افزایش بی رویه حجم ترافیک، آلودگی هوا و مصرف بیش از اندازه بنزین، در کنار حجم ترددهای غیرضروری در مرکز شهر و رعایت نشدن فاصله‌گذاری اجتماعی دلایل قانع کننده ای هستند که شهرداری را در اجرای مجدد طرح ترافیک با وجود مخالف وزارت بهداشت و برخی اعضای شورای شهر مصمم می کند. این در حالی است که شهرداری تهران به شاغلان نیز اندیشیده و ساعت طرح ترافیک را از 8 صبح تا 16 عصر اعلام کرده است.

طرح ترافیک سبب افزایش ترددهای غیرضروری شدضرورت اجرای طرح ترافیک از سوی شهرداری با وجود مخالفت‌ها

به گزارش شهر: افزایش بی رویه حجم ترافیک، آلودگی هوا و مصرف بیش از اندازه بنزین، در کنار حجم ترددهای غیرضروری در مرکز شهر و رعایت نشدن فاصله‌گذاری اجتماعی دلایل قانع کننده ای هستند که شهرداری را در اجرای مجدد طرح ترافیک با وجود مخالف وزارت بهداشت و برخی اعضای شورای شهر مصمم می کند. این در حالی است که شهرداری تهران به شاغلان نیز اندیشیده و ساعت طرح ترافیک را از 8 صبح تا 16 عصر اعلام کرده است.

مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران اعلام کرده که طرح ترافیک در تهران از فردا همزمان با نخستین روز بعد از تعطیلات عید فطر  با مقرراتی تازه اجرایی خواهد شد.

او در این باره گفت: با لغو اجرای طرح ترافیک از ۱۵ فروردین ماه امسال، با افزایش بار ترافیک در حوزه‌ مرکزی مواجهه شدیم بطوری که از ۴۲ درصد تا ۱۶۷ درصد در برخی ایام افزایش ترافیک در هسته مرکزی شهر وجود داشت،  معتقدم  این مسئله در شیوع ویروس کرونا در حوزه مرکزی شهر مؤثر بوده است.

اما وزارت بهداشت نظر دیگری دارد. کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، عصر دوشنبه در حساب توئیتر خود نظر سعید نمکی، وزیر بهداشت، را درباره اجرای طرح ترافیک منتشر کرد و نوشت: «وزیر بهداشت: اگر اجرای مجدد طرح ترافیک باعث تراکم بیشتر جمعیت در اتوبوس و مترو شود حتماً با آن مخالفیم و دوستانی که نگران مشکل ترافیک شهرها هستند بهتر است شیوه‌های دیگری را بررسی کنند.»

از سوی دیگر موضوع آلودگی هوا نیز مطرح است. تا پیش از آغاز بارندگی، تهران به شرایط ناسالم در بحث آلودگی هوا رسیده بود که در بهار کم سابقه بود.

در همین باره حسن خلیل آبادی، عضو کمیسیون اجتماعی شورای شهر معتقد است که طرح ترافیک در آلودگی هوا تأثیری ندارد و آلودگی هوا مربوط به وارونگی و ایستایی هوای تهران است. مشکل هوای تهران با اندکی باد و بارندگی حل می شود.

او در گفتگو با شهر در پاسخ به این پرسش که مشکل ترافیک شهر تهران با لغو طرح ترافیک برای جلوگیری از کرونا چند برابر شده  و مدیرت شهری برای این معضل در صورت لغو نشدن طرح ترافیک چه اقدامی می تواند انجام دهد، گفت: نباید به موضوع ترافیک خیلی توجه کرد. خود من ساعت ها در ترافیک می مانم اما مردم می ترسند که سوار مترو و اتوبوس و وسایل حمل و نقل عمومی شوند و باید به آنها هم حق داد.

این در حالی است که ضدعفونی ناوگان حمل و نقل عمومی همچنان و به صورت مداوم ادامه دارد.

از سوی دیگر برخی اجرای طرح ترافیک را پاشنه آشیل فاصله گذاری اجتماعی در بحث کرونا می دانند اما این در حالی است که با قانون جدید شهرداری زمان اجرای محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا که پیش از این از ساعت ۶:۳۰ دقیقه صبح تا ۱۹ بود به ساعت ۸ صبح تا ۱۶ کاهش یافته و در عین حال از ساعت ۱۴ به بعد نیز خروج از محدوده‌های ترافیکی رایگان خواهد بود.

به این ترتیب طرح ترافیک در تهران در ساعت اوج ترافیک شهر اجرایی خواهد شد و از ورودهای غیرضروری در مناطق مرکزی شهر نظیر بازار تهران و … که در روزهای اخیر محل عبور و مرور گروهی از افراد با نیازهای شخصی است جلوگیری می شود. 

در حقیقت پاشنه آشیل فاصله گذاری اجتماعی زمانی از دست می رود که در ساعت شلوغی خیابان های مرکزی شهر جمعیت زیاد شهروندان به ناچار ساعات طولانی را در ترافیک می مانند و به دلیل همین ترافیک تجمع در وسایل حمل و نقل عمومی نیز افزایش می یابد. 

از سوی دیگر میزان مصرف بنزین برای رفت و آمدهای غیر ضروری به داخل شهر موضوعی است که اغلب آن را نادیده می گیرند و آلودگی ناشی تردد بیش از اندازه وسایل نقلیه  به راحتی شهری که دستکم در هوای مطبوع فصل بهار قرار نبوده  آلودگی هوا را تجربه کند مجددا درگیر بحران آلودگی در کنار بحران کرونا و ترافیک می کند. 

به این ترتیب از منظرهای گوناگون شهری، مخالفت برخی اعضای شورای شهر، وزارت بهداشت و برخی دیگر از مسئولان شهری با اجرای طرح ترافیک با هدف پیشگیری از کرونا که آمارهای وزارت بهداشت نشان می دهد در روزهای اخیر روند رو به کاهش خود را از دست داده است منطقی نیست. صد البته که اداره شهر با این استدلال که مردم باید هزینه ترس را بپردازند از سوی خود مردم نیز قابل قبول نخواهد بود. 

کد خبر: ۵۳۵
۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۲
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha