری دینی عدالت اجتماعی آزادی های مشروع و حفظ کرامت و حقوق انسان ها و بهره مند از امنیت اجتماعی و قضایی خواهد بود.

در افق ۱۴۰۴ کشور ایران امن مستقل و مقتدر با سازمان دفاعی مبتنی بر بازدارندگی همه جانبه و پیوستگی مردم و حکومت می باشد آنچه که در تاثیر رفتار اعتمادساز پلیس بر اعتماد شهروندان مطرح می باشد عملکرد و وظیفه نهادهای انتظامی و پلیس می باشد.

هنجارهای اجتماعی در قالب امنیت و نظم عمومی نمایان می گردد بنابراین در جهت تأمین امنیت تک تک افراد جامعه جایگاه و نقش پلیس بسیار قابل اهمیت می باشد. در گفتمان عدالت محور جمهوری اسلامی ایران امنیت و جایگاه آن در قالب عدالت معنای یافته است و این عدالت از طریق مراجع صلاحیت دار تمیز و تشخیص می یابند.

ضرورت ظلم ستیزی و عدالت محوری پلیس در فرایند اجرای ماموربت های قانونی و تاثیر بر ثبات سیاسی و وحدت مردم و دفاع از مظلوم و مبارزه آشتی ناپذیر ویژگی اصلی تامین کنندگان امنیت در تمامی ابعاد آن در جامعه ایران اسلامی است.

در این میان الگوی مفهومی و کارکردی رفتاری هوشمندانه نیروهای انتظامی می‌تواند زنجیره تعامل اعتمادساز و اطمینان بخش میان مردم و پلیس باشد.

انتظار مردم و انتظار منادیان عدالت بر این محور می باشد که افرادی که هتک حرمت نموده و با شرارت به توهین و گسترش ظلم به واسطه نیروهای انتظامی مورد تعقیب قرار گیرند تا از گسترش جرم به افراد جامعه ممانعت گردد نیروی انتظامی به مانند یک انسان هوشمند عمل می نماید و با هوشمندی و درایت به مجازات افرادی که با رفتارها نادرست به ظلم و بی احترامی و فساد جامعه را به وضعیت نابسامانی هدایت می نماید مقابله نموده و مظهر دیانت اقتدار و هوشیاری و هوشمندی را سرلوحه برنامه های خود قرار داده است.

ملت ایران پلیس را نماد قدرت اقتدار می‌دانند و به عنوان مظهر ایجاد عدالت ارج می نهند.

قدرت و عزت و رحمت در چارچوب اعتماد شهروندان ایرانی به پلیس و نیروهای انتظامی میباشد بنابراین پلیس و نیروهای تامین کننده امنیت جامعه در قالب رفتاری خدا محورانه در جهت آبروی ملت ایران و تامین آرامش جامعه اسلامی گامهای استواری را برداشته است و با اقتدار جهت پیشگیری از جرائم و مبارزه با فساد وتجسس در دستیابی گروه ها ومحورهای شرارت که منجر به سقوط اخلاقیات و ارزشهای انسانی در جامعه می باشد را رسالت اصلی خود برشمرده به گونه ای که با رویکردی هوشمندانه مصون سازی جامعه را به تصویر کشانده است و افرادی که با رفتارهای غیر انسانی وغیر اخلاقی که نشانی از بی عدالتی در قالب عدالت بوده است را به مبارزه طلبیده است.

در این میان آنچه که در خواست آحاد ملت ایران اسلامی از پلیس و نیروی انتظامی است مبارزه با هر گونه فساد مالی واخلاقی و هرگونه تجاوزات به حریم خصوصی شهروندان که مغایر با مفاد حقوق شهروندی در ایران اسلامی است وبا رهبران وسر گروه هایی که خود منبع اصلی فساد می باشند در جهت مجازات اینگونه عملکردها و رفتار های خاصی را تدوین نموده و در جهت تامین آرامش در جامعه از هرگونه تلاشی در جهت دستگیری و مجازات فاسدین دریغ نکرده است.
کد خبر: ۱۰۲۳
۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۰
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha