معصومه رشاد، گفت: حقوق بشر از مباحث اساسی در جامعه بشری و عرصه بین المللی که در پی حفظ کرامت انسانی و مولفه ها و ارزش های انسانی است.
1
 

دکتر معصومه رشاد دارای دکتری تخصصی حقوق روابط بین الملل، کارشناس مسائل بین الملل،حقوق بشر در  مدرس دانشگاه در مقطع دکتری و ارشد و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی  در گفتگو اختصاصی با خبرنگار تهران پرس در رابطه با جنایات و حقوق بشر امریکایی، اظهارداشت: حقوق بشر از مباحث اساسی در جامعه بشری و عرصه بین المللی که در پی حفظ کرامت انسانی ومولفه ها و ارزش های انسانی است چگونه می توان رویکرد های منافع جویانه و سلطه طلبانه ایالات متحده امریکا را که ازریشه های امپریالیستی الهام گرفته است سازگار باشد..و به مولفه های خود دست یابد آنچه که واقعیت قدرتهای امپریالیستی در طول قرن ها در تاریخ بین الملل کاملاً مشهود می نماید.

این مقام ارشد علمی در خصوص تفکرات امپریالیستی، بیان کرد: در قالب ادعاهای حقوق بشری این قدرت هاست که کاملاً مشخص می باشد که شامل پارادوکس های متعددی در زمینه حقوق بشر و اعمال آن در جامعه بین المللی می باشد. در واقع اقدامات تروریستی ایالات متحده امریکا در جهان و در غرب آسیا به ویژه نسبت به جمهوری اسلامی ایران موید پارادوکس های ذکر شده می باشد در این میان می توانیم به برخی از اقدامات تروریستی .

.ایالات متحده امریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران که حاکی است ریشه های تفکرات رئالیستی این قدرت امپریالیستی میباشد اشاره نمود.

 

وی، ادامه داد: حوادثی که در هفت تیر ۱۳۶۰ در ایران رقم خورد، بمباران شیمیایی سردشت در ۷ تیر ۱۳۶۶، شهید صدوقی در ۱۱ تیرماه ۱۳۶۷ و اقدامات تروریستی بر علیه هواپیمای مسافربری ایران در ۱۲ تیر ۱۳۶۷ نمودهایی از حقوق بشر امریکایی و این است که هفته حقوق بشر امریکایی را از هفت تیر تا ۱۲ تیر ماه مطرح می نماید. بنابراین ادعاهایی که امریکا نسبت به رعایت و تداوم حقوق بشر در عرصه جهانی داشته است با اقداماتی که در نقض حقوق بشر نسبت به ملت ایران اسلامی داشته است. حاکی از زیرپا گذاشتن کرا مت و جایگاه انسانی می باشد.

رشاد در خصوص ترورهای امریکا، گفت: ترور نافرجام رییس جمهوری اسلامی ایران(مقام معظم رهبری) در ۶ تیرماه ۱۳۵۹ از اقدامات دیگر غیر انسانی و حربه های امریکایی و افراد دست نشانده این کشور می باشد که برای ایجاد موانع از حرکت اسلامی و گفتمان اسلامی بوده است اگرچه اقدامات امریکا در تیرماه ۱۳۶۱ نسبت به انفجار در دفتر حزب جمهوری اسلامی ایران را به دقت مورد بررسی قرار دهیم به نتایج کاملاً مشخصی دست پیدا می‌کنیم اقدامات تروریستی ایالات متحده امریکا مولفه های رئالیستی و منفعت جوانه این کشور می باشد که منجر شد بیش از ۷۰ تن از مسئولان جمهوری اسلامی ایران و چند تن از وزرای کابینه دولت و ۲۳ نفر از نمایندگان مجلس به شهادت رسیدند.

 

مدرس دانشگاه، افزود: حال چگونه کشوری که اقدامات این چنین تروریستی را در سرلوحه برنامه های خود قرار داده است بتوانند منادی حقوق بشر و منادی نجات انسانی باشد. کشوری که با ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایران که در ۱۲ تیر ماه ۱۳۶۷ جان بسیاری از انسانها را گرفت وبا شلیک موشک هدایت شده که از جانب نیروی دریایی امریکا از فراز خلیج فارس بود ۲۹۰ سرنشین هواپیما را که شامل مسافران غیر ایرانی و کودکان بی گناه بوده‌اند را رهسپاره مرگ نماید. این تلفات انسانی که شاید از معدود جنایات مرگبار هوایی در تاریخ است خود نشانی از حقوق بشر رئالیستی ایالات متحده امریکا می باشد. بگونه ای که فرمانده گان امریکایی موفق به دریافت مدال شجاعت از دولت این کشور شدند حال با مشاهده اقدامات تروریستی ایالات متحده امریکا که فرماندهان این اقدامات ازجانب دولت امریکامورد تشویق قرار می‌گیرند چگونه میتوانند ادعای حقوق بشر را در صحنه جهانی اعلام نمایند.

 

عصو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در رابطه با  عدم تطابق اولویتهای سیاست و اقدامات تروریستی ایالات متحده امریکا با محورهای ذکر شده در حقوق بشر، عنوان کرد: حاکی از همان تفکرات رئالیستی در جهت حفظ قدرت و گسترش قدرت و بهره گیری از تمامی ابزارها از جامعه جهانی می باشد که امروز ایالات متحده امریکا را به عنوان طرفداران و مدعیان حقوق بشر مورد سوال قرار داده است. و این امر از سوی صاحب نظران و نظریه پردازان علم سیاست مورد سوال می باشد. که اقدامات تروریستی امریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران وملت شریف و مقاوم مان به سایر اقدامات تروریستی مناطق جهان پیوند خورده است. شرایط و موقعیت ایالات متحده آمریکا که در قالب رهیافت رئالیستی و رئالیسم تهاجمی معنای یافته است چگونه می تواند با مولفه های حقوق بشر که از رهیافت های آرمانی و ارزشی حقوق بشر تعامل برسد. بنابراین حقوق بشر در قالب فکری آمریکا حربه ای جهت جذب افکار عمومی در جهان می باشد و همچنان با عملیات روانی گسترده از سوی این کشور نسبت به جایگاه جمهوری اسلامی ایران در جامعه بین المللی به ویژه غرب اسیا صورت پذیرفته است.
کد خبر: ۷۴۲
۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۰
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha