با آغاز فصل گرما و تعطیلات تابستان ، مسافرت و گردش‌های برون شهری رو به افزایش می‌رود. در صورتی که در این مسافرت‌ها مسائل ایمنی و توجه به علائم و هشدارهای سازمان‌های مختلف نادیده گرفته شود، می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد. یکی از این حوادث که معمولا در اثر غفلت خانواده‌ها اتفاق می‌افتد تجاوز و ورود به حریم سدها‌، دریاچه‌ها و کانال‌های آبی است که هر ساله تعداد زیادی قربانی می‌گیرد.
به گزارش تهران پرس با شروع فصل گرما و تعطیلات استقبال خانواده ها از مسافرت و حضور در طبیعت افزایش پیدا می کند اما در صورت عدم رعایت نکات ایمنی و توجه به علائم هشدار دهنده ممکن است حوادث جبران ناپذیری برای خانواده اتفاق بیفتد. یکی از این حوادث ناگوار که هر ساله تعداد زیادی قربانی دارد غرق شدن در اثر ورود به مناطق ممنوعه و حریم ناامن سدها و تاسیسات آبی است.

به گزارش تهران پرس با شروع فصل گرما و تعطیلات استقبال خانواده ها از مسافرت و حضور در طبیعت افزایش پیدا می کند اما در صورت عدم رعایت نکات ایمنی و توجه به علائم هشدار دهنده ممکن است حوادث جبران ناپذیری برای خانواده اتفاق بیفتد. یکی از این حوادث ناگوار که هر ساله تعداد زیادی قربانی دارد غرق شدن در اثر ورود به مناطق ممنوعه و حریم ناامن سدها و تاسیسات آبی است.

محمد شهریاری مدیر تاسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران در گفتگو با تهران پرس در خصوص ورود به حریم سدها و تاسیسات آبی توسط مسافران و همشهریان تذکر و توصیه هایی را عنوان کرد:« از گردشگران محترم و همشهریان عزیز خواهشمندیم به هیچ عنوان به حریم دریاچه‌ سدها و مخازن آبی برای تفریح و شنا وارد نشوند چراکه علیرغم ظاهر آرام که در این دریاچه و مخازن وجود دارد،در لایه های پایینی به جهت شکل گیری جریانهای تند حاصل از خروجی و ورودی آب که در این مخازن اتفاق می افتد و همینطور بدلیل لایه بندی دمایی و سرد در عمق های پایین تر و بستر باتلاقی ایجاد شده از رسوبات ته نشین شده در کف و حاشیه دریاچه سدها ،هر کسی را که برای تفریح و شنا وارد آب شود با مشکلات خیلی جدی و حتی خطرات جانی روبرو می کند.»

مدیر تاسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران در خصوص اقدامات این شرکت برای پیشگیری از حوادث ناگوار این چنینی به گشت‌های حاشیه و روی دریاچه‌ای، فنس و دیوار کشی و نصب علائم و تابلوهای هشدار دهنده اشاره کرد و افزود: «همکاران ما در واحدهای حفاظت فیزیکی با قایق و خودرو بر روی دریاچه و در طول ساحل به گشت زنی و کنترل پرداخته و تذکرات لازم را به افراد می دهند اما برخی از مردم هشدارهای داده شده را جدی نمی گیرند و دور از چشم همکاران ما وارد این تاسیسات شده و متاسفانه اکثراً دچار حوادث جبران ناپذیر می‌‌شوند.»

شهریاری تعداد مغروقین و قربانیان در دریاچه سدها و کانالهای آبیاری استان تهران در سال ۹۸ را ۲۸ نفر اعلام کرد که علت حادثه و فوت اکثر آنها به دلیل بی احتیاطی و عدم توجه به هشدارها و علائم نصب شده بوده است.
وی آمار قربانیان امسال را ۶نفر اعلام کرد و با اشاره به کاهش مسافرت‌ها به علت شیوع کرونا گفت نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خوشبختانه کاهش نسبی را شاهد هستیم.

به گفته شهریاری، شرکت آب منطقه‌ای تهران تمام تلاش خود را برای جلوگیری از این اتفاقات انجام می دهد. اما با توجه به تعدد و گستردگی تاسیسات آبی در سطح استان و وجود بیش از ۶۰۰ کیلومتر کانال و شبکه آبیاری و از طرفی بارگذاری جمعیتی و توسعه مراکز جمعیتی و شهری که در مجاورت این تاسیسات اتفاق افتاده است امکان ایمن سازی و دیوار کشی در حریم همه تاسیسات امکان پذیر نیست. با این وجود شرکت آب منطقه ای تهران با همکاری شهرداری ها و با ملاحظه مسائل فنی و بهره برداری اقدام به ایمن سازی،دیوار کشی و بعضا سرپوشیده کردن برخی از این تاسیسات کرده است. در سایر تاسیسات نیز با فنس کشی و نصب علائم هشدار دهنده سعی در کاهش این اتفاقات داشته است.
وی در بخش دیگر گفت‌وگو به جذابیت حواشی رودخانه‌ها و سدها برای گردشگران و مسافران اشاره کرد و گفت: «همانطور که قبلا نیز گفته شد با شروع فصل گرما ، ظاهر آرام دریاچه سدها و رودخانه معمولاً افراد را جذب و فریب می دهد، متاسفانه شناگر های ماهر نیز در دریاچه سدها و رودخانه ها دچار حادثه شده اند. مواردی هم وجود داشته که کودکی بدلیل بی توجهی والدین دچار حادثه می شود و یکی دیگر از اعضای خانواده برای نجات او اقدام کرده است و متاسفانه هر دو جان خود را از دست دادند.»

شهریاری در پایان صحبت های خود به سقوط خودرو در کانال های آبی به عنوان یکی دیگر از حوادث در این حوزه اشاره کرد و تردد غیرمجاز در جاده دسترسی کانال ها،عدم توجه به هشدارهای اعلام شده و نادیده گرفتن قوانین راهنمایی و رانندگی را دلیل اصلی سقوط خودروها در کانال های آبی و بروز حوادث و خسارات مالی و جانی عنوان کرد.
آنچه که مسلم است اقدامات پیشگیرانه از سوی نهاد ها و سازمان های مربوطه در این حوزه لازم و ضروری است اما توجه و جدی گرفتن این اقدامات از سوی مردم مهم‌تر است و بدون همکاری خانواده‌ها این حوادث ناگوار تکرار خواهد شد.

انتهای پیام/

 

کد خبر: ۶۳۱
۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha