رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: الگوی مدیریتی دستگاه‌های اجرایی علاوه بر ناکارآمدی و آشفتگی و تمرکز بر نگاه به بیرون، به بسیاری از مؤلفه‌های الگوی مدیریتی جهادی باور ندارد.

قالیباف در صحن علنی مجلس:الگوی مدیریتی دستگاه‌های اجرایی آشفته و ناکارآمد است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: الگوی مدیریتی دستگاه‌های اجرایی علاوه بر ناکارآمدی و آشفتگی و تمرکز بر نگاه به بیرون، به بسیاری از مؤلفه‌های الگوی مدیریتی جهادی باور ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی امروز در ابتدای جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی طی سخنانی، گفت: سلام بر روح پر فتوح امام (ره)، بنیان گذار نظام مقدس جمهوری اسلامی و سلام بر رهبر فرزانه و حکیم انقلاب حضرت آیت الله العظمی سید علی خامنه ای و سلام بر شهدای گلگون کفن دفاع مقدس، شهدای خدمت و شهدای مقدس به خصوص شهدای مظلوم مقاومت و مدافعان حرم در تمام بلاد اسلام و درود خداوند بر سیدالشهدای مقاومت، نماد ایستادگی در برابر زورگویان، یار صدیق و مطیع رهبر انقلاب سردار سرافراز اسلام، شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی.

مجلس یازدهم با وحدت برای حل مشکلات آغاز به کار می‌کند

وی اظهار داشت: مجلس یازدهم در برهه حساسی از انقلاب اسلامی و در آغاز برداشتن گام چهل ساله دوم آن و در حالی که جمهوری اسلامی با مجموعه‌ای از قدرت‌ها، ضعف‌ها، فرصت‌ها و تهدیدها روبروست با همدلی و وحدت میان مردم برای حل مشکلات آنها آغاز به کار می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نگاهی کلان به گذشته ۴۰ ساله و جایگاه فعلی جمهوری اسلامی نشانگر این است که علیرغم ضعف‌های کارکردی و رفتاری و کاستی‌های مرتفع نشده، توانسته گام اول خود را محکم و مقتدر بردارد.

وی افزود: این واقعیت انکار ناپذیر است که جمهوری اسلامی در برابر همه پیکره کشور در همه حیطه‌های امنیتی، مقاومت کرده بدون اینکه از آرمان‌های اصلی خود ذره‌ای عقب نشینی کند.

نظام اسلامی به یک بازیگر پرنفوذ و تأثیرگذار تبدیل شده است

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نظام اسلامی در سطوح راهبردی روز به روز قوی‌تر از گذشته به راه خود ادامه داده به گونه‌ای که امروز به عنوان یک قدرت مهم منطقه‌ای، تبدیل به یک بازیگر تأثیرگذار و پرنفوذ در عرصه‌های بین‌المللی شده است.

قالیباف تاکید کرد: نگاهی به حجم و شدت دشمنی نظام سلطه با همه ابزارهای قدرتمند رسانه‌ای، اقتصادی، سیاسی و اطلاعاتی خود به خوبی گواه این مسئله است که امروز انقلاب اسلامی توانسته مهم‌ترین الگوی رقیب برای نظام سرمایه‌داری جهانی باشد که این دستاورد بزرگ تنها بر اساس حرکت بر مدار مکتب امام (ره)، هدایت رهبری حکیم انقلاب و مجاهدت مردمی چون حاج قاسم‌ها به دست آمده است.

وی گفت: مردانی که با ولایت‌پذیری، عقلانیت و کارآمدی خطوط طراحی شده توسط رهبری را تحقق بخشیدند و در کنار این توفیقات عظیم، ندیدن ناکارآمدی‌های بزرگ باعث از دست رفتن سریع دستاوردهای به دست آمده خواهد شد، چرا که نداشتن تصویر درست از واقعیت‌های موجود، باعث اشتباه در تصمیم و اجرا می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ناکامی‌های گوناگون در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی متأسفانه به سرمایه اجتماعی نظام آسیب وارد کرده و بر این اساس، انقلاب اسلامی در آغاز گام دوم انقلاب برای رسیدن به هدف ایجاد تمدن نوین اسلامی با مجموعه‌ای از تهدیدات و فرصت‌ها روبروست. مهم‌ترین فرصت ما رهبری حکیمانه و هوشمندانه مقام معظم رهبری است که کشتی نظام را از طوفان‌های سخت به سلامت تا به امروز عبور داده است.

قالیباف افزود: فرصتی دیگر، باور دینی عمیق مردم به ویژه جامعه ایثارگری و خانواده شهدای دفاع‌مقدس و مدافعان حرم و اعتقاد آنان به آرمان‌های انقلاب اسلامی است که زمینه‌ساز امداد الهی در دشواری‌های بزرگ می‌شود و از سوی دیگر، قدرت منطقه‌ای فزاینده جمهوری اسلامی هم که باعث شکل‌گیری عمق راهبردی و نفوذ ژئوپلیتیکی شده و فرصت مغتنمی است که جمهوری اسلامی را به نماد مقاومت در برابر مستکبران تبدیل کرده و همچنین با افزایش توان بازدارنده نظامی، جرأت دست‌درازی به این سرزمین را از دشمنان سلب نموده است.

وی تأکید کرد: قدرت علمی و پیشرفته فناورانه در کشور به دست نخبگان، فرصت دیگری است که زمینه لازم جهت هرگونه پیشرفت را فراهم کرده است. بدنه وسیع و گسترده نیروهای جهادی و مردمی در سراسر کشور هم فرصت بی‌نظیری است که می‌تواند در صورت انسجام و مدیریت مطلوب، مبتنی بر الگوی عمل جهادی بر ناکامی‌های گوناگون غلبه کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: فرصت بعدی ما وجود طیفی از جوانان مؤمن و انقلابی است که با استقامت مؤمنانه خود، موتور محرکه این کشتی پرتلاطم شده‌اند و در کنار همه اینها سرمایه انسانی جوان و توانمند ایرانی، ثروت‌های عظیم خدادادی و منابع فراوان طبیعی نیز از جمله ظرفیت‌ها و فرصت‌های دیگر است که می‌تواند بستر شکل‌گیری جهشی بزرگ در عرصه‌های گوناگون شود.

قالیباف گفت: سرمایه عظیم خدادادی و منابع طبیعی نیز از جمله ظرفیت‌ها و فرصت‌های دیگری است که می‌تواند بستر شکل گیری جهشی بزرگ در عرصه‌های گوناگون گردد البته در کنار این فرصت‌های یاد شده تهدیداتی در کمین نظام اسلامی است.

وی تهدیداتی که در کمین نظام انقلاب وجود دارد را برشمرد و اظهار داشت: تهدید نخست کاهش سرمایه اجتماعی نظام است که در نتیجه ناکارآمدی اشباع شده مدیریتی کشور، فاصله گرفتن مسئولان از اصول انقلاب ایجاد شده و متأسفانه چالش اقتصادی و معیشتی را به وجود آورده که زمینه ساز بیکاری و آسیب‌های اجتماعی فراگیر شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: تهدید دیگر فسادی است که در ساختارهای مختلف نفوذ کرده و موجب افزایش تبعیض و نارضایتی و عدم تحقق عدالت شده است. همچنین نظام اداری اجرایی متورم و به هم ریخته، تهدید دیگری است که امکان حکمرانی خوب را صلب کرده است.

قالیباف تصریح کرد: تضعیف نهاد بسیار مهم خانواده از طریق گسترش سبک زندگی غربی تهدیدی نگران کننده قلمداد می‌شود که به توجه ویژه و فوری نیاز دارد.

وی اظهار داشت: گسترش نفوذ جریان غرب زده که با امید بستن به دشمن مانع خودباوری ملی و توجه به ظرفیت‌های عظیم داخلی شده است، تهدید مهم دیگری است که باید درباره آن به طور جدی هوشیار بود.

تنها راه عبور از تهدیدها، در پیش گرفتن الگوی مدیریت جهادی است

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: اگرچه مواردی که بر شمردم می‌تواند تهدید جدی برای حاکمیت ایران اسلامی باشد اما تجربه‌های پیشین انقلاب اسلامی در وضعیت‌های بحرانی نشان داده است که اگر الگوی موفق گذشته به ویژه در پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و تقویت قدرت نظامی و توسعه قدرت منطقه‌ای مبنای عمل قرار گیرد، از تهدیدهای موجود نیز می‌توان فرصت‌های بزرگ ساخت.

قالیباف تصریح کرد: از دید من بر اساس نظام فکری رهبر معظم انقلاب اسلامی برای استفاده از فرصت‌های یاد شده و جلوگیری از اثرگذاری و تشدید تهدیدها، تنها راه این است که الگوی مدیریت جهادی در پیش گرفته شود.

وی در تشریح شاخص‌های مدیریت جهادی، گفت: اول، باور به مبانی قرآنی و سنت‌های الهی و استعانت مستمر از آنها که امروز برای ما در ولایت فقیه و مردم‌سالاری اسلامی متبلور است و می‌تواند سبب گشایش هر بن‌بستی شود. دوم، مردمی‌سازی حکمرانی به ویژه مردمی کردن اقتصاد که ظرفیت‌های عظیم انسانی، مادی و معنوی را وارد عرصه مدیریت می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: سوم، تلاش و کوشش مجاهدانه و امیدوارانه که کمبودها و نقص‌های ساختاری و کاستی‌ها را جبران می‌کند و چهارم توجه ویژه به معنویت و اخلاق اسلامی که زمینه‌ساز توجهات ویژه حضرت ولیعصر (عج) و رزق لایحتسب می‌شود.

قالیباف گفت: پنجم، وحدت کلمه مردم و نخبگان که به تعبیر امام بزرگوار، رمز پیروزی و بقای جمهوری اسلامی است و ششم توجه و میدان دادن به نسل جوان پرانگیزه و توانمندسازی آنان که می‌تواند هر مانعی را از سر راه بردارد.

وی بیان کرد: توجه ویژه به عدالت با اولویت دادن به محرومین و مستضعفین و همچنین طبقه متوسط ضعیف شده که صاحبان اصلی انقلاب هستند و خواهند بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اکنون که مجلس در آغاز راه خود قرار دارد، آنچه شرایط را خطرناک‌تر می‌کند، الگوی مدیریتی دستگاه‌های کشور است که علاوه بر ناکارآمدی و آشفتگی مدیریتی و تمرکز بر نگاه به بیرون، به بسیاری از اصول و مؤلفه‌های الگوی مدیریتی جهادی باور ندارد، در چنین شرایطی است که مجلس یازدهم می‌تواند با رویکردی منطقی و انقلابی نسبت به دولت و با استفاده از ظرفیت‌های تقنینی و بخصوص نظارتی خود در چارچوب پیام رهبر انقلاب، دولت را به سمت مطلوب هدایت کند.

بنای تقابل و مچ‌گیری نداریم

قالیباف گفت: مجلس یازدهم نقشه راه خود را پیام رهبر حکیم انقلاب قرار می‌دهد و به عنوان یک نهاد مردمی و انقلابی که هدف خود را تشکیل یک مجلس قوی و کارآمد قرار داده، حل مسائل ملی و محلی مردم را به عنوان یک وظیفه انقلابی و مطلوب، وجهه همت خود قرار خواهد داد و با این شاخص، تعامل خود را با دولت فعلی و دولت آینده تنظیم می‌کند.

وی با بیان اینکه مجلس یازدهم نه بنای تقابل و مچ‌گیری دارد و نه در پیگیری منافع و حقوق مردم مسامحه می‌کند، تاکید کرد: مجلس یازدهم تلاش می‌کند موانع قانونی دولت در مسیر خدمت‌رسانی به مردم را حذف و اصلاح کند اما در عین حال اجازه نخواهد داد دولت در اجرا و پیاده‌سازی قوانینی که حل‌کننده مسائل مردم است، سهل‌انگاری کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: رهبری در پیام روشنگرانه خود در حوزه اقتصادی بر توجه به معیشت طبقات ضعیف و تحقق عدالت تأکید داشتند و اشاره فرمودند مطابق نظر صاحبنظران، این هدف در اصلاح خطوط اصلی اقتصاد ملی محقق می‌شود.

قالیباف بیان کرد: امروز، اقتصاد ملی ما مانند رشد نقدینگی، بهینه نبودن قیمت‌های نسبی و تخصصی نبودن تولید بر هیچ صاحب‌نظری پوشیده نیست؛ از مهم‌ترین دلایل آن هم حذف حضور مؤثر مردم، مداخلات غیرمنطقی دولت، انحصارات، امضاهای طلایی، پولسازی کسری بودجه و نظام مالیاتی معیوب است.

باید بپذیریم انقلاب مردمی ما به اقتصاد مردمی منجر نشد

وی گفت: متأسفانه باید بپذیریم انقلاب مردمی ما به اقتصاد مردمی منجر نشد؛ علت هم این بود که آرمان‌های متعالی انقلاب مانند پیشرفت و عدالت را در ظرف دیوان‌سالاری یکصد سالانه کشور ریختیم و چنانچه رهبر انقلاب هم اشاره کردند، نمره قابل قبولی نگرفتیم. این رخداد بیش از همه محصول نبود تفکر جامع، منسجم و نظام‌مند به اقتصاد ملی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: اقتصاد مردمی، مردم‌بنیاد است و با اراده، حضور و سرمایه در فعالیت‌های مستقیم مردم تحقق پیدا می‌کند و دولت در آنها فقط نقش زمینه‌سازی، ظرفیت‌سازی و نظارت دارد. در این اقتصاد، هدف تنها کسب سود بیشتر و رشد اقتصادی به هر قیمتی نیست بلکه اقتصاد وسیله‌ای برای تحقق آرمان‌های انسانی و اخلاقی که یکی از آنها تحقق عدالت است، می‌باشد.

قالیباف ادامه داد: مجلس قوی و انقلابی یازدهم با همه توان، امکانات و ظرفیت‌های قانونی خود و با یاری خداوند متعال تلاش خواهد کرد تا بارهای بر زمین مانده انقلاب اسلامی که در رأس آن حل مشکلات و سختی‌های محرومین و مستضعفین است را از زمین بردارد و آسیب‌های اجتماعی ناشی از فقر و محرومیت را به حداقل برساند.

وی گفت: مجلس یازدهم به عنوان یک مجلس قوی و انقلابی در کنار مسائل ملی به حل مسائل محلی مردم نیز توجه دارد. اینجانب به عنوان رئیس مجلس، خود را مکلف می‌دانم که در این موضوع با حضور میدانی، پشتیبان نمایندگان باشم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این امر مهم از طریق هم‌افزایی نیروهای جهادی و مردمی، متخصصان و نمایندگان بخش خصوصی، عمومی و حاکمیتی و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی با محوریت نماینده مجلس محقق خواهد شد و هدف از آن، این است که هر نماینده‌ای در حوزه انتخابیه خود به یک کنشگر فعال در حل مشکلات مردم و پاسخ به مطالبات آنها تبدیل شود و با اجرایی‌سازی قوانین از طریق نظارت هوشمند و مؤثر و هم‌افزایی ظرفیت‌ها و امکانات، معضلات حوزه انتخابیه خود را پیگیری کند. این موضوع در سطح استان و در سطح ملی با تشکیل کارگروه‌های موضوعی دنبال خواهد شد.

قالیباف در بخش دیگری از سخنرانی خود در خصوص مقوله فرهنگ، گفت: فرهنگ همیشه از مهمترین اولویت‌ها بوده اما با آن برخورد شعاری شده است. مجلس یازدهم تقویت نهاد خانواده و ترویج و تقویت فرهنگ و سبک زندگی اسلامی ایرانی را در برابر سبک زندگی غربی به عنوان اولویت اصلی خود قرار می‌دهد و اجرایی شدن سند تحول آموزش و پرورش و اصلاح و تقویت کمی و کیفی رسانه ملی را پیگیری خواهد کرد.

وی ادامه داد: همچنین تلاش خواهیم کرد با شتاب دادن به روند شکل گیری شبکه ملی اطلاعات و نظارت دقیق بر عملکرد مسئولین این حوزه، ضمن قانون مند سازی فضای مجازی، دستگاه‌های مذکور را مکلف کنیم با بهترین کیفیت ممکن خدمت زیرساختی و محتوایی در حوزه فضایی مجازی را به مردم عرضه کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه مجلس یازدهم خود را نماینده همه مردم ایران می‌داند، اظهار داشت: حتی کسانی که به هر دلیل سیاسی و یا نارضایتی از شرایط کشور به مجلس یازدهم رأی نداده‌اند، ما خود را نماینده آنها می‌دانیم و براساس نگاه بلند رهبر حکیم انقلاب معتقدیم که تمام دستگاه حاکمیتی باید مثل خورشید بدون تبعیض بر همه شهروندان ایران عزیز بتابند و به همه آنها خدمت کنند.

مجلس یازدهم بر سر آرمان‌های انقلاب هیچ مسامحه‌ای را نمی‌پذیرد

قالیباف تصریح کرد: مجلس یازدهم با توجه به نقشی که در جایگاه تمدن ساز انقلاب اسلامی قائل است، بر سر آرمان‌های اصلی انقلاب، هیچ مسامحه‌ای را نمی‌پذیرد و مقابله مقتدرانه در برابر دشمن خارجی به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی را جز اصول خود قرار می‌دهد و در مرزبندی با معاند خارجی تعارف نمی‌کند البته دایره نیروهای انقلاب را مطابق راهبرد رهبر انقلاب گسترده می‌داند و با طرد نیروهای انقلابی به دلیل اختلاف سلیقه‌های سیاسی و کارشناسی با جدیت مخالفت خواهد کرد.

وی یادآور شد: مجلس یازدهم توجه به واقعیت‌ها را در راه رسیدن به آرمان‌ها مدنظر قرار می‌دهد تا آرمان گرایی به توهم نینجامد. براساس تبیین رهبر فرزانه انقلاب، مکتب امام (ره) شامل سه بعد عدالت، معنویت و عقلانیت است و مجلس یازدهم بر این باور است که تمرکز و توجه یکسان در تمامی این ابعاد ضروری است و تأکید بر یکی از این ابعاد و بی توجهی به ابعاد دیگر، موجب انحراف جامعه و حکومت می‌شود.

مجلس یازدهم خود را متعهد به ادامه راه شهید سلیمانی می‌داند

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس یازدهم خود را متعهد به ادامه دادن راه شهید سلیمانی در افزایش توان محور مقاومت به عنوان راهبردی غیر قابل تغییر دانسته و حمایت از ملت فلسطین، حزب الله لبنان، گروه‌های مقاومت، حماس، جهاد اسلامی و مردم مظلوم یمن را وظیفه انقلابی و ملی خود به حساب می‌آورد و همیشه خود را کنار مردم، دولت و مرجعیت عراق و آماده هر گونه همکاری با آنها خواهد دانست.

مذاکره با آمریکا را بی‌حاصل می‌دانیم

قالیباف گفت: مجلس یازدهم استکبار ستیزی را هم آرمانی اعتقادی و هم منفعتی راهبردی می‌داند. مذاکره و سازش با آمریکا به عنوان محور استکبار جهانی را بی حاصل و پر ضرر ارزیابی می‌کند.

وی با بیان اینکه راهبرد ما در برخورد با آمریکای تروریست تکمیل زنجیره انتقام خون شهید سلیمانی است، اظهار داشت: کاری که با حمله بی‌سابقه به پایگاه عین الاسد شروع شد و با شکسته شدن هیبت پوشالی آمریکا در عدم توان پاسخ به اقدام جمهوری اسلامی ادامه یافت، با اخراج کامل ارتش تروریست آمریکا از منطقه، تکمیل خواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: مجلس یازدهم در عین باور به درون زایی و مردم باوری، برون گرایی را نیز مدنظر قرار می‌دهد و معتقد است برون گرایی باید با تمرکز بر کشورهای منطقه به ویژه همسایگان و در کنار آنها قدرت‌های بزرگی باشد که در سختی‌ها با ما دوستی کردند و منافع راهبردی قابل توجهی با ما دارند.

قالیباف افزود: مجلس یازدهم حامی گسترش ارتباط با همه جامعه جهانی است اما اعتماد به حکومت‌هایی که در چه سابقه تاریخی خود و چه در تجربه دوران جمهوری اسلامی، کارنامه سیاهی دارند را خطای راهبردی می‌داند.

مجلس باید تغییر را از خود آغاز کند

وی تصریح کرد: طبیعی است که تحول در مجلس و احیای جایگاه و شأن مجلس الزام اولیه برای اقدام مؤثر در حل مسائل کشور و مشکلات مردم است. مجلس باید تغییر را از خود آغاز کند. شفاف سازی، هوشمندسازی، مردمی سازی و کارآمد سازی چهار رویکرد اصلی در تحول مجلس خواهد بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان تأکید کرد: مجلس یازدهم تمام تلاش خود را خواهد کرد که با استمداد از حضرت باری تعالی و تحت راهبری رهبری فرزانه انقلاب، مجلسی قوی، کارآمد و انقلابی بسازد تا با محور قراردادن حل مسائل مردم و دفاع قدرتمند از حقوق و منابع مصرح آنها در قانون اساسی در سالهای آغازین گام دوم، حرکت به سمت نظام نوین اسلامی را تسریع کند. برای ساختن تمدن نوین اسلامی باید ایرانی قوی ساخت. ایرانی که در آن تک تک مردم ایران با هر سلیقه‌ای و در هر گوشه‌ای قوی باشند.

کد خبر: ۵۸۸
۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۳
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha