IMG_20200725_160534_937

  1. به گزارش پایگاه خبری پلیس، اداره برآورد اجتماعی و افکارسنجی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، طی پژوهشی، به بررسی بررسی "علل اختلافات خانوادگی و راهکارهای پیشگیری از آن در شهر تهران" بصورت توصیفی- تحلیلی با روش اسنادی و کتابخانه ای و مصاحبه میدانی، پرداخته است، وارائه آمارپلیس پیشگیری وعملیات فاتب می تواند تعیین کننده میزان اختلافات خانوادگی در سال های مورد بررسی باشد که در این تحقیق نیز به تفصیل بیان شده است؛

    در این پژوهش آمده است : واقعیت زندگی در این روزهای آغشته به کرونا در تمام دنیا، بودن تمام‌وقت در کنار خانواده است. در چنین شرایطی در کنار کم‌رنگ‌شدن تعاملات اجتماعی، در سبک زندگی خانوادگی، تغییرات محسوسی ایجاد شده است و افراد خانواده علاوه بر تحمل استرس و اضطراب‌های موجود، ناگزیرند با سلیقه‌های مختلف اعضاء در زیر یک سقف، هم‌سوئی داشته باشند.

    بدیهی است نمی‌توان انکار کرد که اختلافات خانوادگی از دیرباز در جامعه بوده است، اما در خانه‌نشینی و خودقرنطینگی فعلی، اختلافات‌نظر و سلیقه، بیشتر بروز داده شده و نارضایتی اعضا را به‌وجود آورده است.

    به‌دنبال اعلام آمار افزایش سه برابری اختلافات زوجین یکی از موضوعاتی که در قرنطینه خانگی، پیش‌بینی می‌شد به وقوع بپیوندد، این بود که شرایط قرنطینه و در کنار هم بودن اعضای خانواده، ممکن است میزان تنش را در خانواده‌ها بیشتر کند.

    عوامل مختلفی در ایجاد اختلافات خانوادگی تاثیرگذار هستند، از جمله تغییر برنامه روزانه زندگی. افراد شاغل معمولاً زمان زیادی را در بیرون از خانه فعالیت داشتند و زمان محدودتری را در کنار همسر می‌گذراندند و طبیعتاً بسیاری از مسائل، مجال بروز پیدا نمی‌کرد. اکنون با وجود این قرنطینه، اختلافات برخی خانواده‌ها بیشتر شده، زیرا زمان زیادی را در کنار هم هستند و اگر این خانواده، فرزندانی هم دارند ممکن است بی‌برنامگی در این ایام، موجب مشکلات افزون‌تری شود، مگر خانواده‌هایی که خلاقیت به‌کار برده و برنامه و سرگرمی‌های مختلفی برای خود و اعضای خانواده ایجاد کردند.

    دراین گزارش اجتماعی نظر کارشناسان اجتماعی و فرهنگی نیز آورده شده و نتایج به دست آمده از مصاحبه با متهمین و مطالعه خلاصه پرونده های آنان مشخص نمود: عوامل موثر در اختلاف خانوادگی زوجین به شرح ذیل می باشد:

    ۱- خیانت : متاسفانه خیانت همسر روز به روز قبح خود را بیشتر از دست داده و موجب درد ورنج خانواده های زیادی شده است. خیانت یعنی عمل کردن شخص بر خلاف چیزی که به آن اعتقاد دارد. خیانت می تواند جنسی یا احساسی باشد . دلایل اصلی خیانت عواملی چون وحشت از طلاق ،برآورده نشدن نیازهای جنسی ،کم توجهی وبی توجهی همسر ،ازدواج های مصلحتی یا ناخواسته ،تنوع طلبی و هوسرانی ، نداشتن باورهای دینی واعتقادی قوی و احساس ناکامی در زندگی مشتر ک می باشد.

    ۲- خشونت :استفاده ی عمدی از نیروی فیزیکی تهدید آمیز یا واقعی بر علیه کسی یا علیه یک گروه یا اجتماع که دارای احتمال وقوع جراحت مرگ ،آسیب روان شناختی ،عدم توسعه یا محرومیت باشد. دلایل اصلی خشونت علیه همسر شامل پایین بودن سطح سواد ،پایین بودن سن زن هنگام ازدواج ،فقدان پشتیبانی والدین از فرزند دختر ،ناهنجاری های اجتماعی ،باورهای نادرست حاکم بر جامعه ، بیکاری ومشکلات اقتصادی ،وجود تفکر مردسالاری ورفتار بازنان به عنوان شخص زیر دست یا جنس دوم ،وجود اعتیاد ،سوءمصرف مواد ،داروها والکل ،شیوه نادرست همسر گزینی می شود.

    ۳-اعتیاد :مسئله اعتیاد یکی از مسائل اجتماعی کشورمان است که بر اکثر جرائم و بزه ها ی اجتماعی مانند سرقت ،قاچاق کالا ،قتل،ضرب وشتم واوباشگری تاثیر گذار است.

    تحقیقات ثابت کردند که اگر یکی از والدین دارای اعتیاد به مواد مخدر باشنداحتمال اعتیاد آن خانواده چند برابر بیشتر ازاحتمال اعتیاد فرزندان خانواده های عادی است. با شدت گرفتن اعتیاد فرد معتاد به ناچار وقت وانرژی بیشتری برای تهیه ومصرف مواد یا ترک آن صرف می کند. اضطراب و تشویش جایگزین آرامش در خانواده شده وفرد مبتلا به اعتیاد دائما بداخلاق ،تندخویا خیلی خسته وبی علاقه نسبت به معاشرت با اعضا خانواده می باشد.

    ۴-مشکلات اقتصادی : چه باور کنیم چه باور نکنیم یکی از مسایل اساسی در بروزخیلی از جرایم و آسیب های اجتماعی در حوزه خانواده عوامل اقتصادی فقر، بیکاری، نداشتن مسکن،نداشتن تغذیه مناسب، استقلال خواهی مالی زنان، بالا رفتن هزینه های زندگی، نفقه و مهریه و ...که این عوامل به نوبه خود باعث مسایل وجرایمی همانند قتل ،سرقت ،خیانت ،تن فروشی ،فرزندفروشی ،طلاق ،ترک منزل ،احساس ناکامی وخشونت ،محدود کردن فرزندان وهمسردر نیازها وغیره می شود. وجود یکی از عوامل بالا به تنهایی میتواند باعث فروپاشی هر خانواده ای بشود.

    ۵-عدم مهارت ارتباطی: بر این اساس، زندگی زناشویی مستلزم ارتباطی گرم و صمیمی است. زوج هایی که اندیشمندانه با هم زندگی میکنند، راه های بیشماری برای برآوردن خواسته های یکدیگر و حفظ رابطه عاطفی پیدا می کنند. در روابط سرد زوجین افراد به انتظارات همدیگر به درستی پاسخ نمیدهند. آنان همواره به یکدیگر بی اعتنا هستند و باخواسته های همدیگر درگیرند. زوجینی که روابط سردی با یکدیگر دارند، همواره تعارض و تنش را درزندگی تجربه می کنند.

    عدم توجه به نیازهای روانی و ارتباطی همسر، محدودکردن، توقعات غیرمعقول، ترک منزل، روابط سرد و خشک، عدم بیان نیازها، عدم صداقت رفتاری وگفتاری و ... بوده است که نشان از نبود مهارت ارتباطی بین اعضای خانواده های دارای اختلاف می باشد.


سرگردالهام ناصری دکترای علوم تربیتی اداره برآورد معاونت اجتماعی فاتب
کد خبر: ۸۰۲
۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۴:۱۹
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha