11
به گزارش تهران پرس به نقل از مهر، ازدواج؛ همین کلاف سردرگمی که یا ما آن را این‌طور پیچیده کرده‌ایم یا جبر جامعه پیچ و خمش را ناهموارتر کرده است. همین پیوندی که از ما جوانان به اصطلاح خودمان امروزی گرفته تا پدر و مادرهایمان در دهه ۴۰ و ۵۰، تقریباً از یک سن مشخصی به بعد به فکرش بوده‌ایم و حتی هنوز هم هستیم. هرچند که ازدواج در دوران ما جوانان امروزی سخت‌تر از ازدواج‌های دهه‌های گذشته شده، اما هنوز هم به عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های جوانان به شمار می‌رود.

با وجود تمام مشکلات اقتصادی موجود اما همه می‌دانیم که بخشی از دلایل عدم ازدواج جوانان فرهنگی و مربوط به نگرش آنها است. بخشی از این موضوع نیز به کاهش ارتباطات اجتماعی نسبت به دهه‌های گذشته و در نتیجه شناخت کم‌تر افراد از وجود جوانان مناسب ازدواج در اطرافیان است. در حقیقت شاید بسیاری قصد ازدواج نیز داشته باشند اما فرد مناسبی را برای این امر نمی‌شناسند. در این میان امری که می‌تواند این خلأ را رفع کند، نقش واسطه گران ازدواج است.

همان واسطه گرانی که در دهه‌های گذشته، دختر و پسر همسایه را به یکدیگر معرفی می‌کردند و احتمالاً عامل ازدواج بسیاری از مادر و پدرهای خودمان هم شده‌اند. هرچند که این روزها نقش این واسطه گران و معرفی افراد به یکدیگر برای ازدواج کم‌تر شده است اما اقتضای جامعه، احیای دوباره این سنت را حتی به شیوه‌های نوین می‌طلبد.

تاکید رهبر انقلاب بر احیای سنت واسطه گری ازدواج

حتی رهبر معظم انقلاب نیز تیر ماه سال ۹۴ به نقش واسطه گران در امر ازدواج اشاره کردند و فرمودند: «یکی از مسائل مهم این است که رسم خواستگاری رفتن و وساطت کردن برای ازدواج دخترها، متأسّفانه کمرنگ شده؛ این چیز لازمی است. افرادی هستند و سابق‌ها همیشه معمول بود، حالا هم با کثرت نسل جوان در جامعه‌ی ما، باید این رواج داشته باشد- پسرهایی را می‌شناسند، به خانواده‌ی دختر معرّفی می‌کنند؛ دخترهایی را می‌شناسند، به خانواده‌ی پسر معرّفی می‌کنند؛ تسهیل می‌کنند و آماده‌سازی می‌کنند ازدواج را؛ این کارها را بکنند. هرچه که ما بتوانیم در جامعه مسئله‌ی مشکل جنسی جوان‌ها را حل کنیم، این به نفع دنیا و آخرت جامعه و کشور ما است.»

سایت حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب نیز چندین سال است که این مطلب را با تاکید بر احیای رسم واسطه گری و خواستگاری بازنشر می‌کند.


حال در کنار واسطه گری های مستقیم و فردی، روش‌های دیگری نیز متناسب با پیشرفت فناوری جامعه برای این مورد ایجاد شده است. روش‌هایی که شبیه کانال‌های مجازی و انحرافی موسوم به «همسریابی» نیست و به صورت رسمی و تنها برای ازدواج دائم جوانان آن هم از طریق خانواده‌ها اقدام به واسطه گری و تسهیل گری یافتن مورد مناسب ازدواج می‌کند.

سامانه جدید «آدم و حوا» نیز یکی از همین مجموعه‌های واسطه گری ازدواج است که به تازگی و توسط مجموعه جهادی امام رضایی (ع) به راه افتاده است. امکان ثبت نام اقشار مختلف جوانان با سنین گوناگون، در این سامانه وجود دارد و تاکنون نیز ازدواج‌های موفقی از این طریق رقم خورده است.

«آدم و حوا» برای رساندن جوانان به یکدیگر

در همین خصوص حسین یکتا مسئول جمعیت امام رضایی‌ها (ع) در گفتگو با خبرنگار مهر، با توضیح در خصوص به راه افتادن سامانه «آدم و حوا»، گفت: این سامانه یکی از زیر مجموعه‌های جمعیت امام رضایی‌ها (ع) است که در زمین تسهیل‌گری و واسطه گری در زمینه ازدواج فعالیت می‌کند.

وی افزود: عملکرد مجموعه آدم و حوا در قالب آموزش، تسهیل گری برای ازدواج، توانمندسازی زوجین و مشاوره است. این مجموعه تنها در زمینه ازدواج دائم و موفق فعالیت می‌کند.

مسئول جمعیت امام رضایی‌ها (ع) اظهار داشت: به همین منظور یک اپلیکیشن و سایت به نام آدم و حوا راه اندازی کرده‌ایم که در آن افراد می‌توانند اقدام به ثبت اطلاعات، علایق و سلایق شخصی خود کنند. این سامانه هوشمند به صورت آنلاین و ۲۴ ساعته نیز فعال است.

یکتا درباره نحوه عملکرد این سامانه، عنوان کرد: سطح دسترسی به اطلاعات ثبت نام کنندگان طبقه بندی شده است و سیستم به صورت هوشمند فرد متناسب با اطلاعات دختر خانم را پیدا و ادامه این روند به صورت سنتی خواهد بود. در واقع دختر و پسر تا پیش از این با یکدیگر ارتباطی ندارند بلکه ارتباط آنها به صورت سنتی و از طریق خانواده‌ها است.

وی ادامه داد: به طوری که پس از یافتن فرد مورد نظر، اپراتورهای مجموعه آدم و حوا با تماس با خانواده دختر خانم و کسب اجازه از آنها، اطلاعات تماس آنها را به خانواده پسر منتقل می‌کنند و ادامه روند به صورت خواستگاری رسمی و روش سنتی انجام می‌شود.

مسئول جمعیت امام رضایی‌ها (ع) با بیان اینکه این سامانه امروز به مناسبت روز ازدواج رونمایی شده است، توضیح داد: البته طی هشت ماه گذشته فعالیت غیر رسانه‌ای داشتیم اما امروز این سامانه به صورت جدی رونمایی شده است. در طول این ۸ ماه نیز ۳۱۰ ازدواج موفق و بدون طلاق شکل گرفته است.

یکتا با اشاره بر ارائه اقدامات آموزشی و مشاوره توسط این سامانه، تصریح کرد: تقریباً ۸۵ درصد زوجینی که تاکنون ازدواج کرده‌اند، همچنان از خدمات مشاوره ما استفاده می‌کنند. خدمات مشاوره ما تا پیش از ازدواج به صورت رایگان در اختیار طرفین قرار می‌گیرد و حتی در برخی موارد مشاوران ما در جلسات خواستگاری این افراد نیز حضور یافته‌اند. بعد ازدواج نیز خدمات مشاوره و آموزشی برای توانمندسازی زوجین، آموزش مهارت‌های زندگی و غیره ادامه دارد و افراد می‌توانند از آن استفاده کنند.

وی درباره اقدامات انجام شده توسط امام رضایی‌ها در زمینه تأمین جهیزیه و برگزاری مراسم عروسی، خاطرنشان کرد: طی چند سال اخیر همواره در این حوزه فعال بوده‌ایم. سال گذشته نیز برای ۷۰ الی ۸۰ زوج سیل زده منطقه پل دختر مراسم عروسی برگزار و قریب به یک میلیارد جهیزیه تأمین کردیم. اما از این زمان به بعد، تأمین جهیزیه و انجام امور خیریه برای برگزاری مراسم عروسی توسط مجموعه خیریه آدم و حوا انجام می‌شود.

مسئول جمعیت امام رضایی‌ها (ع) افزود: تمامی خدمات سامانه آدم و حوا و اقدامات تسهیل گری ازدواج جوانان، توسط خیرین مجموعه تأمین منابع مالی می‌شود و تمامی اقشار و جوانان در سنین مختلف می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کنند.

یکتا یادآور شد: دلیل اقدام ما و راه اندازی این سامانه نیز تأکیدات رهبر معظم انقلاب نسبت به لزوم تسهیل ازدواج جوانان و همچنین توجه به موضوع واسطه گری در ازدواج بوده است. در جامعه کنونی نیز موضوع واسطه گری برای ازدواج جوانان باید توسط خیریه‌ها، مساجد و افراد فعال در این زمینه انجام شود.
کد خبر: ۸۳۴
۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۶
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha