نزدیکی فرهنگ و هنر ایران با افغانستان از دیرباز وجود داشته و این ارتباط نزدیک باعث شده تا در بسیاری از علایق و سلیقه‌ها مشترکات فراوانی بین دو کشور شکل بگیرد. بطوریکه امروزه، شاهد محبوبیت روزافزون موسیقی افغانستانی در جامعه ایرانی و همکاری هنرمندان این حوزه بین دو کشور هستیم.
 

 

به گزارش تهران پرس هنر و زیبایی از دیرباز مورد توجه و ستایش انسان بوده است. و موسیقی نه تنها از نظر زیبایی شناختی که به‌عنوان یکی از راه‌های ارتباط و ثبت تاریخ نیز مورد استفاده قرار میگرفته است و شاید به همین دلیل در گذشته، این حوزه به شدت تحت تاثیر فرهنگ هر منطقه قرار داشته است. اما همانطور که اشاره شد، به خاطر جنبه زیبایی موسیقی مخاطب آن منحصر به یک منطقه نیست.

در ایران نیز علاوه بر موسیقی مناطق مختلف کشور، به دلیل نزدیکی فرهنگی که با کشورهای همسایه، به خصوص فارسی زبان، داریم، موسیقی آن‌ها نیز در جامعه مورد استقبال و حتی حمایت تولید قرار گرفته است.

عارف محمدی یکی از فعالان و متخصصان حوزه موسیقی و از مهاجران افغانستانی ساکن در تهران، در گفت‌وگو اختصاصی با خبرنگار حوزه هنر تهران پرس با اشاره به استقبال مردم ایران از موسیقی افغانی از فعالیت خود در ایران می‌گوید:« بیشتر از ۲۰ سال است که حوزه موسیقی، آهنگسازی و تنظیم قطعات موسیقی برای خوانندگان افغانستانی و مخاطبان علاقه‌مند به موسیقی افغانی فعالیت ‌می‌کنم.»

محمدی که علاوه بر تنظیم موسیقی و نوازدگی در زمینه خوانندگی هم فعالیت داشته است و توانسته تا کنون دو آلبوم موفق از ترانه‌های افغانستانی را در ایران منتشر کند و علاوه بر برگزاری کنسرت برای نهادها و ارگان‌های مختلف دولتی و فرهنگی، با صدا و سیما نیز همکاری داشته و بارها ترانه‌های این میهمان افغانستانی از صدا و سیمای ملی ایران پخش شده است که این خود دلیلی بر محبوبیت ترانه‌های محلی کشورهای همسایه و نزدیکی و پذیرش فرهنگ و هنر آن در بین ایرانیان است.

محمدی در ادامه گفت‌وگو از همکاری خوب و نزدیک هنرمندان و نوازندگان ایرانی و حمایت شرکت‌های موسیقی در خصوص تولید و انتشار ترانه‌های افغانستانی در ایران گفت و افزود:« من تجربه کار با شاعران و ترانه سرایان ایرانی، نوازندگان و شرکت‌های تولید کننده ایرانی را داشتم و علاقه‌مند به همکاری با هنرمندان ایرانی و فعالان حوزه موسیقی ایرانی، چه در تولید آثار با حال‌وهوای افغانی و چه در تولید موسیقی دیگر هستم. و اگر زمینه فعالیت مجاز فراهم شود، قطعا نتیجه مطلوبی در این زمینه حاصل خواهد شد. »

وی در ادامه از نقاط مشترک زیادی که در فرهنگ، زبان و مذهب بین ایرانیان و افغانستانی‌ها وجود دارد صحبت کرد:« مشترکات و فرهنگ نزدیکی که بین ما وجود دارد باعث می‌شود راحت‌تر با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم.»

وی در ادامه با اشاره به لزوم گسترش همکاری بین هنرمندان دو کشور در حوزه موسیقی و تصریح کرد:« این همکاری می‌تواند گسترده تر باشد و امیدوارم فرصت و زیرساخت‌های لازم برای گسترش همکاری ایجاد شود و موانع موجود از بین رود تا شاهد تعامل بیشتر بین هنرمندان دو کشور باشیم. و امیدوارم شرایط لازم برای فعالیت مهاجران برای انجام فعالیت‌های موسیقی و همینطور آموزش و پژوهش در این حوزه فراهم شود »

انتهای پیام/

 

کد خبر: ۶۵۳
۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۶
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha