index01



به گزارش تهران پرس، نشست فصلي اتحاديه شرکت های قطار شهری کشور به میزبانی شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) و با حضور محمد نعيمي پور رئيس هيئت مديره شركت متروي تهران، علي امام مديرعامل اين شركت و رئيس هيئت مديره اتحاديه شرکت های قطار شهری کشور، احمد زاده مديرعامل اين اتحاديه، درويشي مديرعامل قطار شهري قم، صلواتي مديرعامل قطار شهري كرج و حومه، قاسمي مديرعامل قطار شهري اسلامشهر و نيز حضور آنلاين كيامرز مديرعامل قطار شهري مشهد، بنكدار مديرعامل قطار شهري اصفهان و مرادي مديرعامل قطار شهري شيراز برگزار شد.

در ابتدای این جلسه گزارش عملکرد «پروژه طراحی و ساخت قطارملي مترو» كه توسط شرکت متروي تهران در دست اجرا است ارائه و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بر اساس این گزارش به تایید معاونت علمي و فناوری ریاست جمهوری، قطارملي مترو تا کنون بيش از 50 درصد بومی سازی شده است. هر چند از دید اين معاونت، این که یک مجموعه بتواند طراحی يك محصول را انجام دهد و اجزاي سازنده آن را توليد كند، یعنی بومی‌سازی رخ داده است.

محمد نعيمي پور رئيس هيئت مديره شركت راه آهن شهري تهران و حومه ( مترو) در ابتداي اين نشست به تشريح و بررسي قطار ملي مترو پرداخت و عنوان كرد: این قطار چهارمین نسل از قطارهايي است که پس از اتمام پروژه به ناوگان متروي تهران افزوده می شود.

نعيمي پور با بیان این كه قطارملي مترو در مجموع با درنظرگرفتن ۱۸ زیر سیستم طراحی می‌شود، گفت:در حال حاضر صفر تا صد طراحی بدنه واگن در کشور بومی سازی شده است. در اين پروژه ۴ تیپ بدنه توليد مي شود. این بدنه از جنس کربن استیل بوده اما مهندسان ما تلاش کرده اند ظاهر و شکل دماغه آن را به روز رسانی و مدرن کنند.

اوافزود: همچنین در مورد چراغ ها و برف پاک کن نيز اصلاحاتی صورت گرفته تا استاندارد های ریلی برای آنها اعمال شود.

رئيس هيئت مديره شركت مترو تاكيد كرد: تغییرات اعمال شده در ظاهر و بدنه واگن ملی بر اساس تجربیات ۲۰ ساله شرکت مترو و نیزشركت بهره برداری در استفاده از ۳ نسل واگن انجام شده است.

نعيمي پور با اشاره به این که در این پروژه برای اولین مرتبه راهروی اتصال واگن ها در كشور طراحي و توليد شده، عنوان کرد: همچنين تهویه واگن با روش مهندسی معکوس در داخل كشور ساخته شده است. در اين روش با بررسي نمونه هاي موجود و از قبل خريداري شده از شركت هاي خارجي، فرآيند ساخت تهويه واگن، بومي سازي شده است.

رئيس هيئت مديره شركت مترو با اشاره به اینکه MCMبه عنوان یکی از مهم‌ترین اجزای سیستم رانش، ۴ درصد از قیمت کل یک قطار را شامل می‌شود، خاطرنشان کرد:خوشبختانه موفق شده ايم با تجربه قبلی که جهاد دانشگاهی در این حوزه داشت بومی سازی این بخش را نیز انجام دهيم. بااتمام تست های مورد نیاز، ایران جزء چند کشور محدود تولید کننده MCM در دنیا قرار می گیرد.

او همچنين با اشاره به اینکه موفق به نصب سنسور برای تمام ترمز ها شده ایم،اظهار کرد: در نتیجه اين اقدام در هر شرايطي راهبر از داخل واگن قادر به هدایت ترمزها است.

رئيس هيئت مديره شركت مترو با اشاره به نیاز متروي تهران و نیز سایر قطار شهری های کشور به تامین واگن، گفت: با تکمیل این پروژه توسط شرکت متروي تهران، تمام اعضای اتحادیه شرکت های قطار شهری کشور می توانند از آن بهره مند شوند.

او با اشاره به اینکه شروع پروژه قطار ملي مترو، انعقاد قرارداد بین مترو تهران و معاونت علمي و فناوری رياست جمهوري و نیز صندوق شکوفایی و نوآوری این معاونت بود،عنوان کرد: تلاش ما بر این بوده که اجرای این پروژه توسط شرکت‌های قطار شهری کشور انجام شود. در اين میان شرکت متروی تهران آمادگی بیشتری برای انجام این پروژه را داشت.

نعيمي پور با اشاره به این‌که مهم‌ترین چالش ما برای دستیابی به واگن ملی، چالش باور است، خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد اجراي اين پروژه را غیرممکن می‌دانستند به همین دلیل طی ۱۰ ماه گذشته تلاش کردیم تا دستيابي به نتيجه موردنظر در سکوت خبری اجرای پروژه را پیش ببریم.

او با اشاره به این‌که در حال حاضر هر یک ازشرکت‌های واگن‌ساز تا ۱۵ درصد ظرفیت خالی برای تولید واگن‌دارند، تأکید کرد: شرکت متروي تهران، واگن‌ساز نیست لذا نتیجه نهایی این پروژه برای تولید انبوه در اختیار شرکت‌های واگن سازی قرار می‌گیرد و ما نیز در تمام مراحل این پروژه از توانایی شرکت‌های بهره‌بردار که سال‌ها با واگن سر وکارداشته‌اند برای رفع نقص این پروژه استفاده کرده‌ایم و در ادامه پروژه نیز استفاده خواهیم کرد.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت متروي تهران عنوان کرد:به‌زودی قرارداد تولید ۱۰۵ دستگاه واگن - که البته این عدد متناسب با 7 واگنه یا ۸ واگنه بودن قطارها متغیر است- منعقد می‌شودتا در اجرای این پروژه تنها به نمونه‌سازی بسنده نکرده باشیم.






نعيمي پور تهران بااشاره به اين كه تا چند ماه آينده روند انعقاد قراردادها آغاز می‌شود، گفت: بدون شک انعقاد چنین قراردادی افراد فعال در صنعت واگن سازی را به این باور می‌رساند که قادر به تولید واگن ملی هستیم.

او با اشاره به این‌که قیمت نهایی برای واگن ملی هنوز مشخص نشده است، خاطرنشان کرد: کارگروه واگن ملی زير مجموعه مترو تهران در حال فعالیت است اما در حال تاسیس یک شرکت مستقل برای تولید انبوه این واگن هستیم. بدون شک در این مرحله قیمت نهایی و میزان به‌صرفه بودن تامین واگن ملی از سوی شرکت‌های قطار شهری مشخص می‌شود.

نعيمي پور با اشاره به این‌که متروي تهران آمادگی ارائه انواع خدمات فنی و کارشناسی را توسط مهندسان خود به ساير اعضاي اتحاديه شرکت‌های قطار شهري كشور دارد، عنوان کرد: هرچند ما وارد روند قطعه‌سازی برای رفع نقایص ناوگان‌های در حال بهره‌برداری نشده‌ایم اما اجرای این پروژه به‌ناچار ما را به این حوزه وارد کرده است. درنتیجه اگر شرکت بهره‌برداری متروي تهران و سایر شرکت‌های بهره‌برداری در کلان‌شهرها نیاز به تأمین قطعه داشته باشند، تلاش می‌کنیم باقیمت رقابتی قطعه‌های موردنیاز را در اختیار این شرکت‌ها قرار دهیم.


منبع:روابط عمومی و امور بین الملل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو)

کد خبر: ۸۱۱
۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۹
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha